Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Til TANJA fra FNUGGI  (Læst 2273 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Til TANJA fra FNUGGI
« Dato: 26 Juni , 2011, 20:33 »
HEj Mor Tanja

JEg er ankommet til mit nye bur. Buret er ok, der er lækker mad, græs, grene og snackstang.... ved siden af bor to spidsnæbbede kanarier... de er lidt mærkelige.
Damen jeg skal bo hos troede jeg ville spise lidt fra hendes hånd, men hun skal nu ikke føle sig alt for lækker.... selvom den der ostehaps så lækker ud, det gjorde den altså.

Lige neden under mit bur er der en masse andre små fugle, de pipper og pipper hele tiden, gad vide om de ikke får mad eller noget. Damen siger det er kyllinger.... ahhhh pattebørn, det forklarer jo en hel del.

Jeg har også lige fået en skive agurk, jeg har smagt på det og det var lækkert, men KUN da jeg vidste damen ikke så det.... hun skal ikke tro hun er noget, lissom!.

Der er også to STORE hunde og to fæle katte. Kattene har lige været oppe og kigge, men gik igen... kan ikke andet end blive en smule fornærmet, her troede jeg de kom efter en lækker undulatsteg, og så gad de ikke engang så meget som snuse til mig!

Nu er det snart godnat og jeg håber ved gud ikke de små skrækkelige pattebørn skal pippe hele natten.

Godnat mor Tanja... sov godt.... jeg tror nok jeg vil sove, det har været en hektisk dag.

Kh
Fnugge, AKA Pepper
« Senest Redigeret: 26 Juni , 2011, 20:45 Fra Wanda »
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Til TANJA fra FNUGGI
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2011, 20:47 »
Nååå, det var godt at høre! /o /o /o

Tak for den dejlige beretning Wanda, jeg var meget nysgerrig for at høre hvordan han tog flytningen. Han er jo nysgerrig som en i..., så han falder nok hurtigt til. Især når hans nye mor lokker med lækkerier som ostehaps og grønt græs :D.

Kan du sove godt Fnuggimås - Peppermås... - og opføre dig ordentligt i dit ny hjem ;) (og hold dig langt væk fra de der katte, de er ikke noget rart bekendtskab for en lille fugl).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2011, 20:54 »
Mine katte har lært at fugle = vand i hovedet.... så de har altid travlt med at komme den anden vej ;)

Han skal nok falde til, det har været en hektisk dag og han vil ihvertfald ikke snakke lige nu ;) Men han er nysgerrig og følger meget med i hvad der sker. Vi er jo i fuld gang med at flytte så dagen i dag har væert præget af uro og flere personer, så lidt stresset er han.

Men her til aften har han snakket lidt. Så det skal nok go... har lige siddet og kigget i Gul og Gratis på undulater.... vi skal så meget have fat i en lutino (hel gul) en til ham... de er da smukke :)

Hvad er egentlig lige forskellen på engelske og alm. undulater?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2011, 21:00 »
Rigtig skønt at høre, at han allerede er begyndt at snakke. Hvis du hænger den gule bold op inde i buret, så går der nok ikke lang tid før han sidder og gør kur til den :D.

Det var en kat der sneg sig ind på min allerbedste lille ven, min undulat Peppi, sidste efterår og dræbte ham. Derfor har jeg totalt paranoia over katte der er så meget som i samme rum som buret.

Flot bur han har fået i øvrigt. Så kan han sidde der og være konge af Chr. feld :D.

Mht. til en lutino, så prøv undulatsiderne.dk. Der er en køb og salg side. Jeg kan også forhøre mig ad. Der er bl.a. en opdrætter i Fredericia, som avler undulater i flotte farver, og som er håndvante.

Engelsk undulat = udstillingsundulat (avlet dobbelt så stor som en alm. undulat). Er som regel mere rolige og dovne end alm. undulater.
Australsk undulat = den størrelse undulater i den vilde natur har. Fnuggi/Pepper er australsk.
Venlig hilsen Tanja

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2011, 21:21 »
Kan godt forstå du har paranoia mht katte, men bare rolig, Pepper kommer kun ud af sit bur når de ikke er inde.
Når vi er flyttet og alle er kommet ppå plads så skal vi kigge efter en mage til Pepper (Saltie maybe ;) )Jeg har også set helt hvide undulater, de er også flotte, men nu ser vi.... den skal bare være lidt speciel ;) Jeg købte igår sådan en speciel pind han kan sidde på, ( den blå han sidder på på billedet) den er han glad for at sidde på. nu skrev du jo at sand og sandpapirsrør og den slags er et no go... hvad er din erfaring med disse så? Jeg vil ikke tage strandsandet ud af buret endnu, nu syntes jeg han skal have lidt ro, men i løbet af et par dage skal jeg nok skifte bunden ud til en gang lokale nyheder :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2011, 21:34 »
Kan godt forstå du har paranoia mht katte, men bare rolig, Pepper kommer kun ud af sit bur når de ikke er inde.
Når vi er flyttet og alle er kommet ppå plads så skal vi kigge efter en mage til Pepper (Saltie maybe ;) )Jeg har også set helt hvide undulater, de er også flotte, men nu ser vi.... den skal bare være lidt speciel ;) Jeg købte igår sådan en speciel pind han kan sidde på, ( den blå han sidder på på billedet) den er han glad for at sidde på. nu skrev du jo at sand og sandpapirsrør og den slags er et no go... hvad er din erfaring med disse så? Jeg vil ikke tage strandsandet ud af buret endnu, nu syntes jeg han skal have lidt ro, men i løbet af et par dage skal jeg nok skifte bunden ud til en gang lokale nyheder :)

Sandpapirrør er rigtig skidt. De små sandkorn bliver skarpe som glas, og kan give undulaten snitsår og bylder under fødderne. Det er faktisk forbudt at anvende sådan nogen i Sverige. Alm. grene er helt fint, og den blå pind du har købt ser også god ud.

Strandsand er jeg mindre nervøs for, men nogle undulater har tendens til at æde det, og så kan de få forstoppelse i kroen og dø. Jeg bruger avispapir selv, men har før brugt sand under problemer.

Her er et link til en pasningsvejledning, som nogle frivillige fra undulatsiderne.dk har lavet. Den er rigtig god :). http://undulatsiderne.dk/pasningsvejledning%20for%20undulater.pdf

Glæder mig til at høre hvordan han tér sig, når han er faldet lidt til ro :).
Venlig hilsen Tanja

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Juni , 2011, 18:34 »
Altså Tanja.... hvad er det for en bandit du har sendt herover. Da vi kom hjem idag sad han fint OVENPÅ buret.... og han kunne da hverken lokkes med det ene eller andet. ;) Langt om længe fløj han ind. Vi skulle til stranden og jeg tjekkede buret godt efter, kan dælme ikke lure hvor han er kommet ud. MEn vi kører og dælme om ikke han sidder på kanariernes tag og griner da vi kommer hjem.

Nu har han byttet bur med kanarierne, der er smallere mellem tremmerne i deres bur... så nu håber jeg da han bliver inde, det er jo lidt riski at han er fri uden opsyn, når hunde og katte færdes frit og dørene kan stå åbne. Hvilket slags bur har du haft til ham? hvor langt var der mellem tremmerne?

Bortset fra det, så snakker han rigtig meget, men han er lidt træt, vi skulle jo lege lidt fangeleg inden strandturen :D

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 28 Juni , 2011, 08:11 »
 :o :o Uha! Det lyder ikke godt, at han er begyndt på den slags numre. Har du et sted hvor madskålen sidder fast, altså sådan en plastic dims? Mange undulater kan skubbe klappen op, og mase sig ud. Tremmerne må helst ikke være mere end 1 cm ca. Jeg tror det er den afstand der er på mit bur. Han har aldrig brudt ud hos mig, men buret er også sikret i alle ender og kanter (læs, min paranoia over katte og den slags).

Her er et billede (det eneste jeg lige kunne finde her fra min arbejdspind) af mit bur. Det har jeg købt brugt for 400 kr. og er bare så glad for det :).
Venlig hilsen Tanja

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 28 Juni , 2011, 12:04 »
Det ser ud til at det flotte bur Wanda har givet ham, er til større fugle, og at han kan komme ud mellem træmmerne.
Det kan være synsbedrag på billedet, men han er da en bandit, og hurtig til at finde løsninger  *f han ved jo ikke det er livsfarligt :o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 28 Juni , 2011, 12:18 »
Nede til højre for madskålen er der en tremme, som er bukket opad, så mon ikke det er der at piphans er kommet ud. ??

Men hvis undulaten kan "suse" ud mellem tremmerne, så kan kanaljerne vel også, for de er da noget mindre eller hur ??
« Senest Redigeret: 28 Juni , 2011, 12:39 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Juni , 2011, 12:26 »
Wanda jeg mener, at det bur du har ham i nu er sådan et der bliver solgt som papegøjebur og der er alt for stor afstand mellem tremmerne. Det ligner ihvertfald et papegøjebur.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #11 Dato: 28 Juni , 2011, 13:17 »
wanda, kan du skaffe en transport, har jeg en lutino til dig og Pepper  *p
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Juni , 2011, 13:32 »
Jeg tror også buret er til størrer fugle. så han har byttet med kanarierne til et der meget ligner dit Tanja :) Her til morgen var det faktisk ham der vækkede mig med snak og pippen :)
Kanarierne kan med garenti også komme ud mellem tremmerne, men de har ikke helt den samme udlængsel ;) håber jeg ikke. Jeg har et bur mere med små tremmer, det står bare på gården, så det skal jeg lige have hentet.

Julie: Din pips er det en dreng eller pige?

Jeg skal når jeg har flyttet igang med at lave et gammelt karlekammerskab om til bur til Pepper, det bliver med voliere tråd, så det skulle blive sikkert nok :)

Men han fik da fløjet noget rundt igår, så motion mangler han ikke :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #13 Dato: 28 Juni , 2011, 13:33 »
lutinoer er vist altid piger...?  ???
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 Juni , 2011, 13:35 »
lutinoer er vist altid piger...?  ???

Nåååå hvad ved jeg :D

Den er helt gul ik? JEg aner vitterligt intet om undulater. Men har fået en meget detaljeret og fin beskrivelse fra Tanja. Men der mangler afsnittet om farver og den slags ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.