Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vaccination og dødsfald.  (Læst 16316 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline topper

• Passiv bruger
Vaccination og dødsfald.
« Dato: 18 Juni , 2011, 15:05 »
Hej venner og også det modsatte! ;)

Nu er det godt nok sidste gang, jeg har ladet mine dyr vaccinere. Da jeg ankom for at hente mine dyr, var min bedste unghøne bare død, og jeg er revnende ligeglad med, hvor mange der evt. gik sidste år eller i Stor Merløse, Vorbasse etc. Det kan jeg ikke bruge til noget.
Lad os få det legitimeret at vaccinere vore dyr selv, det har jeg betydelig mere tillid til!
Den høne var for mig uvurderlig, idet det var den eneste i den farve i Danmark. Jeg kan sagtens slagte mine høns selv men betale professionelle for det er lige at stramme skruen.
Skal man også vaccinere i brystet i Jylland, eller vaccinerer man stadig fornuftigt nok i nakkeskindet?Denne vaccine hed tilsyneladende Nobilis 1B multi.

GKV

• Gæst
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2011, 15:30 »
Det var dog en trist oplevelse.

Sidste år da vi fik vacc. blev de det i nakken og jeg er bosat i det mørke Jylland, ingen høns blev syge af det.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2011, 16:47 »
ØV Ivan *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline topper

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2011, 17:00 »
Ja MEGET stort øv! Det var min eneste sort hvidtoppede krøllede hønekylling og af rigtig god kvalitet. Det kan irritere mig grænseløst, at vi blev påtvunget denne unødige vacination for at "hjælpe", det erhverv, som hellere ser os totalt forbudt.
Jeg har imidlertid altid haft ubegrænset tillid til veterinærer, når de indlod sig på opgaver.
Statistikker over hvor mange der døde sidste år eller andre steder, kan jeg ikke bruge til noget som helst - kun konstatere "hvor svært kan det være" for en prof.
Min loyalitet forbyder mig at kommentere emnet yderligere.
Rigtig dårlig dag - for mig!!! :(

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2011, 17:10 »
Jeg mistede desværre også en del af min tillid til doktor dyr sidste sommer, da de gav min kat medicin, som slog den ihjel, medicinen er forbudt til oralt brug i USA, fordi den kan slå dyr ihjel, men altså ikke i DK. /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline topper

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2011, 17:33 »
Sådan så min stolthed ud.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2011, 18:38 »
Hvor spændende, Ivan.
Jeg håber, du får mulighed for at få en anden. Har du stadig forældredyrene?.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline topper

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2011, 18:56 »
Faderen har jeg ikke mere, jeg har søskende haner til hønen men ikke af samme kvalitet. Det har virkelig kostet mig penge og besvær at skaffe de dyr, der blev grundlaget for dette afkom og derfor irriterer det mig så meget mere, at man kan "komme til" at slå et dyr ihjel så unødvendigt. Jeg kunne jo bare have ladet være med at lade mig gribe af "vaccinationstvangen" . Hellere have haft min høne end "måske" at have fremvist den på en udstilling senere på året.

Jeg siger foreløbig nej til udstilling, når prisen er så høj. Jeg fatter stadig ikke, hvordan det kan ske. Mine dyr er sunde og robuste. Egentlig burde den vel have været sendt til obduktion.

Offline topper

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Juni , 2011, 19:22 »
Det er i hvert fald trist ved at miste det på denne måde. Nej de gener lå på en meget smal tråd, hvor moderen ikke lever mere. I øvrigt er det for mig underordnet, hvad jeg måtte have af reserve. Det væsentlige er at jeg ikke mere har tillid til det, jeg på rette tid og sted kæmpede forgæves for ikke at få indført. Desværre var alles støvler ikke lige godt kridtede, og vi fik en bureaukratisk vaccination baseret på DFfRs fodringe.
Mon alle danske avlere egentlig får vaccineret på denne måde?

Offline Willy Littau

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Juni , 2011, 19:33 »
Det første år der blev vaccineret skulle det sket i brystet, men efter den første vaccinationdag på Sjælland, hvor der var enkelte dødsfald som dine, blev anvisningen fra Fødevarestyrelsen til samtlige dyrlæger ændret således at fremtidig vaccination skulle ske som ved duerne - i halsskindet.
Findes der virkelig stadig dyrlæger som ikke efter 4 -5 ikke er opdateret - så bør man ikke anvende dem til dette arbejde.
Mig bekendt er der ingen klubber i Jylland eller på Fyn som anvender dyrlæger til vaccination, som ikke gør det i halsskindet.
Kun kalkuner bliver fortsat vaccineret i brystet.
Kridtede sko kan bruges til mange ting.

Offline topper

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Juni , 2011, 19:56 »
Tak for et godt og klart svar Willy. Sidste år blev der vaccineret i nakkeskindet men åbenbart ikke i år, hvor jeg af familiemæssige årsager ikke selv kunne være til stede ved vaccinationen.

Den vaccinationstvang var og forbliver et kombineret bureaukratisk og industrigennemtvunget indgreb i småavlernes kultur. Det sagde jeg den gang og det gør jeg i dag med den konklusion, at jeg stopper som udstiller,når omkostningerne er så høje.

De kridtede sko kan givet tolkes på mange måder, og det vil jeg så overlade til de få avlere, der i sin tid stod på min side.

God sæson til alle med (over)levende dyr.

Offline melissariis

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Juni , 2011, 21:47 »
Vi skal ikke ha' vaccineret nogen som helst dyr i brystet, hverken høns eller kalkuner, har nemlig også mistet nogle det første år hvor Dyrlægen gjorde det >:(
Mvh. Susanne Riis
Opdrætter af: Dværg Brahma, Isabella/perlegrå/båndet, hvid/sort columbia, hvid/blå columbia.
                   Mod. Eng. Dværg kamphøns, sort/sølv brystet og legbararvet.
                   Indiske dværg kamphøns og hvide Silkehøns stor

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 19 Juni , 2011, 05:19 »
Nu har jeg fulgt denne tråd og det var i første omgang min mening ikke at kommentere den, for uanset hvad jeg end vil skrive, så vil det nok ikke på nogen måde ændre topper´s holdning til at denne selvfølgelig meget triste episode helt og holdent VAR dyrlægens fejl.

Det er korrekt at der ved denne vaccinering blev vaccineret i nederste del af brystet og derfor blev der taget extra hensyn især til stik dybden og selvfølgelig korrekt dosering.
Dette skulle normalt heller ikke give problemer.

Desuden var det også en helt anden vaccine, som der blev brugt i og med at den sædvanlige vaccine simpelthen ikke bliver produceret mere.

Jeg var ligesom ejer ikke selv tilstede ved denne vaccinering, men jeg var tilstede og fik selv vaccineret ved "2 halvdel" af vaccinerings dagen, som foregik hjemme hos mig.
Her snakkede vi selvfølgelig om at det var der var sket og vi snakkede også om mulige årsager.

Såsom at ved vaccination skal dyret være sund og rask (det var det helt sikkert også) og at dyret ligeledes skal være ustresset... og var det så nu det, i denne uvante situation ??

At skrive at der også kan dø dyr ved vaccinering i nakken, hjælper heller ikke ved Topper´s holdning og at skrive at al håndtering/behandling/indgivelse af medicin (dyr såvel som mennesker) har en minimal risiko for at det kan gå galt er helt sikkert også kun en ringe trøst.....
Jeg er altid selv indstillet på at der muligvis kan ske dødsfald efter en vaccination, men 7-9-13 så har jeg ikke oplevet det "endnu" .

Personligt vil jeg helst være fri fra vaccination, da jeg ikke mere kan se formålet i det (længe siden der været udbrud af ND) men så længe det er et krav fra myndighederne, og jeg gerne stadig vil udstille. Ja så må jeg jo tage den "risiko" det nu kan blive.

Alt i alt er det selvfølgelig en meget trist episode, men det var måske heller ikke sikkert at dyret havde overlevet vaccinen, hvis den var blevet stukket i nakken.  ???

Ligeledes er det muligt at vaccinere selv, man skal "bare" tage et medicinhåndterings kursus.
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2011, 05:33 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline topper

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 19 Juni , 2011, 05:51 »
Nej man skulle bare have haft lov til selv at vaccinere!

Offline topper

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 19 Juni , 2011, 06:31 »
Kære Lene!
Du må gerne skrive Ivan, for jeg er ikke flov over at være "mig". Det er et langt og fyldigt svar, men som du selv antyder, accepterer jeg ikke hændelsen. Korrekt.

Det er da interessant at læse, at man efter et kursus gerne selv må vaccinere sine dyr.

Du skriver, at den anden vaccine ikke bliver produceret mere, og at man derfor måtte vaccinere i brystet. Det vil altså sige, at alle fremover vil få vaccineret i brystet? Hvad dækkede nævnte vaccine? Dækkede den mere end ND?

Angående stress hos dyrene har du givet ret. Jeg overværede sidste år selv en sådan vaccination, og umiddelbart er det min oplevelse, at det skal gå alt for hurtigt, og derved kan man jo ikke helt udelukke din påstand.

Det kan ærgre mig, at jeg ikke valgte at sende mit dyr til obduktion for at årsagen kunne blive fastslået.

de bedste hilsner til dig Lene