Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanen galer - fra morgen til aften  (Læst 21370 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silva

• Passiv bruger
Hanen galer - fra morgen til aften
« Dato: 11 Maj , 2011, 15:58 »
Hej.
Jeg har et spørgsmål til jer angående haner.

Vores nabos hane galer med fem minutters mellemrum fra kl. 5 om morgenen til hen ad aften. Er det normalt for haner generelt? Jeg troede kun at haner galede om morgenen. :-)

Hanen er af en race som er helt sort.

Venlig hilsen
Eva

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Hanen galer - fra morgen til aften
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2011, 16:02 »
Velkommen til forum, Eva.

Det er meget forskelligt fra hane til hane.
Har den altid gjort det eller er det noget den er begyndt på her i foråret?
Hvis den altid har gjort det så er der nok ikke så meget at gøre, men hvis den er startet her i foråret er det nok hormonerne som er kommet i sving efter en lang vinter.
Men hvis det er meget generende for dig ville jeg snakke med naboen om at hanen ikke skal lukkes ud før kl 8-9 om morgen og ind igen ved 18-19-tiden. Og evt. foreslå din nabo at isolere hønsehuset. På den måde bliver lyden i hvertfald reduceret en del.
« Senest Redigeret: 11 Maj , 2011, 16:05 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2011, 16:40 »
Velkommen på forum, Eva :D
En hane der vitterlig galer så meget, som du beskriver, er da ret træls.
Måske fokuserer du også meget på hanegalet?
Men hvis den rent faktisk galer uafbrudt, ville jeg tage en snak med naboen, og høre om h*n ville skifte den ud med en anden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2011, 17:11 »
Ja, det lyder af rigtigt tit. Foreslå naboen at skifte hanen ud og sig til ham at vi gerne skal hjælpe med at skaffe en ny. Haner er det normalt ikke svært at skaffe...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2011, 17:21 »
uha, sådan en har jeg også haft en gang, han galede 32 gange i streg, og det var så vi selv mente at det var for meget, det mente ræven åbenbart også, for han åd den...
En hane af en anden slags eller en magen til, det er ikke altid at haner galer lige meget selvom de er samme race.

Hvis hanen har en anden hane at gale om kap med, kan han godt gale mere end han ellers ville, så hvis også du eller en anden nabo har en hane, så kan de jo opilne hinanden.
Spørg naboen om han ikke vil have en anden mindre højtråbende fyr.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2011, 22:09 »
vi har 2 haner og de giver lyd fra sig  mange gange om dagen, men det generer ikke nogen, det er bare os her og køer på marken... 300 m længer henne bor der en med høns og par haner de gale lige sådan- måske kan de høre hinanden og kommunikerer?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2011, 22:20 »
måske kan de høre hinanden og kommunikerer?

Det var min første tanke da jeg læste indlægget. Den hane kan formentlig høre en anden hane! Jeg ville så nok ikke kalde det kommunikation, men snarere rivalisering eller 'forsvar' af territorie.
Mvh
Erik Andersen

frida

• Gæst
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2011, 22:35 »
Jeg tror mest det et individet der afgør, hvor meget der gales. Jeg har selv to haner (den ene er til salg med 4 høner ::)) Der er ingen af dem der galer særligt meget. Overfor os er der også flere haner, så de kan sagtens høre hinanden ;)

Offline Silva

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Maj , 2011, 09:41 »
Tak for alle jeres fine svar. :) Men nu er det altså vores upperclass arkitektnabo med hus han selv har tegnet, og som jeg aldrig har snakket med før. I har hjulpet mig til at finde en strategi:

Jeg tænker at jeg vil gå over til dem og foreslå følgende:

1. Hanen galer pga. rivalisering fra en hane ikke langt derfra. Man kunne derfor overveje muligheden af at han, som er sidstankommen, slagtes, og hønsegården bliver hanefri. Vi er immervæk 6 huse i vores andelsforeningen som "nyder godt" af dens evindelige galen. En efterfølger vil jo også konkurrere med den anden hane.

2. Alternativt kunne han anskaffe en ny hane, med hjælp fra jer, som forhåbentlig ikke er så galende.

Tak for hjælpen. Jeg elsker at sove i telt på denne årstid, men det kan altså ikke lade sig gøre en hel nat pt. I mit soveværelse er han trods alt ikke helt så gennemtrængende når vinduet er lukket. (Han er meget skinger i tonen...)

Hilsner fra Eva

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 18 Maj , 2011, 10:40 »
Tak Eva, for at du vælger at søge råd på dette forum istedet for at klage til kommunen... det har været til skade for mange "uskyldige" hønseejere  ;)

Jeg ville osse foreslå naboen at skifte hanen ud med en der er mindre galelysten... jeg har 4 haner gående og de galer fx absolut ikke i et væk selvom der er en del konkurrence. Så temperamentet har en del at sige...som at små hunde ofte gør mere en de store osv  :D

Og henvis iøvrigt til at du har talt med erfarne hønsefolk på et forum som har hjulpet dig til at finde en løsning på problemet. Så lyder det måske mindre som en "nabo der bare brokker sig"  ;)

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2011, 11:05 »
Jeg har selv to haner (den ene er til salg med 4 høner ::))

Uhh, hvad slags høns har du til salg, Anette?  ::)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Maj , 2011, 11:06 »
Mine haner galer både til hinanden og naboernes. Ikke destro mindre er der inført en uskreven regel om blandt de herrer ; at der gales 15-30 minutter  ca over 3 gange i løbet af dagen .. sårn ca morgen, middag og aften.

Så ja ..de galer i løbet af hele dagen .. men bestemt ikke HELE dagen.

De fleste naboer har høns (hane) .. men vi bor alle i 500 til 1000 meters afstand af hinanden. Jeg har her i haven 5 haner med hver deres dameflok ...og alligevel hersker der almindelig ro og orden lige bortset far de tidligere nævnte kommunikationstidspunkter.

Din nabos lille hane (det lyder som en lille en når du siger den har en skinger stemme) snakker sikkert med nogle andre haner.

men som jeg læser det er det mest om morgenen det generer dig ... og der kunne lysisoleret hønsehus ( det må da lige være noget for en der kan lide arkitekttegnede ting )samt udlukning ved 8 tiden være løsningen.

Og så vil jeg da foreslå en observation af om det egentlig er hele dagen han galer .. eller om det kun er i enkelte perioder hen over dagen.

Har man først set sig gal på en lyd så fokuserer man på den så det føles som hele tiden !

Du kan ud over dine egne forslag evt foreslå valg af anden race ... personligt holder jeg selv mest af de dybe hanegal store racer kommer med ..... den skingre der kan også drive mig til vanvid.

Held og lykke

Ps .. foreslå endelig gerne dette forum for din hønseglade nabo  /o
Med venlig hilsen Søs

frida

• Gæst
« Svar #12 Dato: 18 Maj , 2011, 11:57 »
Uhh, hvad slags høns har du til salg, Anette? 
@Lærke. Det er orloff. Men er næsten sikker på de bliver hentet i aften ;D Ellers opretter jeg annoncen igen. Jeg har ingen silker til salg (det er nok dem du måske kunne være interesseret i? ;))

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Maj , 2011, 19:58 »
Hanen galer - fra morgen til aften.....Ja er det ikke smukt /o. Jeg har haft op til 10 haner på matriklen..
Galen fra morgen til aften.. Kom vi hjem om natten. Var der endda en eller 2 der lige skrålede lidt op. Der er sku da smukt. Men jeg har heldigvis heller ingen naboer :).
« Senest Redigeret: 18 Maj , 2011, 20:00 Fra JanR »

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 23 Maj , 2011, 18:02 »
Uhh, hvad slags høns har du til salg, Anette? 
@Lærke. Det er orloff. Men er næsten sikker på de bliver hentet i aften ;D Ellers opretter jeg annoncen igen. Jeg har ingen silker til salg (det er nok dem du måske kunne være interesseret i? ;))
Jep  ;D ::) Men det ser ud til at jeg bliver nogenlunde godt dækket ind alligevel  ;)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)