Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Allerede skruk!!  (Læst 11072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Allerede skruk!!
« Svar #30 Dato: 17 Maj , 2011, 20:25 »
Du skal flytte hende samme aften, altid i mørke.... derefter giver du hende kyllerne,stadig i mørke,(lys fra din telefon eller andet, men svagt, og lytter llige til at hun ikke farer rundt.
Næste morgen står du tidligt op og ser efter om de stadig ligger under hende, det er også i orden hvis hun går rundt og klukker, med de små om benene, men sansynligvis bliver hun liggende en dags tid. Du sørger for at der er mad og vand til hende og ungerne, og så lader du hvilen falde over dig, hvis det er gået godt så langt, så går det :) og det er sjællent det går galt.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Kemal Yasar

• Bruger
« Svar #31 Dato: 17 Maj , 2011, 23:18 »
hej Ina og tak.Men har desværre læst tråden lidt for sent. Jeg har lige flyttet hende igen. Denne gang i kaninburet i gården og skærmet reden så hun ikke kan komme ud et stykke tid.

Hvis hun fortsat ligger på æggene i morgen tidlig, skal jeg så prøve at slippe hende ud så hun kan få lidt at spise? eller skal man lige trække den til om formiddagen eller evt. senere?
0,3 hvid / sort columbia dværg wyandotter
1,1 sølv randet dværg wyandotter

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #32 Dato: 18 Maj , 2011, 12:36 »
Hvis hun traver rundt derinde, kan du glemme det, hun skal ud hver dag og slå med vingerne og lægge en kømpeklat, men det skal jo ikke være så hun traver tilbage til de andre.
Hun er vedholdende, og det er sådan nogle damer, men du kan risikere at hun ikke mere er skruk hvis hun ikke vil ligge på ægene.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #33 Dato: 18 Maj , 2011, 12:37 »
Hun skal have adgang til foder og vand, så hun selv bestemmer, det er en del af hendes ur.
Venlig Hilsen INA

Offline Kemal Yasar

• Bruger
« Svar #34 Dato: 18 Maj , 2011, 21:45 »
Det lykkedes  /o
Jeg flyttede hende ud i kaninburet  og satte tråd for så hun ikke kunne gå tilbage til den anden skruk.
Det har tilsynladende virket  :) hun har i hvertfald ligget der lige siden.

Så nu venter jeg bare på æggene fra maskinen  :)

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #35 Dato: 19 Maj , 2011, 10:11 »
 /o
Venlig Hilsen INA

Offline Kemal Yasar

• Bruger
« Svar #36 Dato: 21 Maj , 2011, 04:40 »
Hmm hun har forladt reden i kaninburet til fordel for en rede i hønsehuset.

Hvorfor mon?

Der gør ikke spor men syntes bare det er mystisk.   :-\

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #37 Dato: 21 Maj , 2011, 15:40 »
Ja Ina, du har det vist let ;D

Jeg har, som du, flere gange haft held af at flytte en skruk i mørke. Det troede jeg også ville lykkes med den første skruk i år, men så let skulle det ikke gå. Mit redebyggeri passede ikke damen, som nærmest demonstrativt valgt at opholde sig alle andre steder end netop dér. 4 forsøg over 2 dage var nok, så var hun afskrukket.

Næste forsøg udviklede sig stort set på samme måde, dog med den forskel, at skrukken hver gang lagde sig i det modsatte hjørne, som om der var æg under hende. 3 flytninger tilbage på reden gav samme resultat. Til sidst lagde jeg i stedet æggene foran hende. Både min hånd og æggene blev angrebet. Men da jeg trak mig tilbage, lå hun og kiggede lidt på æggene og skubbede dem så ind under. Og der har hun nu ligget siden 10. maj.

Næste skruk fik lov at indvi et nyt indendørs skrukbur. Den blev flyttet ved 18-tiden, altså længe før mørkets frembrud. Hun blev bare sat ind i buret og fik så lov til, under vilde protester, selv at finde ud af det. Hanen viste selvfølgelig stor deltagelse! Det var tydeligt, at hun var lidt optaget af æggene, når hun nærmede sig reden. Og til sidst gav hun sig og lagde sig, med den karakteristiske skruk-lyd, tilrette.
Johan Gadegaard

Offline Kemal Yasar

• Bruger
« Svar #38 Dato: 22 Maj , 2011, 23:37 »
Jeg har idag lagt en daggammel under hende :)
Hun undrede sig godt nok over den pippen der lige pludselig kom under hende :)

Så nu krydser jeg fingre for at hun er accepteret imorgen tidlig for så får hun 6 mere om en lille uge.

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #39 Dato: 23 Maj , 2011, 00:11 »
 *k for at det lykkes, jeg er selv ny i skruk-faget og har i år 2 skruk som både har ligget på æg og nu går med kyllinger (en australorpe dame og en meget sur araucane) og nu har jeg den sødeste og rareste gul columbia sussec skruk til at ligge på plastæg... hun får kyllinger om ca en uge...
Jeg er igang med at bygge til  :o... for det her tager lidt overhånd  ::) og håber så at der ikke skrukker flere i år...

held og lykke med din - det skal nok gå /o  /o

venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #40 Dato: 23 Maj , 2011, 09:49 »
Jeg har en skruk, der fik 7 nyklækkede kyllinger i tirsdags, og så fik hun 6 mere i går aftes, jeg havde en flok, der klækkede for tidligt, de må jo have været for-ruget, for de skulle først klække onsdag.
Jeg har lige været ovre at kikke til dem, og jeg kan såmænd dårlig se forskel på hvilke kyllinger der er fra tirsdag eller søndag. For en sikkerheds skyld har jeg lukket til hønsehuset endnu og bare ladet husets øvrige beboere komme ud, ja, altså bortset fra den anden skruk, der ruger derinde, men jeg regner med at jeg lader dem få adgang til at komme ud om en times tid.
Jeg synes det er helt fantastisk, at man kan fordoble antallet af kyllinger under en skruk, og hun bare accepterer med glæde *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #41 Dato: 23 Maj , 2011, 09:58 »
Ja ja fru Wedel, kan du måske se forskel på 1000 og 1010 sådan lige i farten  /o
Venlig Hilsen INA

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #42 Dato: 23 Maj , 2011, 10:02 »
Ina *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk