Sif på 3½ kom på besøg i går, det gør hun jævnligt med nogle ugers mellemrum og bliver nogle dage. Men i går aftes havde vi en lidt kedelig oplevelse: Hønsene gik rundt på græsset nedenfor terrassen, og Sif var lige henne og se på dem, vendte lidt efter om og gik tilbage mod os. Vi kunne se hende hele tiden. Hanen må have troet, at hun flygtede, og at han var den overlegne, så han spænede efter hende op på terrassen. Først syntes vi faktisk det var lidt sjovt, og prøvede at gå med Sif ned på græsset igen for at se, hvad der skete. Heldigvis var min mand lige ved siden af, for hanen gik nærmest til angreb på hende, og da han løftede hende op sprang hanen med kløerne først ret højt efter hende.
Hun har ikke på noget tidspunkt været alene med hønsene, hun har med garanti ikke drillet, gjort fortræd eller noget der kan tolkes i den retning, tværtimod havde vi (Sif og jeg) ca. ½ time før fodret hønsene med hønseguf.
Hanen er sædvanligvis blid og god og har ALDRIG vist tegn på nogen form for aggresiv adfærd, han passer sine høner fint, spiser af min hånd, og løber mig altid i møde, når han ser mig.
Lidt senere var vi ovre ved hønsehuset, hvor flokken også gik, og de blev håndfodret, men hanen virkede noget mere beskyttende i forhold til hønerne og prøvede at lokke dem væk fra mig ved at lave de der "jeg har fundet noget lækkert, kom lige og se" lyde
Hvad er mon den smarteste måde at få hanen til at forstå at Siflingen er "off-limit" og ikke nogen trussel.
Eller bliver jeg simpelthen nødt til at se i øjnene, at han ikke kan lide små mennesker eller i hvert fald føler sig overlegen og derfor udnytter sin situation. Og derfor må jeg bare acceptere at Sif ikke er sikker i haven uden en voksen tæt på

Kan han måske have set hende som en konkurrent? Hans adfærd lignede meget den adfærd han udviste, da det viste sig at en hønerne i virkeligheden var en hane.
Vi har i øvrigt også to katte, og der er intet problem i forhold til dem, når de kommer forbi laver hanen en lille advarende lyd, men de har tilsyneladende et neutralt forhold til hinanden.
Hvad med jer, der har små børn, hvad oplever I?