Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad må Kyllingerne få???  (Læst 18228 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #15 Dato: 23 Maj , 2011, 00:07 »
Lige en lille tilføjelse hvis du skulle finde på at give dine kyllinger græs??? Det er meget vigtigt at du klipper det i små bitte stykker ;)

Jeg havde en silkekylling der havde fået fat i et langt græs strå, den havde slugt halv delen og den anden halvdel hang ud af munden på det stakkels lille kræ... Jeg kunne ikke hive det ud da det sad fast i kråsen så jeg måtte klippe det over så langt nede i halsen som jeg kunne komme, heldigvis skete der ikke noget men tror godt den kunne ha været død af det... <L <L <L
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Hans Martin

• Passiv bruger
  • Børn, musik og høns - og arbejde...
« Svar #16 Dato: 25 Maj , 2011, 00:43 »
Eh - mine australorps-kyllinger kom på græs så snart de forlod reden her igår, og de render rundt og nipper til alting, græs og småplanter.  er der problemer med det? De får selvfølgelig osse kyllingefoder..Det forekommer mig meget naturligt at hønen fører dem rundt på plænen..

HM  :)
Hellere for mange hobbyer end for få...
Dobbeltsømmet Barnevelder, Dv. Wyandotter, blå Australorps, lys Sussex..

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 25 Maj , 2011, 07:22 »
HM, jeg er da fuldstændig enig med dig i, at selvfølgelig skal høne med kyllinger ud, lige så snart hun finder det passende.
Mine høns og kyllinger tonser også rundt alle mulige steder i haven.
« Senest Redigeret: 25 Maj , 2011, 07:27 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline PernilleLS

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 25 Maj , 2011, 11:23 »
mine kyllinger går i en hønsefræser med skrukhønen. Der er meget kløver i plænen, og det er helt klart det foretrukne grønt hos kyllingerne, der selv nipper små bidder af kløverbladene. Så vidt jeg kan se æder de næsten ikke græs.

De får startfoder og undulatblanding som snack-foder. Derudover er der  en skål med skaller og en skål med hel hvede (til hønen), og det er kyllingerne ikke begyndt at æde endnu (3 uger gamle).

Pernille
med venlig hilsen
Pernille

2.5 sussex, 3 søde børn og 1 dejlig mand

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #19 Dato: 28 Juli , 2011, 23:22 »
Fortsætter lige i denne tråd, da mit spsm er vedr kyllingefoder/-maver. Mine 7 kyllinger er nu 2 henholdsvist 3 uger.

Har svært v at finde ud af hvorfor et par af mine 7 kyllinger stadig har tynd mave. Da jeg fik dem for 2 uger siden, var der flere, ja måske de fleste der havde tynd afførring, og nu er der 2 tilbage. Det lugter dårligt, og er mørktgulligt til brunt.
Kyllingerne trives alle fint, og vokser til. De 2 er blandt de 4 mindste (2 uger), men er vakse nok ved havelågen, m mad og drikke samt afsøgning af "nye græsgange".

Kyllingerne får startfoder, har adgang til knust kul og skaller, undulatblanding og naturligvis rent vand. De bliver dagligt tilbudt vådfoder med havregryn eller havreklid, A38, æg eller ostehaps eller rejer eller kyllingekød, og en smule hvidløg. Jeg har også m held klippet lidt græs, purløg, mælkebøtter, hønsegræs eller kløver og lagt over eller iblandet vådfoderet.

De går på tørret hamp, men får dagligt en luftetur i hønsegården med eller uden Maran hønen (som slet ikke ville være skruk). I hønsegården er der jord og sand, og af og til lægger jeg en græstørv til ormeskattejagt.

Jeg regner ikke med at situationen er hyperakut, så længe kyllingerne trives, men kan nogen af I erfarne "kyllingeførere" se hvad der mangler?? Mere brød, mere grønt eller mere protein ???

Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Dorte K

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 29 Juli , 2011, 06:58 »
og så har de selvfølgelig varmelampe og i god ventilation i huset!
Mange hilsner
Dorte Kjær
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 29 Juli , 2011, 07:33 »
Det lyder som om dine kyllinger får alt hvad de skal have.
Måske kunne du i et par dage holde dem på en diæt af startfoder og lidt knust korn og så selvfølgelig vand. Vådfoderet ville jeg kun blande af A38 og havregryn/klid og endda sørge for at det var relativt tørt i det.
De kyllinger, hvor maven er i orden, tager ikke skade af denne diæt, og de kyllinger, der har løs mave, kan måske få ro i maven.
Sådan ville jeg gøre.
Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte K

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 31 Juli , 2011, 01:23 »
Tak Marianna, det forsøger jeg. Har derudover lavet lidt foranstaltninger m at hæve vandet, så det forbliver rent, mere end ½ time, samt sand i kyllingehuset, så klatterne bliver nemmere at se og fjerne. Håber det snart bliver bedre.
Mange hilsner
Dorte Kjær
maranklub.dk
racefjerkrae.dk