Ja Ina, du har det vist let

Jeg har, som du, flere gange haft held af at flytte en skruk i mørke. Det troede jeg også ville lykkes med den første skruk i år, men så let skulle det ikke gå. Mit redebyggeri passede ikke damen, som nærmest demonstrativt valgt at opholde sig alle andre steder end netop dér. 4 forsøg over 2 dage var nok, så var hun afskrukket.
Næste forsøg udviklede sig stort set på samme måde, dog med den forskel, at skrukken hver gang lagde sig i det modsatte hjørne, som om der var æg under hende. 3 flytninger tilbage på reden gav samme resultat. Til sidst lagde jeg i stedet æggene foran hende. Både min hånd og æggene blev angrebet. Men da jeg trak mig tilbage, lå hun og kiggede lidt på æggene og skubbede dem så ind under. Og der har hun nu ligget siden 10. maj.
Næste skruk fik lov at indvi et nyt indendørs skrukbur. Den blev flyttet ved 18-tiden, altså længe før mørkets frembrud. Hun blev bare sat ind i buret og fik så lov til, under vilde protester, selv at finde ud af det. Hanen viste selvfølgelig stor deltagelse! Det var tydeligt, at hun var lidt optaget af æggene, når hun nærmede sig reden. Og til sidst gav hun sig og lagde sig, med den karakteristiske skruk-lyd, tilrette.