Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rumpefrisør  (Læst 6411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Rumpefrisør
« Dato: 27 Juli , 2008, 21:07 »
Da jeg bruger mine æg til at ruge kyllinger med skal de jo helst være helt rene. Men mine høns er desværre ret langhårede i rumpetten og derfor kommer der meget skidt på æggene. Kan man klippe skidtet/fjerene af hønsenes rumpette? De bliver jo så lidt skaldet bagi.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Cirkeline Kyndesen

• Passiv bruger
  • begynder kylling...
Sv: Rumpefrisør
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2008, 21:44 »
Hej med dig

Nu har vi Orpington og de er meget dunede også i måsen. Da jeg købte dem fra avleren var de allerede klippet lidt bagi. Som min søster sagde " Du har simpelthen intim barberede høns  ;D ;D" og det måtte jeg jo vedkende. Det skulle for det første sikre bedre befrugtning af æggene og minske skidt. Nu har den ene lige ligget på æg og ja der kom lidt mere skidt i fjerene men jeg klippede det værste af. Ellers er det bare at give hende plads nok så besørger hun uden for reden eller det gjorde min. Held og lykke med høne, æg og kyller. Det er helt fantastisk.

Cirk
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2008, 21:55 »
Ved at klippe dem vil der sidde stumper tilbage der måske ikke er så behagelige for hanen,  :-[ nogen plukker istedet for. for at være sikker på befrugtning  :D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2008, 22:03 »
Tja men det er nu ikke befrugtningen der er dårlig, tværtimod! Det er mere at når de ligger æg som jeg skal bruge til rugemaskinen, så er de noget snavsede. Så tror jeg vil prøve bare at klippe det skidt af der sidder og så må de fjer/dun det sidder fast i komme af.
Jeg ved ikke helt med at plukke...er nok lidt bange for at det gør ondt på dem, og det synes jeg er synd.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Cirkeline Kyndesen

• Passiv bruger
  • begynder kylling...
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2008, 22:16 »
ellers kan du vel bare forsøge at vaske dem lidt i måsen det virker også. ( har prøvet )  ;)
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2008, 08:13 »
Ja jeg ville nok også vaske dem i rumpen, jeg tror det må gøre ondt at blive plukket, jeg kan ihvertfald ikke selv lide at få plukket øjenbryn, det gør ondt.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Patricia

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2008, 15:21 »
Tja men det er nu ikke befrugtningen der er dårlig, tværtimod! 
Nej, men de er jo heller ikke klippet endnu, vel? ;)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.sussex.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2008, 15:35 »
Patricia vil det sige du tror befrugtningen bliver dårliger ved at få klippet rumpen  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2008, 23:30 »
Patricia vil det sige du tror befrugtningen bliver dårliger ved at få klippet rumpen  ???

Ja den forstår jeg heller ikke lige :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Patricia

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Juli , 2008, 11:16 »
Ja, det er det jeg mener, for det kan jo være at hansemand ikke synes fjerstubbene er så rare, ligesom vi er nogen der ikke bryder sig om skægstubbe  <H
Hønsehilsner
Patricia

www.racefjerkrae.dk
www.sussex.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 29 Juli , 2008, 12:07 »
Jeg må være ualmindelig heldig med mine høner, for de er fine rene i rumperne, ligner nærmest en flok pudderkvaster, når de drøner rundt med næbbene i jorden.
Æggene, som jo først lige er begyndt at komme for godt to uger siden, er fine og rene uden antydning af noget som helst skidt, det eneste der kan være, er en høvlspån, der lige har sat sig fast, jeg formoder æggene måske er lidt fugtige lige når de kommer ud.

Hvis nogen skulle være i tvivl er mine dværgwyandotter på alle måder helt fantastiske: venlige, sjove, tamme, 4 æg dagligt fra 6 høner (håber det bliver til flere, når de har lagt æg i længere tid), en sjov og ansvarsfuld hane, der i den grad passe på sine koner, finder lækkerier til dem, og eskorterer dem frem og tilbage fra hønsehuset og til hvor de andre nu er i haven, når en af hønerne skal lægge æg eller er færdig og kalder. Når de ser mig i haven kommer de hen til mig - ja, hvad er en have uden høns?

<I <I <I <I <I <I <I <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk