Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rets-systemet... på forbryderens eller offrets side?  (Læst 1473 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Rets-systemet... på forbryderens eller offrets side?
« Dato: 19 Juni , 2011, 09:18 »
Altså dette er en lidt lang historie, men er nød tila t fortælle i sammenhæng da jeg ellers tror min frustration går tabt.

Bededag holder jeg ude foran Brugsen og er inde at handle. Da jeg kommer ud kommer en kvinde og spørger om det er min bil den der. Det kunne jeg jo bekræfte. Der er en der har lavet en bule i den og hun kørte bare væk, men vi har skrevet nummerpladen ned. Venlige mennesker og de slutter af med at sige at de gerne vidner hvis det bliver nødvendigt.  Super fint.
Jeg kommer hjem og i samråd med nogle venner ringer jeg til politiet for at få ders hjælp til at finde gerningskvinden.
Flink betjent siger at han da lige finder hendes oplysninger og så vil han udveksle mit telefonnummer således vi kan få styr på det med forsikringer og den slags... sådan plejer det at forløbe. Godt så.
en halv time senere ringer betjenten igen og siger at kvinden havde været svær at finde (?) og at der ikke var noget telefonnummer opgivet. Aftalen blev at jeg (fordi det var bededagsferie og politiet havde travlt) tog ind på Vejen politigård om mandagen og overgav dem sagen.

Mandag og jeg står på politigården og har fortalt hvad jeg lige har fortalt jer.  Også denne betjent havde svært ved at finde kvinden (?) men beslutter så at han vil køre ud på hendes adresse eller finde nogen der kender hende. Jeg overgiver de oplysninger jeg har fra vidnet og betjenten siger at han får kvinden til at kontakte mig.  Fint tænker jeg og tager hjem.

Dagen efter ringer Betjenten, han skulle lige have et par af mine udsagn uddybet fordi kvinden nægtede hændelsen. Det fik han og han lovede at vende tilbage.

Dagen efter talte jeg med betjenten igen, han havde været ude ved brugsen og på brugsens overvågningskamera kunne man se en kvinde MEGET lig beskrivelsen ankomme og forlade brugsen på gerningstidspunktet. Så nu mente Betjenten nok lige at han havde beviser nok til at få kvinden til at tilstå så vi kunne få sagen afsluttet.

Men NEJ... Kæ....... nægter stadig.

Så jeg skulle IGEN tage før fri fra jobbet for at køre ind til Vejen politi så betjenten kunne tage billeder af skaden. Jeg ytrede min frustration over at politiet skulle bruge så mange resourcer på en så latterlig sag. Det var han da egentlig ret enig med mig i... Han havde aldrig oplevet noget lign.  Da han så bulen var hans kommentar også...."jeg havde håbet den var størrer!" hvorefter han kunne fortælle mig at bødetaksten for at køre fra en påkørsel var 5000 kr og at hun fanme skulle få lov at betale! fair nok syntes jeg nok...

Nå men betjenten skulle have et møde med vidnerne og så vile han igen tage kontakt til anklagede (Krampen!)
Et par dage går og han ringer mig op igen... fanme om ikke hun stadig nægter.... Så nu ville betjenten overgive sagen til juristerne og så måtte retten jo dømme hende. (My God) Jeg skulle så bare få indhentet pris på skaden.

Min venindes knægt er mekaniker lærling og min faste bildoktor så han fik udarbejdet en meget flot og detaljefuld komplet taksatorrapport. knap 13.000 ville det koste at lave skaden (what the f.... bilen er vel 5000 værd, men det er jo sagen uvedkommende)
Nå men jeg fakser rapporten til den flinke betjent.
Tirsdag efter pinse ringer jeg betjenten op og forhører om han har modtaget min fax (teknikspasser er mit mellemnavn) Det havde han, men han var ret sikker på at en Dommer ikke ville godkende den og indkræve erstatning på baggrund af den. "Nå, den er da ellers ret detaljeret" Ja men en dommer vil have en regning... så det du skal (sagde betjenten) er at få bilen lavet, betale regningen og så er denne bevismateriale eller noget i retten.

Men hvad tror de selv.... jeg har squtte lige 13.000 kr til at få lortet lavet, tænker sq ikke engang den skal laves da jeg har købt en anden bil, men sagen er jo blevet en principsag og jeg syntes jo nok at hun skal have lov at svede lidt når hun er sådan en strigle. Og da politiet jo kører det hele for mig så har jeg egentlig ikke meget besvær med det.

Men hvordan hulan kan det være at jeg skal have penge op af lommen før jeg kan få rettens ord på at hun skal betale... og hvis (når) jeg så ikke har den mulighed så er det bare bad luck for mig eller? Vi ved jo også at den slags sager kan tage laaaang tid før kendelsen er afgivet så det med lige at holde mekanikeren hen eller optage tidsbegrænset lån har jeg da heller ikke lyst til.

For ikke at glemme risikoen for at striglen jo ikke er dømt endnu så hvor ligger min sikkerhed for at få regningen godt gjort?

hvorfor skal offret besværes fordi gerningskvinden er en nar?

Hvad der kunne have sluttet med en udveksling af forsikrings policer er nu endt helt derude hvor det ikke burde.
Betjenten forstod min synspunkt men hvad kan han gøre.... andet end at fortælle at han troede at når først en indkaldelse til retten kom til konen så ville hun kaste håndklædet i ringen da det jo ellers ville blive ret så dyrt for hende. Jeg har mine tvivl....

Jeg er bare skuffet over at jeg ikke kan få erkendt erstatning uden selv at skulle have penge op af lommen først... det er en umulighed her. og helt ærligt,hvis jeg havde haft 13.000 jeg ikke vidste hvad jeg skulle bruge til, så ville jeg stadig syntes det var ganske forkasteligt at en proffessionel taksatorrapport udført af et proff firma ikke kan bruges. Jeg undres.

Jeg har kun positive ord at sige om politiet i denne sag, "min" lille betjent har virkelig kæmpet men det er da en helt anden historie om vores "kære" Retssystem.

Det var lige lidt søndagsfrustration.... hvad ville I gøre? Skal jeg bare sige skråt op og skrotte bilen eller hvad?

D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Rets-systemet... på forbryderens eller offrets side?
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2011, 09:39 »
av for hulen da.....jeg er ked af at sige det, men du er godt nok på spanden  /d
Sikke da en k*lling  /1
Det er simpelhen ikke retfærdigt, at du skal betale regningen og så HÅBE på at hun bliver dømt.
Men desværre er systemet på det punkt skruet helt forkert sammen. Uskyldig til det modsatte bevist ...... ja ja ja min bare r*v
Men hvis vidnerne er sikre, har du en god chance for at vinde en evt retssag !
Har du evt snakket med dit forsikringsselskab ? Selvom der ikke er kasko på bilen, kan de måske hjælpe med gode råd !
Øv øv Wanda ... trøstekrammer fra mig *t  *l *t *l
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Susanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2011, 09:43 »
Pyh, Wanda - sikke en redelighed!

Det er svært at skrive noget begavet - jeg håber bare, at du får den medhold, der er helt oplagt, at du skal ha!

*k

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2011, 10:09 »
Du kan rette henvendelse til dit eget forsikringselskab, de plejer at ville hjælpe dig med hvad du skal gøre, hvis din skadesraport ikke er god nok så kan du selv betale en taksator for at bedømme skaden.
Retten til hjælp har du jo naturligt nok fraskrevet dig ved ikke at have en kaskoforsikring, men forsikringselskaberne benytter Taksatorringen som du kan spørge efter pris på en raport.
Det er ikke rigtigt at du skal betale først, der er vidner og det er godt nok .Det er politiets anklager der skal finde ud af om de vil tage sagen, men det betinger ikke en betalt regning.
Du ender i et sevilt søgsmål og det kan tage en evighed, og jeg ville ikke føle mig sikker på at vinde.... retfærdigt eller ej.

Jeg har fuld forståelse for din frustration, og ville selv have store problemer med min indre svinehund.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Kalle2712

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2011, 10:19 »
Træls Wanda..

Nu laver jeg biler til hverdag,, politi og forsikring er to meget forskellige ting,, det du gør nu er at ringe til den (flinke) betjent og få af vide hvilken forsikringsselskab hun har,,, og så køre du bilen ned til din venindes knægt, og siger de skal få en taksator på fra det på gælden selvskab da det og det reg nummer har lavet en skade på din bil... så skal der nok ske noget ;)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2011, 10:20 »
Ja selvfølgelig er det det du gør, superkort og nem forklaring fra Kalle  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Kalle2712

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Juni , 2011, 10:25 »
Og husk vis du har kasko på skal dit egen selskab hjælpe dig igemmen,, og taksator repporten er gyldig i en evt retsag..

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 19 Juni , 2011, 14:52 »
Åhr altså også, Wanda *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #8 Dato: 19 Juni , 2011, 15:18 »
Dit eget forsikringsselskab skal ind i sagen. Du er nemlig dækket med advokathjælp vi forsikringen.

Vi, - eller rettere min datter, var ude for noget lignende. Hun blev kørt ned og fik smadret sin knallert, men fordi hun var alt for rystet fik hun ikke tilkaldt politiet da det var sket og det endte også med at være tovtrækkeri. Desværre faldt blev det set som påstand mod påstand selvom det var han som havde kørt ind i hende og jeg betaler stadigvæk på regningen til advokaten /d

Derfor er mit råd fremover til alle: Kør ikke fra skadestedet før politiet har besigtiget skaden, uanset om det så er en Bilka-bule eller en rids i lakken eller om den anden er forsvundet eller ej!
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Kalle2712

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Juni , 2011, 15:22 »
Dit eget forsikringsselskab skal ind i sagen. Du er nemlig dækket med advokathjælp vi forsikringen.

Vi, - eller rettere min datter, var ude for noget lignende. Hun blev kørt ned og fik smadret sin knallert, men fordi hun var alt for rystet fik hun ikke tilkaldt politiet da det var sket og det endte også med at være tovtrækkeri. Desværre faldt blev det set som påstand mod påstand selvom det var han som havde kørt ind i hende og jeg betaler stadigvæk på regningen til advokaten /d

Derfor er mit råd fremover til alle: Kør ikke fra skadestedet før politiet har besigtiget skaden, uanset om det så er en Bilka-bule eller en rids i lakken eller om den anden er forsvundet eller ej!

Kun vis man har kasko på desvære

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 Juni , 2011, 17:39 »
Tak for jeres støtte og hjælp, jer kan man da altid regne med ;)  Nu er det jo politiet der kører sagen og ikke mig, de har overgivet det til juristerne jeg er sq ikke engang sikker på jeg bliver indkaldt til retsmødet eftersom jeg jo ikke har set noget og når det er politiet der kører hele rumlen.  jeg kan så vente og se hvad der sker... Jeg er naiv og tror at k*llingen giver sig....

JEg betaler ikke en reje før jeg bliver tvunget og i så fald vil jeg nægte og sige skråt op. (eller noget) Der er dels de to vidner og så er der jo video på at hun har været i brugsen på gerningstidspunktet, hvilket hun jo også benægter.... hun er totalt langt ude.

Men en helt anden ting... min plan var jo at bilen skulle enten skrottes eller sælges som reservedele (når jeg har pillet det af jeg selv kan bruge på min nye bil som er samme fabrikat. Men jeg kan jo ikke rigtig gøre nogen af delene  før det hele er afsluttet. Men kan jeg pille pladerne af den og bare have den stående? eller hvordan vil det se ud?

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Kalle2712

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 Juni , 2011, 18:34 »
Det politiet er i gang med er at finde ud af om de kan gi hende en bøde,, og det er godt for din sag vis hun får det, ud over dette er det INTET med forsikrings spørmålet at gøre.. det skal du have meldt på den måde jeg har skrevet længer oppe. inden det må du ikke engang vaske din bil. så beder idag end i morgen ;D

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #12 Dato: 19 Juni , 2011, 22:30 »
En mulighed er også at ringe til damen og spørge om ikke I skal lave et forlig.

Hun kunne fx. betale kr. 1.500 - 2.000 og så frafalder du sagen. Så har du fået de penge ind og slipper for at skulle ærgre dig mere over det. Forstår godt du er forarget, men nogen gange er det måske bare ikke alle de ærgrelser værd... Hvis der ikke havde været vidner, havde du (måske) set bulen og tænkt Æv og ikke ærgret dig mere.

Jeg har en del hak og buler i min 7 år gamle bil, herovre på Djævleøen kører folk bare fra det. Men man kan nå langt med en handyman og en bøtte padding (eller hvad det nu hedder)

Og så kan man iøvrigt glæde sig over man ikke har råd til en Lambourgini... det var da mere ærgerligt at have fået en stor bule i sådan en end i en gammel spand. 8)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 19 Juni , 2011, 22:40 »
Træls Wanda..

Nu laver jeg biler til hverdag,, politi og forsikring er to meget forskellige ting,, det du gør nu er at ringe til den (flinke) betjent og få af vide hvilken forsikringsselskab hun har,,, og så køre du bilen ned til din venindes knægt, og siger de skal få en taksator på fra det på gælden selvskab da det og det reg nummer har lavet en skade på din bil... så skal der nok ske noget ;)
Men hun vil jo ikke være ved at det er hende.

En mulighed er også at ringe til damen og spørge om ikke I skal lave et forlig.

Hun kunne fx. betale kr. 1.500 - 2.000 og så frafalder du sagen. Så har du fået de penge ind og slipper for at skulle ærgre dig mere over det. Forstår godt du er forarget, men nogen gange er det måske bare ikke alle de ærgrelser værd

Jeg aner ikke hvem hun er og tænker ikke jeg kan få det oplyst, og helt ærligt, sådan som hun ter sig, så tror jeg næppe hun vil lave noget som helst forlig.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline andershojen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 19 Juni , 2011, 22:58 »
Hvis du er ligeglad med om du får de 13000 kr. kan du jo få lavet noget på den nye bil og bruge regningen derfra til politiet. Så kommer hun til at blive straffet, du får så ikke alle pengene, men hun får en lærestreg. Og kunne mekanikeren nu skrive en faktura hvor der står "forsikringskade" uden yderligere uddybning, ville det jo være perfekt.

;D
1-5 Stor lys sussex
1-3- Moskus ænder
0-0-10 wyandotter
1-4 dværg brahma
0-0-13 andre høns
0-1-1 halvefede katte(sidste 1 betyder steriliseret)
1-0 Collie
0-6 Finuldsfår
1-0 Marskfår
1-2- 14 Fransk Vædder