Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønselort til gøgning  (Læst 10458 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tineuv

• Passiv bruger
Hønselort til gøgning
« Dato: 13 Maj , 2011, 10:32 »
Hej alle.

Jeg vil gerne gemme noget af det hønsemøg hønsene laver til gødning.
Men hvor gør jeg af det? Skal det i en lukket beholder og hvor længe skal/kan det ligge?
Skal man endvidere gøre noget ved det inden man bruger det som gødning?

Håber nogen kan hjælpe. På forhånd tak

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Hønselort til gøgning
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2011, 10:43 »
Hvis du har en kompostbeholder smider du det bare det der op i, eller samler du det bare i en spand med låg for at undgå fluer.
Kan ikke lige huske hvad der skal til for at bruge det som det er men det er der helt sikkert en anden som ved. Men det er meget stærkt så du må ikke bare bruge det som det er.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2011, 10:58 »
Jeg bruger det på flere måder.
1 : de hele tørre lorte samles i et hjørne (ved komposten) , så tager jeg ca en kop fuld i en spand vand , og lader det trække mens jeg lige rører rundt i spanden når jeg kommer forbi. Af denne spand tager jeg 0,5 ltr i vandkanden , og fortynder således og vander med dette. Det er noget der duer ! Jeg vander kun hver 3. dag med dette , da der virkelig er bums i det.
2 : jeg bruger hø/halm som strøelse i perioder , det ryger på komposten , og formulder ganske hurtigt.
3 : senest er jeg , på råd fra gl. gartner , begyndt at køre strøelsen ud på min jord langs diverse kanter. Dette skulle hjælpe på 2 ting : ukrudtsdække / jordforbedring via ormene. Og til efteråret skulle jeg så være i stand til at trække strøelsen ud i haven , hvor det så vil gavne jordstrukturen senere , da ormene vil trække det sidste ned i jorden , hen over efteråret og vinteren.
Jeg har kun kørt med dette system i knap 3 uger - ikke specielt kønt i haven , men tjuhej hvor har jeg pludselig orm orm orm. Så det virker da som han sagde.

Ellers skal du bare passe meget på brugen af det - der er enorme mængder bums i det , så du kan nemt skade mere end du gavner.
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2011, 10:59 »
Jeg graver mit ned i køkkenhaven om efteråret, og om sommeren laver jeg gødningsvand. Det er supersmart at bruge det rene hønsemøg fra brættet under siddepindende til gødningsvand, for så er der ikke stråelse i.
Til gødningsvand bruger jeg nogle store tønder, som jeg fylder vel 1/4-1/5 med møg, vand for resten..når der er "kogt" lidt suppe på det, kan du bruge suppen og fortynde det 1/10 = gødningsvand  /o

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2011, 11:03 »
Orv Hanegalgak, det var smart med de bedafgrænsninger  /o Jeg er nemmelig træt af skulle stikke græstørv rund om alle bede og haver, og er ligeglad med hvordan der ser ud  :D Det værste ved den løsning er, at når man har fritgående høns blir de bunker vist spredt ud over hele græsplænen  :-\ Øv, det indså jeg lige nu  :-[

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2011, 11:08 »
Jeg kunne godt tænke mig at skade mere end gavne, så hvis jeg nu bruger konsentreret hønsevand kan jeg så være så heldig at slå skvalderkålen ihjel ?
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

• Bruger
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2011, 11:10 »
Det tror jeg du skal passe på med, specielt hvis den står sammen med andre planter du gerne vil beholde.
Mand og 3 børn

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2011, 11:21 »
Ja jeg havde jo ikke forstillet mig at vande under solbærbuskene, men gerne i skællet ud til marken, under de store træer,,, mon det kan gå, jeg kan jo starte ved et træ jeg gerne vil af med  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2011, 12:16 »
Så må vi bare ikke håbe de mutere af den dejlige gødning  :D Har da indtrykket af at skvalderkål er riiimelig hårdfør  ;D

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Maj , 2011, 12:58 »
Jeg lægger brugt strøelse fra høns, kaniner og får under mine træer og bærbuske, til jorddækning og som gødning. Mine solbærbuske er 2 meter høje, og giver enorme mængder af bær... Men det kræver at der er en hel del strøelse iblandet, for 'rent' er det altså for stærkt i større mængder. Der bliver det drysset ud med let hånd til stauder m.v.
Mvh Marianne

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #10 Dato: 13 Maj , 2011, 13:29 »
Har hørt hønselort er en meget effektiv ukrudt spræder  :-\
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Maj , 2011, 13:36 »
Har også hørt at der hvor der kommer hønselort kommer der brændnælder, men om der er rigtigt ved jeg ikke ::)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 13 Maj , 2011, 13:39 »
Tror bare generelt at ukrudt eeelsker stærk gødning  :D Så pas på Ina  :D

• Bruger
« Svar #13 Dato: 13 Maj , 2011, 13:41 »
Jeg lægger brugt strøelse fra høns, kaniner og får under mine træer og bærbuske, til jorddækning og som gødning. Mine solbærbuske er 2 meter høje, og giver enorme mængder af bær... Men det kræver at der er en hel del strøelse iblandet, for 'rent' er det altså for stærkt i større mængder. Der bliver det drysset ud med let hånd til stauder m.v.

Det må også være godt at sprede det mellem jordbærerne.
Mand og 3 børn

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #14 Dato: 13 Maj , 2011, 15:14 »
så bakker jeg lige ud af det projekt, vi mangler jo aldrig ukrudt, og det er rigtigt at brændenælder lever fantastisk i hønsemødding
Venlig Hilsen INA