Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: racehøns eller ej?  (Læst 8160 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: racehøns eller ej?
« Svar #15 Dato: 03 Maj , 2011, 19:01 »
jeg har 3 rheinlænderhøns, der 5 dage om ugen giver 3 æg, 2 dage om ugen giver de "kun" 2 æg. Æggene er lidt længere og smallere i det end dem fra supermarkedet, men de vejer lige omkring 60 gram. Hønsene er ikke klappehøns, men kommer gladeligt løbende, når de hører, at vi kommer hjem, når jeg kalder, eller når de TROR der er mad. Hanen er ligesådan. De omgås katte, hund og børn uden problemer. Det er en flyvsk race på papiret, men de går frit på grunden, der ikke er hegnet ind, og stikker ikke af. Vi har haft dem i et år nu. Jeg synes det er en fornøjelse.

Sidste år fik jeg 35 hybridhøns, som jeg skulle slagte, da de var ved at være slidt op af en sæsons æglægning. Deres "ægudgange" var helt udvidede af at sprøjte æg ud, de var bare selvom de har haft det godt med god plads både inde og ude. Ja, faktisk så de bare ud til at være "slidt op". Jeg har købt æg af netop disse høns helt frem til de blev slagtet. Jeg synes bestemt ikke der var charme over disse høns, der blev brugt til tarteletter og kylling.

Til gengæld er jeg stolt over og glad for at sidde og og falde i staver over vores racehøns. Racehøns kan lægge masser af æg, så hvis dét er forhindringen, så er der ingen, og så skal du bare tage lige præcis de høns, du helst vil se på  /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 03 Maj , 2011, 19:50 »
Jeg har begge dele, og mine erfaringer er at hybriderne faktisk ikke lægger flere æg end Brahmaerne og Wyandotterne, her i den varme periode. Til gengæld fik jeg trods alt en smule æg vinteren igennem fra hybriderne (ja de giver også mindre om vinteren), hvor de racerene gik helt i stå.

Når det så er sagt, så kan det virke underligt, at en hybrid der kun er lidt større end en dværghøne, lægger æg der i snit er en tand større end en Brahma, (og enkelte abnorme på 90 gr.). Til gengæld har jeg ikke oplevet kanibalismen, men mine har også (indtil for nylig) gået frit.

Mit svar er, at jeg ikke skal afvise at jeg vil anskaffe hybrider i fremtiden, men fordi høns nu er blevet mere hyggeavl end ægforsyner, kan jeg godt leve med at købe lidt fra køledisken vinteren igennem. Men jeg kan bestemt også se det ærgerlige i at skulle muge, fodre og vande, på en 4-5 høns vinteren igennem, som ikke giver et eneste æg, når det var hensigten med fjerkræholdet.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline bhsand

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 04 Maj , 2011, 10:24 »
Hej Alle,

Tak for alle svarene. Det er dejligt med så mange tilkendegivelser. Jeg synes også, at jeg er blevet noget klogere, men har ikke 100% taget beslutningen endnu. Det kunne godt ende med nogle stykker af hver, eller som der også er blevet forelslået nogle flere racehøns i stedet for 3 hybrider.

Tak for det.

hilsen
Brian