Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En hanekyllings kamp for livet  (Læst 2973 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
En hanekyllings kamp for livet
« Dato: 12 Juni , 2011, 01:08 »
Jeg har ikke været meget på de sidte 4-5 dage.

Det skyldes at jeg i tirsdags blev morfar til et lille hjertebarn. En dreng (hanekylling).

Det blev for lidt over 4 måneder siden opdaget at drengen havde den fejl at blodårerne var forbundet forkert til hjertet. Transposition, som det fagligt hedder.

Min datter skulle derfor føde på Rigshospitalet, og havde valgt at føde ved kejsersnit for at give læger og søn de absolut mest optimale betingelser for håndtering af sønnens situation.

Fødslen foregik uden komplikationer.

Normalt holdes det lille hul der er mellem hjertekamrene under graviditeten, åbent i nogle dage efter fødslen ved medicinsk indgriben, og derefter laves en ballonudvidelse, så hullet kan holdes åbent indtil planmæssig operation af barnet ca 1 uge efter fødslen. Det gik så ikke helt efter planen her. Hullet mellem hjertekamrene var meget lille ved fødslen og efter flere forsøg måtte lægerne opgive ballonudvidelse. Så nøddåb blev afholdt onsdag tidlig morgen og kirurger blev kaldt ind, og den fulde operation blev gennemført blot 14 timer efter drengen var kommet til verden.

Heldigvis var det kun de to hovedårer der var ombyttet så operationen var mindre krævende end den kunne have været.

Nu her 4 dage efter at være kommet til verden, ligger den lille dreng stadig i kuvøse (samme kuvøse som blev brugt til de royale tvillinger :), han var stor så intet mindre kunne gøre det) på intensiv på Riget. Han er ude af respirator og stort set i stand til selv at klare alle funktioner. Han skal dog forblive på intensiv nogle dage endnu.

Mor (min datter) har indtil videre kun haft mulighed for at sidde med ham et par gange. Og det piner hende selvfølgelig, men hun ved også at det ikke kan være anderledes.

Det har været mega hårdt for både datter og svigersøn, men de synes at have tacklet udfordringerne rimeligt ok. Og de får selvfølgelig al den støtte og hjælp de måtte have behov for fra os bedsteforældre. Vi har været en tur til København 1-2 gange dagligt siden i tirsdags, så det optager en del af vores tid. Jeg har taget et par ugers ferie for at kunne have fuld 'bevægelsesfrihed'.

Jeg er stolt af min datter og svigersøn, som trods modgangen og udfordringerne synes at være rimeligt ovenpå.

Turen går til København igen senere i dag.

Mvh
Erik Andersen

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: En hanekyllings kamp for livet
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2011, 01:22 »
Tusind gange tillykke med familieforøgelsen Erik  <I ;B

Jeg er sikker på, at det nok skal gå med den lille hjertedreng. Jeg er selv gift med en  ;). Han havde også hul i hjertet der ikke lukkede sig og hans årer var også vendt forkert.
Han har fornylig været til kontrol på Odense Sygehus. Det var hans første kontrol siden han blev opereret som ganske lille dreng. Hans hjertefejl blev desværre ikke opdaget så tidligt som på dit lille barnebarn, så pga. iltmangel har hans hjerne taget skade, så han er det man med finere ord kalder "psykisk retarderet".
MEN hjertet derimod fejler intet og banker fint den dag i dag og han bliver 38 år til august.
Han har stadig en lille utæthed ved den ene hjerteklap, men lægerne skønner ikke den har betydning for hvordan hans hjerte fungerer og det er ikke forstørret.

Så hold ud, jeg er sikker på at det nok skal gå godt for den lille guldklump og han er indlagt på et af de bedste hospitaler i Danmark mht. hjertesygdomme.

Stort tillykke til jer alle også og specielt til forældrene  ;)

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2011, 02:42 »
Stort tillykke med den nye generation  !a

Det var en hård begyndelse på livet  >:(

Jeg håber at alt går vel, og at barnebarn og moder snart er i hjemme i trygge omgivelser  ;)
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2011, 06:41 »
Oj for en historie, det er utrolig hvad de kan gøre for disse børn  /o

Stort tillykke Erik, og du er absolut tilgivet for ikke at bruge så meget tid på dette forum de sidste dage. Livet byder på meget mere til tider.

Men lad os nu få høre hvordan det forløber jeg krydser det jeg har for at drengen får et langt og godt liv efter operationen <M
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2011, 06:58 »
Kæmpe stort TILLYKKE morfar Erik og mormor :) med den lille fighter " gutter-mand "  <I <I <I <I <I

Og kæmpe stort TILLYKKE, til de seje og stolte forældre til guldklumpen  <I <I <I <I <I <I <I <I <I

Med mange millioner gange  *b tro og håb på alt går vel  ;)

Med venlig hilsen

Anja

0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2011, 07:34 »

Til lykke  <I  Med barnebarn.  *p Og tak for at du deler historien med os.  /o

med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2011, 08:03 »
Uha Erik, det er jo lige så du giver anledning til tårer her en søndag morgen. Stærk historie du fortæller, men hvor er det dejligt at høre, at den lille "hanekylling" er i bedring. Det er så hårdt at skulle alt igennem med operation, ventetid m.m., men det lyder til lille-drengen er i bedste hænder - og så endda lidt kongelig også - med den bolig han har p.t. ;).

Stort tillykke med dit barnebarn. <I Jeg *k for hans fremtid, og håber din datter snart kan få lov til at sidde med ham i armene. (Min kusines dreng blev født med hul i hjertet i 1992, og var igennem mange operationer i de første leveår. Nu er han 19 år, og gir' den fuld gas, og har ingen mén efter den sygdom han blev født med).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2011, 08:06 »
Stort tillykke med barnebarnet  <I
Det er sådan en stor ting, selvfølgelig skal han nok klare den  /o
Held og lykke med det hele, og selv om jeg ikke kender din datter så sender jeg en stor  *b for det er hårdt som mor at stå og se og ikke kunne gøre noget.
Held og lykke til jer alle :)
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 12 Juni , 2011, 08:13 »
Held og lykke med knejten og hans forældre. De har mange gode år foran sig <I
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 12 Juni , 2011, 08:24 »
Jeg ekkoer hvad de andre siger og ønsker jer Tillykke og al lykke og held i fremtiden.

VH Gunni.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 12 Juni , 2011, 08:43 »
Tillykke med barnebarnet...godt at morfar og mormor der der til at støtte i denne tid.  <I
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Juni , 2011, 08:49 »
Uh....det er en hård start!! :o
Mange gange tillykke og hvor er det dejligt at I har mulighed for at være der......det er guld vord er jeg sikker på!! /o
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 12 Juni , 2011, 09:11 »
Uuhh Erik, jeg sidder osse med tårer der render ned af kinderne...hvor må det være en barsk omgang for alle. Har jo ikke selv børn, men jeg kan forestille mig hvor ubærligt det må være at se dem i smerte. Godt de tar det så flot  /o

Og tillykke med barnebarnet, han skal nok komme på dupperne, det værste er jo overstået!

*k og  *t  og masser af håb herfra...

frida

• Gæst
« Svar #13 Dato: 12 Juni , 2011, 09:31 »
Tillykke med jeres lille hanekylling. Håber snart han er så stærk, at han kan være sammen fuldtid med sin "hønemor" og "-far". Det bliver en vigtig "behandling", når han når dertil.
Nyd du tiden med din familie lige nu.
Forum er her stadig når du igen får tid, her kan du altid indhente det tabte ;).

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 12 Juni , 2011, 09:56 »
stort tillykke med "hanekyllingen", Håber det bedste for hans fremtid <I
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk