Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: racehøns eller ej?  (Læst 8159 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bhsand

• Passiv bruger
racehøns eller ej?
« Dato: 03 Maj , 2011, 09:31 »
Hej,

Undskylder på forhånd, da jeg kan forestille mig, at dette emne har været oppe og vende før. Jeg har dog ikke ved en (lidt utålmodig) søgning kunne finde noget, som gav mig svar.

Jeg har til for kort tid siden været sikker på, at jeg skulle have 3-4 Australorps høns i min have. Jeg har læst lidt om de forskellige racer og faldt for netop denne, da den gav godt med æg af en dog størrelse. Desuden skulle de være rolige og omgængelige, hvilket er godt, da vi har både børn og hunde.

Nu har min kone så købt nogle æg på sit arbejde. Disse stammer fra nogle ISA brown høns. Det var meget fine og store æg.

Det har gjort, at jeg er blevet i tvivl. Hvorfor skal jeg vælge en dyrere racehøne i forhold til "ægmaskinen"?

MVH
Brian

Offline mineunger

• Passiv bruger
Sv: racehøns eller ej?
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2011, 09:42 »
Det kommer jo an på hvad du skal bruge dem til.  ;D
Jeg har begge dele.
 Mine hybrider er dem der holder mig med æg.
Mine racehøns er dem der er kønne og flotte i haven. (og som selvfølgelig også holder mig med æg, dog i mindre mængde end hybriderne).  :D

De går alle sammen, og det fungere rigtig fint.

Mvh Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2011, 09:45 »
Hej og velkommen her.
Tja det kan jeg ikke svare på..... jeg har selv 20 stk Isa Warren (samme slags) og jeg er utroligt glad for dem alle. De har meget personlighed og er super gode til at lægge æg - året rundt. Jeg syntes også de er meget børnevenlige.... det er "kun" dem selv imellem at de kan være stride. Se evt. mit galleri: http://fjerkrae.dk/cpg1416/thumbnails.php?album=902  Her er også et par eksempler på hvor store æg de kan lægge.  :)
Jeg er helt sikker på, at der også er meget godt at sige om diverse racehøns... men der har jeg ingen erfaring selv overhovedet. Men mon ikke der kommer andre på banen om dette??
Men vil I vide mere om hybrider, så hjælper jeg gerne så godt jeg kan.  :)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2011, 09:48 »
Den her snak har klart været oppe flere gange  ;)

Jeg er helt klart selv til at have race høns - de pynter i haven og giver ind i mellem æg nok  ;)
Jeg har dog besluttet, også at få puttet nogle hybrider (grünlägger) ind,så det er mere stabilt med æg..

Noget man også skal overveje, er hvor mange æg man har behov for.. Er det kun til eget forbrug?

Hvis det her på matriklen kun var til eget forbrug, ville jeg nøjes med race høns  /o Men da vi er flere husstande som deles om hønsene, må vi have lidt hybrider også  ;D

Om æggene er store eller ej betyder ikke så meget her hos os.. Der er dværg æg lige så kærkomment som de større æg  /o
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2011, 10:02 »
Velkommen til, Brian /o

Jeg startede med hybrider og var glad for dem. De er hyggelige og nysgerrige høns, men vi vi endte med at måtte skille os af med dem fordi de begyndte at pille fjerene af hinanden. Efterfølgende fik vi nogle nye som vi havde sammen med vores første racehøns og det var en prøvelse... De var ret strenge overfor de andre høns og det gik ikke over før vi fik en hane. Pga. pladsproblemer kom de videre efter knap 2 år år, men de begyndte også at pille hinaden, da de nærmede sig alderen hvor de brænder ud (ca. 2,5 år).

De vigtigste grunde til jeg ikke længere har hybrider er:
1. De er ikke værd at spise og det forstyrrer mig at smide en høne i skraldespanden (med mindre den har været syg)
2. Det er irriterende, at de så let udvikler fjerpilning
3. De er strenge overfor de andre høns i hønsegården, så hvis du også har lyst til en anden race, så kan det godt være lidt problematisk

Håber du kunne bruge det til noget! Held og lykke med beslutningen ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2011, 10:11 »
Jeg vælger høns jeg syntes er flotte at se på og dejlige at omgås.
Jeg har i tidens løb prøvet mange racerene racehøns og en enkelt gang nogle hybrider. Racehøns er der stor forskel på i opførsel/temperament og udseende. Så der vil kunne findes noget for enhver smag. Hybriderne faldt således aldrig i min smag.
Jeg vil gerne have noget der er flot at se på og dejlig at omgåes. For mit vedkommende blev det Orpington, som med deres utrolige rolige temperament og smukke udseende (efter min smag) passer godt til mig  /o
Og æg og kød får jeg tilmed i overflod  /o
« Senest Redigeret: 03 Maj , 2011, 10:21 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2011, 10:14 »
Jeg køber racehøns primært fordi det hjælper opdrætterne. Således at racerne forhåbentligt bliver bevaret.
Jeg synes de giver mig riigeligt med æg i forvejen :)

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #7 Dato: 03 Maj , 2011, 10:19 »
HVad er det du primært ønsker af hønsene?
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2011, 10:20 »
Du kunne jo vælge racehøns ud fra det synspunkt at, der er noget mistænksomt ved en høne, der lægger æg der er kæmpestore i forhold til hønens størrelse, og den gør det hver dag, til den er slidt op. Så ud fra et dyreetisk synspunkt kunne man anføre at den høne er et industriprodukt avlet til uhørt æglægning.
Men klart du får store æg hver dag, og hønerne er sjove og omgængelige så længe de kun er samme slags, de har dog tendens til kanibalisme,,, men de lægger mange store æg. Industrihybriden kan du købe efter et år i bur for en femmer, hvis du synes du skal rede nogen, men det er jo også at støtte industriens accepterede dyreplageri.

Hvis formålet er at du gerne vil have noget pænt at se på, så vælger du din australops, dejlig stor høne der fylder flot i gryden, og lægger rimelige mængder æg, en rolig og omgængelig høne der kan omgås alle på matriklen.
Det er rigtigt at du giver mere for en racehøne, den er der nemlig nogen der bruger tid på at holde til standard, og fremadrettet kærligt forsøger at nå det ultimative smukke individ, og det koster selvfølgelig, selvom det i DK er billigt 150-200 for en voksen høne, med registreret fodring.

Du kan også have en blandet flok, så er æglægningen sikret, og du har nogle smukke høns ved siden af,,, der skal du bare holde godt øje med utidig opførsel, som oftest stammer fra hybriderne der egentlig kun kan lide sig selv, de ved ikke bedre, og sommetider går det helt problemfrit.

Så er forvirringen vist total,, god fornøjelse med at vælge.
Mit bedste råd er, at du starter et sted, og efterhånden som dit hønsehold udvikler sig, skifter du ud til det der er det rigtige for dig og familien.  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

thorleif

• Gæst
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2011, 10:27 »
Et andet argument for at have race-dyr er at de traditionelde racer kun existerer numere fordi os "bag-have-hoense-holdere" er de der holder liv i racerne, slig at det vil findes race-hoens ogsaa naar vores boerne-boern bliver voksne. Der findes en haandful stoerre opdraettere af nogle racer, men mange racer vilde vaert "doedt ud" hvis det ikke var for os.......Selv om du ikke planlegger at have dine egne race-rene kyllinger, stoedter du racen ved at koebe nogle racedyr. De lever ogsaa lengre, og legger aeg i flere aar.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2011, 10:28 »
Det er netop pointen, køb racehøns og støt avleren og bevar en race, istedet for at støtte industrien.

Det er trods alt racehøns som først blev brugt i industrien og som er stamfædre til hybridhønsene.

Jeg forstår ikke de folk som nærmest skal have/kræver  5 æg fra 5 høns 365 dage om året, desuden er det ikke naturligt for høns at skulle lægge så mange æg.

Der findes et utal af dejlige racer og disse findes i et utal af farvekombinationer.

Racer som  lægger mange æg, racer som er gode kødhøns og racer som er gode til begge dele, for det alm. hushold.
Og mange racer er også søde, sjove, tamme, tillidsfulde som hunde osv. osv..

Endvidere kommer æglægning også an på fodring, for selv den bedste hybrid lægger ikke mange æg, hvis den skal leve af gammelt brød og hvede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #11 Dato: 03 Maj , 2011, 10:32 »
Synes at læse at du går en del op i æg størrelse og ydelse, så hvorfor ikke bare få et par racehøns mere end det antal hybrider du ville have haft? Så får du ligeså mange æg.

Hybrider har mere tendens til aggressivitet og fjerplukning end racehøns og fåes ikke I specielt kønne farver (smag og behag). Men de lægger da mange æg.

Men som sagt så lægger f.eks. 5 Bielefeldere (som jeg selv har) lige så mange æg som 3-4 hybrider. Det samme tror jeg gør sig gældene for racer som Australops, Italienere, New Hampshire mm.  
Mvh

Claus

thorleif

• Gæst
« Svar #12 Dato: 03 Maj , 2011, 10:36 »
Een anden ting er, de fledste racer legger lige mange aeg som en industri-hoene, det tager bare lidt lengre tid. De er programmered til a leve lengre.
Som Kafka skriver, der er mange racer at vaelge ifra, velg blot een der ser ud til at passe DINE oensker.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 03 Maj , 2011, 15:57 »
Hellere et par smukke rolige racehøns ekstra end hybrider. En god racehøne kan man koge suppe på og spise kødet når den efter 2-3 år ikke lægger så mange æg længere. Hybriden kan du bare smide i skraldespanden. Jeg får riiigeligt æg fra mine racehøns. Desuden kan landhønsene selv ruge kyllinger ud. Det får du sjældent hybrider til.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 03 Maj , 2011, 18:49 »
vi fik fire maraner, og de lægger lisså store æg som dem vi kan købe, dog er der lidt forskel indimellem. desuden lægger de 4 høns gennemsnitlig 3æg om dagen, hvilket er rigeligt til os, så mit bud vil være og få det der fryder øjet. det. du køber jo heller ikke en blå bil hvis du ville ha haft en gul, og det var muligt og få en gul. Første indskydelse er tit den rigtige
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk