Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isa brown = brun Italiener?  (Læst 10628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Farmen

• Passiv bruger
Isa brown = brun Italiener?
« Dato: 16 Juni , 2011, 17:20 »
 ..bare lige et dumt spørgsmål..  ::) Er Isa brown det samme som brune italienerer? ??? :-[
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isa brown = brun Italiener?
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2011, 17:29 »
Overhovedet ikke  :o Isa Brown er hybrid æglægger og Italiener er en race.

Men Italieneren er i tidernes morgen blevet brugt at lave hybridhønsene, fordi den er en god æglægger af store hvide æg.

Men jeg har desværre set at der på f.eks DBA sælges brune hybrid for at være Brune Italienere  ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Farmen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2011, 18:09 »
Takker for svaret :). Der er ingen racebeskrivelser på Isa Brown. Derfor blev jeg i tvivl om det var samme race. :)
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2011, 18:21 »
"Racebeskrivelse" for isa brown er der, men den står lidt gemt under hybrid
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Racebeskrivelser/Hybrid
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Farmen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2011, 18:23 »
Super :)
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
« Svar #5 Dato: 22 Juni , 2011, 00:01 »
..bare lige et dumt spørgsmål..  ::) Er Isa brown det samme som brune italienerer? ??? :-[

Hej Farmen

Dejligt med "et dumt spørgsmål", så er vi andre fri for stille det  ;D , og meget modigt at spørge om en "hybrid" er det samme som en race, her på forummet kan man nemt komme på slagtebordet, med sådanne spørgsmål  /o

I fortsættelse af Isa Brown...hvad/hvor kommer navnet fra, nogen der ved ?
« Senest Redigeret: 22 Juni , 2011, 00:12 Fra Stald Mønsted »
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Farmen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Juni , 2011, 00:11 »
ja.. Man skal vove skindet eller "fjerene" er det vel herinde.. Godt spørgsmål du stiller :)
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 22 Juni , 2011, 06:35 »
ISA står for: Institute de Selection Animale - som er det institut der udviklede Isa Brown i 1978 - Brown vil jeg tro refererer til farven.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 22 Juni , 2011, 08:04 »

Dejligt med "et dumt spørgsmål", så er vi andre fri for stille det  ;D , og meget modigt at spørge om en "hybrid" er det samme som en race, her på forummet kan man nemt komme på slagtebordet, med sådanne spørgsmål  /o

Det var ellers lidt af en påstand .......... jeg synes ellers at alle spørgsmål her på Forum bliver svaret i en god tone. Om de  så end er "dumme" eller blevet stillet for "1000 gang" .
« Senest Redigeret: 22 Juni , 2011, 08:12 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 22 Juni , 2011, 09:26 »
Det var ellers lidt af en påstand .......... jeg synes ellers at alle spørgsmål her på Forum bliver svaret i en god tone. Om de  så end er "dumme" eller blevet stillet for "1000 gang" .

Ha, ha...jeg tror nu nok jeg ved, hvor Stald Mønsted vil hen med den udtalelse  :D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

thorleif

• Gæst
« Svar #10 Dato: 22 Juni , 2011, 09:47 »
Nej, Farmen. Dit spoergesmaal var slettes ikke dumt. Hvids du laeser Engelsk saa er dette en bra link der forklarer i ganske enkelt sprog om noge hybrider og nogle racer. Den allerstoerste forskel imellom hybrider og race-hoens er at hybrider ikke egner sig godt til videre-avl, mens race-hoens vil give generationer af afkom der kan vaere lige gode at avle videre paa som sine foreldre, ofte bedre ved god avl. Det kan nog virke lit komplicered, men er faktisk veldig interressant, slet ingen hokus-pokus. Hybriderne er avlet med hoej produktion som det eneste maal, og den generation der er avlet (som ISA HUBBARD BROWN) som aeg-producenter egner sig relativt daarligt for videre avl, da afkom af disse ikke vil producere lige godt som sine foreldre. ISA HUBBARD BROWN er lidt speciel, da den generation der giver den bedste aeg-produktion faktisk er afkom af 1.ste generation krydsning af Rhode Island Red haner og Rhode Island White hoener krydset med afkom af den samme krydsning, ogsaa ifra samme familie. De fledste Hybrid"racer" er resultat af 2 forskellige krydsninger, 1.ste generation af disse. Saa ISAHUBBARD BROWN er nesten en race. Anyway, her er linken som leg lovede, den forklarer ganske godt, om end en smule forenklet.:  http://www.chickenkeeper.co.uk/hybrids/isa-browns.php

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 22 Juni , 2011, 10:04 »
 "racefreaks"  ??? der kan man så se hvad Søren mener om seriøse folk, som prøver at avle og bevare de forskellige racer..... så der også i fremtiden vil være andre høns end hybrider, som nemlig altid vil blive masse produceret på fabrikker.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 22 Juni , 2011, 10:15 »
Jeps, raceavl, er indenfor al husdyravl grundlaget for at der findes avlsmateriale til frembringelse af kombinations-linier til "industri-brug" eller med et pænere ord, til frembringelse af produktions-dyr

Offline Farmen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 22 Juni , 2011, 11:23 »
Racehøns eller hybrider.. Slagtebænk eller ej. Jeg syntes at det vigtigste er at hønsene har det godt. At os som har "høns mig der, eller der" i forskellige farver, størrelser, former og interesser, har det sjovt med det vi har. Nogle af mine bedste øjeblikke er, når min datter på 6 mdr sidder i sin skråstol og kigger på Isa`erne, mens hun klukker af grin..*p  Det er det det hele handler om. Ha det sjovt og nyd livet med dyr. 
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 22 Juni , 2011, 11:52 »
Nu har jeg aldrig anset "freak" som værende nedsættende. Selv er jeg enkaneret hønseFREAK  *y, og Jacob beskriver livet med høns eller andre dyr meget klart.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst