Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugevejledning (ombygget fladruger fra america-thisted)  (Læst 9318 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline joha0552

• Passiv bruger
Jeg har forsøgt mig som kyllingeudruger (for nogle år siden) ved hjælp af en gammel fladruger, som jeg anskaffede brugt via en kollega. Jeg havde begrænset succes (for at sige det pænt) og opgav foretagendet for en stund. Nu har jeg købt en Rcom 20 og er tilfreds med den. Jeg kom dog til at læse en masse herinde i forbindelse med at jeg skulle vælge hvilken rugemaskine jeg ville købe, og fik blod på tanden igen med fladrugeren. Jeg har dog valgt at forsøge at lave den om til en motorruger. Det første jeg gjorde var at lave et vindue i døren, da det ellers virkede som at køre bil med bind for øjnene. Nu kan jeg se fugt og temp uden at åbne. Jeg havde fra et andet projekt en temostat der (angiveligt) kan tænde og slukke med 0,1 grads præcision. Jeg har sat den til at tænde ved 37,7 og slukke ved 37,8. Det giver en temp cyklus der hedder 37,7 der tændes for den 125 watt store varmelegme. temp falder efter 30 sek. til 37,6 men stiger hurtigt til 37,7 og efter et minut er den på 37,8. Termostaten slukker. Dernæst stiger den over et minut til 1½ til først 37,9 og så 38. Her ligger den ½ til helt minut inden den falder langsomt til 37,7 hvor cyklus genstartes. Jeg har opsat en pc-blæser inde i maskinen og den peger skråt op (ja undskyld :)) mod varmelegemet. Sensoren til termostaten sidder i en højde der vil svare til æggenes overkant. Fugt er stabil nu på 40% uden vand og med udluftning helt åbent (lille hul i bunden og tilsvarende i toppen. Overvejer om der skal laves yderligere udluftning. Havde tænkt at sætte nogle plastikbøjninger (16 mm fra elinst- rør) som så kun lukkes med en glaskugle. Man kunne så have et par stykker af disse og dermed flere justerings muligheder. Jeg er igang med at udtænke en form for vugge / vippe til at vende æggene manuelt med (udefra med snoretræk. Kunne dog godt tænke mig at finde  en billig motorløsning (har en bekendt der kan lave en elektronisk styring, men hvilken slags motor skal der bruges???

Mange spørgsmål og måske nogle af dem er overflødige, men man bliver jo helt opslugt af at gøre det så godt som muligt for de små guldæg  ;D

1.6 blandings høns
orpington kyllinger og æg i rugemaskine

Offline joha0552

• Passiv bruger
Sv: Rugevejledning (ombygget fladruger fra america-thisted)
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2011, 19:39 »
Hej Søren,

Tak. Jeg håber da også at alle de råd jeg har læst herinde kan resultere i succes  ;)

Det lyder spændende med de motorer du nævner. Det vil jeg dykke ned i og undersøge nærmere.

Er spændt på om der er nogen der kan sige lidt om temp. Jeg mener er det en katastrofe at den svinger 0,4 grad løbende og er det galt at den når 38 grader?

mvh
Johan
1.6 blandings høns

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2011, 20:31 »
Nu har jeg svært ved at vurdere hvor stor rugemaskinen du har er, og 125 w  varmer lyder måske OK. Men hvis maskinens rumfang (antal æg der er plads til?) ikke er så stor, kan 125 w måske være i overkanten, og derfor bliver den for varm og køler for langsom ned. Afgiver også varme under nedkølingen. Jeg har en halvstor motorruger, hvor varmeren er på 250 w, og den svinger max. 0,1 g C  pga. det relativt store rumfang.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2011, 21:28 »
Velkommen på forum, Johan :D
Held og lykke med din selvbygger /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline joha0552

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2011, 22:23 »
@ Rudy, Det er det originale varmelegme der sidder i. Der er en skrue på den oprindelige termostat, men jeg har valgt den anden termostat da den er nemmere at forholde sig til. Min afbryder jo bare den oprindelige termostat der står ca. 60 % skruet op. Den skal så bare tænde og vente på at den bliver slukket. Man kunne måske skrue lidt ned for den, så den kommer med mindre fart på. Så kunne man måske begrænse den overopvarmning der sker og komme tættere på dine 0,1 grad.

@ tak for din optimisme jeg håber jo også på det, men er også lidt opsat på at få en god klække% Kan du uddybe hvad det er for en sensor /afbryder. Har set en i galleriet ifb med en ægge-vender-rulle-bakke som jeg var meget tæt ved at kopiere?? Men kom så på det med vuggen (som i de store industri maskiner) ???

Har set flere på youtube der får kyllinger ud af en gammel køletaske med en pære i, så nu har jeg bestemt mig for at så kan jeg også lære det med en sådan "rigtig" rugemaskine". Der vil jo også altid være nogle lærepenge der skal betales, og jeg har trods alt kun kørt 3 gange med maskinen og har 1. forsøg med den modificerede model til gode. ;)

Glæder mig til weekenden hvor jeg skal have æg i maskinen.

Indtil da skal jeg i morgen se om der kommer 10 orpingtoner ud af de 10 æg der var befrugtet (i min Rcom20) ud af 18.  *k

Har lige vejet mine orpingtoner af 1. rugning i rcom. Jeg vejer dem hver uge for at få et indblik i hvorledes de har deres tilvækst. Det er lidt vildt at se at de på en uge fordobler deres vægt. Fra 35 g ved uge 0 til 260 g ved 3 uger. Selvom de ikke har fordoblet deres vægt den forgangne uge så er tilvæksten for tredje uge i streg steget (100 g) Det bliver spændende at følge i ugerne frem. Er der mon andre der har data af den karakter som de vil dele???

mvh
Johan
1.6 blandings høns

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2011, 20:40 »
Hej Joha0552

JEg har også prøvet at veje mine Orpington kyller og silkehøns og skrevet vægten ind på min blog (http://candselv.blogspot.com/search/label/H%C3%B8ns), men jeg har skrevet vægten under den dato jeg har vejet, så det er ikke samlet data, men du kan da kigge.
JEg har nu gang i 2 Scan Labelle kyllinger, som jeg ville veje løbende, men de er allerede ved at være for store volumenmæssigt til at sætte på en køkkenvægt.
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline joha0552

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2011, 00:35 »
Hej Didde,

Jeg har købt en digital kuffertvægt (til et andet projekt) i XL til 149 kroner. Den vejer fra g til 40 kg. Min plan er at finde en kurv eller stofpose der kan hænges op under vægten. Den kan så nulstilles inden kyllingerne /hønsene kommes i en ad gangen. Det er jo mest for sjov og for at se om man kan dokumentere hvornår tilvæksten og foderudgiften krydser et optimalt tidspunkt (for de der skal slagtes)

mvh
Johan
1.6 blandings høns

Offline joha0552

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2011, 18:54 »
Så er jeg snart færdig med min vippe-æggevender-anordning. Den vipper ikke helt 45 grader til hver side men det er der hen af. Kan se at de professionelle er helt ude i 45%, men tænker at det er ok. Ellers kan fødderne som rundstokken kører i skiftes med nogle der er marginalt længere og det vil forhøje udsvingsgraden. Man kan også vælge at lægge æggene ned på siden (imodsætning til at stille dem med spidsen ned i hullerne) men det vil ca halvere kapaciteten. Jeg kunne godt tænke mig at køre med overkapacitet for at imødegå uoptimal klækkeprocent. Skulle klækkeprocenten blive god, så kender jeg altid nogle der kan aftage. Nu skal jeg bare have funder noget motor haløj og udtænkt en smart måde at placere det på ???

mvh
Johan

Har iøvrigt nu 7 kyllinger i mon rcom20. De skulle være gule orpington alle sammen, men en af kyllingerne er helt sort. Er det den flinke rugeægsleverandør der har fejlplaceret et æg eller kan det skyldes at han krydser sorte ind for at imødegå indavl (det sagde han at han arbejdede med)
1.6 blandings høns