Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Varme til kyllinger?  (Læst 11084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Varme til kyllinger?
« Dato: 17 Juni , 2011, 17:14 »
Hej.

Nu er det endelig lykkedes at finde frem til de skønne høns og kyllinger jeg så længe har ønsket mig *y. Jeg skal hente 3 kyllinger (lys sussex, stor) på tirsdag. Og så 3 store høner (et andet sted) lige så snart hønsehuset er leveret og samlet (formentlig sidst i næste uge).

Mit spg handler om de små kyllinger, som nu er 14 dage gamle (dvs ca 2½ uge når jeg henter dem).
Har de brug for en varmelampe?? De er jo kun 3, så de kan vel knapt varme hinanden??
Til gengæld har jeg læst at de er varmefri når de er 3-5 uger?

Jeg har en dejlig varm udestue, hvor deres kasse/bur evt. kan stå.8)

Hvis de har brug for varme, hvad er så bedst når der ikke er flere (de skulle jo helst ikke blive til grill-kyllinger :D)?

Og til sidst: Hvornår kan de flytte sammen med de store høns (hhv 1 og 2? år gamle)?

Karoline - som glæder sig helt ustyrligt til at få de skønne dyr hjem! ;D ;D ;D
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2011, 17:24 »
Jeg har altid givet mine kyllinger samme temperatur som i rugemaskinen.Du kan se på dem når de har varme nok.Så ligger de i en større eller mindre cirkel rundt om centrum på varmepæren.Klumper de sammen midt under pæren,har de det for koldt.Jeg plejer at afvende dem gradvis over en uge eller to når de er 4-6 uger gamle.Med hensyn til at sætte dem sammen med de gamle vil der nok gå et par måneder.Det er altid bedst at sætte et større antal kylliger ind til et mindre antal voksne høns.Hellere 15 kyllinger ind til 5 voksne end omvendt. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2011, 18:40 »
Du kan læse om pasning af kyllinger her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2011, 04:26 »
Det er altid bedst at sætte et større antal kylliger ind til et mindre antal voksne høns.Hellere 15 kyllinger ind til 5 voksne end omvendt. /o /o /o

Problemet er at vi slet ikke skal have så mange høns ialt! Det er jo kun et lille hyggeligt have foretagende  ;).

Hvilken slags varmelampe er bedst?

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2011, 06:24 »
Jeg synes en elstein-pære er god, for den lyser slet ikke, og så kan de få ro f.eks. om natten i modsætning til en rød varmepære, der også giver en del lys.
Ulempen kan så måske være, at man ikke kan se på afstand om den er sprunget.
Efter sigende skulle elstein også være mere holdbare end de røde. De er lidt dyrere end de røde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2011, 08:41 »
Sådan en pære vil jeg have næste gang jeg skal have kyllinger uden hønemor. For jeg syntes det må være belastende for dem der altid er lys. Glæd dig til kyllinger de er så fantastiske at kigge på, røre ved. Hold op hvor
sker der bare meget i deres udvikling på en enkelt uge.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2011, 16:52 »
Jeg synes en elstein-pære er god, for den lyser slet ikke, og så kan de få ro f.eks. om natten i modsætning til en rød varmepære, der også giver en del lys.
Ulempen kan så måske være, at man ikke kan se på afstand om den er sprunget.
Efter sigende skulle elstein også være mere holdbare end de røde. De er lidt dyrere end de røde.
Jeg ville helt klart også foretrække en Elstein pære.Problemet er bare hvis den skal sendes med Post Danmark fra America.Den får en hård behandling helt til den når frem.Og det er en alm.glødetråd som i en lyspære der sidder i den.Måske lidt kraftigere men slet ikke een der kan tåle at blive smidt rundt med.  Harald Nyborg forhandler flere ting fra America men jeg har aldrig set de har Elstein pærer.Jeg bruger selv en alm. 60 W pære,monteret på en lysdæmper så jeg kan regulere varmen på den måde.Jeg har sat en antiblændskærm på pæren,så kyllingerne ikke får det skarpe lys direkte i øjnene og har aldrig haft problemer med stress p.g.a. lys hele døgnet.Hvis jeg kunne hente en Elsteinpære i en butik,ville jeg bruge den.Man kan så evt. lave en alarmfunktion med en rumtermostat der tænder en advarselslampe hvis varmepæren er sprunget.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2011, 17:07 »
Der er mange foderstofbutikker, der også sælger elsteinpærer, og man kan også bestille dem hos en elektriker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #8 Dato: 18 Juni , 2011, 17:21 »
Jeg vil undersøge mulighederne som du nævner  /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #9 Dato: 25 Juni , 2011, 13:16 »
Jeg har flere gange fået tilsendt Elstein pærer fra America med posten og de er hver gang ankommet i hel stand og har virket fint.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #10 Dato: 25 Juni , 2011, 13:35 »
Nu er det ikke for at være en lyseslukker ;)men du kan meget nemt få problemer når du lukker de små kyllinger ind til de store..jeg siger det bare fordi det nærmest er oplagt at de små bliver jagtet og nærmest i meget lang tid bare sidder i et hjørne og ser skræmte ud. Synes det tar en del af ens glæde ved at have høns, når man oplever at sammenføringen ikke går som man havde tænkt sig..

Det er nærmest aldrig nemt med at sætte høns/kyllinger sammen. Skal man absolut gøre det, er det bedst hvis de sammenførte dyr er nogenlunde på samme alder.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #11 Dato: 25 Juni , 2011, 14:25 »
Jeg vil give Rikke, helt ret, det afstedkommer sjælden god dyrevelfærd, når der lukkes kyllinger/ungdyr samme. Rigtig problematisk bliver det når der er forskel på størrelsen.
At se på et antal "mindre" kyllinger/ungdyr der bare i lange tider sider forskærmt i et hjørne, det er der da ikke meget sjov ved at se på. :o
Nogle steder tror jeg burhønsene ser gladere ud  ???
Dertil kommer at de bliver voldsom sat tilbage i vækst, de går faktisk i stå. Og ved dyr - generelt - der er gået i stå i væksten, er rigtig bøvlede at få op i kadance igen med en pænt tilvækst.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #12 Dato: 25 Juni , 2011, 15:24 »
Hvis man skal sammenføre små kyllinger med store, er det nødvendigt at man har god tid.
De små skal have god plads, og så flytter man en stor ind til dem og lader den gå der, dagen efter prøver man så at sætte en stor mere ind til de små, og så fremdeles, lad det ikke gå for stækt, men når man gør sådan, så er det de små der har hjemmebanefordel og de store må affinde sig med det.
Sådan gør jeg og det virker, og de små sidder ikke i et hjørne, og er skræmte, for en af gangen er jo ikke farligt.

Det er en fin løsning.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #13 Dato: 25 Juni , 2011, 15:38 »
Det skal også siges, at der er stor forskel på hvilken race de store høns er..har man f.eks. esa brown kan man godt glemme alt om en lykkelig sammenføring  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Varme til kyllinger?
« Svar #14 Dato: 25 Juni , 2011, 16:11 »
Det går meget nemt og smertefrit når jeg sammenfører maskinkyllinger med resten af flokken. De får et område inde i hønsehuset som er afskærmet med hegn. Dvs de kan se og høre og "snakke" med hinanden gennem hegnet, men de store kan ikke gøre de små noget. Og de vænner sig til hinanden på en sikker måde. Der er et hul i hegnet hvor kyllingerne kan gå ud når de føler sig klar til det. Ingen problemer med at sammenføre kyllinger og høns her...
Venlig Hilsen
Lisbeth