Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Afstemning

Hvad tager du for dine rugeæg?!?

0-5 kr
30 (33.7%)
6-10 kr
38 (42.7%)
11-15 kr
15 (16.9%)
16-20 kr
6 (6.7%)

Totale antal stemmeafgivende: 69

Forfatter Emne: Pris på ruge æg  (Læst 2007 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Pris på ruge æg
« Dato: 02 Maj , 2011, 22:31 »
Synes det kunne være sjovt at vide, hvad folk tager for rugeæg..
Hvis du stemmer, skriv da gerne i tråden, hvad race rugeæggene kommer fra :-)
Jeg har tilladt 3 stemmer pr bruger, da der nok er flere, som sælger rugeæg fra forskellige racer
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Pris på ruge æg
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2011, 22:50 »
Hmm, måske jeg har gjort noget forkert - jeg kan kun stemme 1 gang?!? :-/
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2011, 23:00 »
Nogen ser ud til at have været i stand til at stemme mere end en gang.
Totalen siger 3 stemmer men der er 2/1/1 repræsenteret i afgivne stemmer.

Jeg har aldrig solgt rugeæg så kan ikke deltage men ville da mene at det var i orden at tage 6-10 kr pr æg for race/farverene dyr.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2011, 16:31 »
Hej

Jeg sælge ikke rugeæg, jeg kan ikke give nogle garati, for hverken befrugtning eller klæknings%.

Hvorfor jeg ikke sælge rugeæg.
Det komme ud af jeg før i tiden sende en del rugeæg og der kom aldrig noget ud af det, selv om jeg selv havde fået en masse kyllinger.
Folk ville så gerne have deres penge tilbage eller nye æg tilsendet, Det var altid mit problem at folk ikke fik noget ud af det, men havde folk behandlet dem rigtig, havde de ruge i en rugemaskine der duede ordenligt eller havde de faktiskt fået kyllinger ud af det, men kun nogle få stykker, de spørgsmål stille jeg så til dem når de ringe og brokkede sig og når jeg tog det på den måde var det også lige meget og røret blev smidt på.
Var det dårlig samvitighed eller blev de bare sure. 

Hvis man køber ti rugeæg ved man ikke hvad man får, men køber man ti kyllinger, så er man godt igang.

Tommy
Tommy

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2011, 17:57 »
Jeg tager 10 kr for rugeæg fra mine maraner, der lægger meget mørke æg. Men hvis det er nogen, jeg kender, synes jeg, det er svært - så forærer jeg dem væk.

Jeg har endnu ikke solgt rugeæg fra dværgsilkehønsene (jeg skal bruge hvert eneste et til min avl), men jeg ville også tage 10 kr for dem.

Som det nok fremgår er jeg altid er benhård på afstand, men ikke nogen god handelskvinde når jeg står i situationen  ;D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2011, 18:08 »
Jeg tager 10-12 kr. pr. æg afhængig af race og jeg sælger først når jeg selv har fået lavet de kyllinger, som jeg selv skal bruge og når jeg ved befrugtnings %.

Men det er da rigtigt nok at man måske hurtigt kan få på puklen, hvis køber ikke får nogen kyllinger, det har jeg dog kun oplevet en gang at der var nogen, som klagede over æggene og at de ikke havde fået nogen eller ihvertfald kun få kyllinger ud af det. For køber og hendes mor var eksperter i udrugning, så det var bestemt ikke dem som havde gjort noget galt. De rugede endda rigtig mange af de store æg med 2 blommer og fik en masse tvillinger....

Ellers er der jo 1000 ting som kan gå galt, inden æggene er blevet til kyllinger.

Men hvis et æg koster 10 kr. og en dgl. kylling koster 30 kr. så er det jo mere end fint, hvis man får flere end 4 kyllinger ud af 10 æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2011, 18:15 »
Jeg har for første gang solgt rugeæg af egne maranæg, og jeg tog 3 kr. stk. Prisen fastsat ud fra, at jeg ikke kendte befrugtningsprocenten på salgstidspunktet. Æggene var sorteret, opbevaret køligt og vendt to gange dagligt.

Hvis jeg i fremtiden skal sælge rugeæg som jeg ved er med god befrugtning, vil jeg tage ca. det dobbelte vil jeg tro.

Jeg ville ikke selv have noget imod at betale 10 kr. pr. æg, hvis befrugtning og gode gener var i orden.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 03 Maj , 2011, 19:37 »
Fordelen ved rugeæg er jo at de kan sendes... Så man kan få spændende racer længere væk fra.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 04 Maj , 2011, 09:01 »
Jeg synes det er dejligt, at man kan købe rugeæg og jeg betaler gerne hvad de koster! I Danmark ligger prisen ofte meget, meget lav i forhold til andre lande.Jeg tror slet ikke at folk tænker på, hvor tidsrøvende det er at sende æggene.

Det koster jo altså også at køre, for mit vedkommende 24 km. hver vej, for at afsende dem.Jeg kan også bruge posthuset i Løgstør, det ligger "kun" 15 km. væk, men af uforklarlige årsager er der altid et eller to æg der er i stykker når de sendes derfra.

Jeg føler da lidt ligesom Tommy, at de fleste forventer en kylling fra hvert æg, men sådan er det ikke skruet sammen. Æggene er under belastning under rejsen og det kan påvirke udviklingen af fostret, men også klækkeprocenten.

Ankerine har i en anden tråd beskrevet hvad man kan vente sig når man har en maskinfuld rugeæg som man har importeret, eller hentet i Langbortistan.

I nogle tilfælde behandler folk dem forkert, de lægger æggene i maskinen straks de kommer ind ad døren, går det galt ja, så er det jo nok æggene, der er dårlige. /d

Som tiden går bliver man klogere og ved, at det er en gambling når man får tilsendt æg og man krydser blot fingre for, at der bliver bare lidt man kan arbejde videre med.

Jeg tager 20,-kr. for mine æg, kan jeg ikke få det gider jeg ikke have med det at gøre og koger dem hellere til katte og hunde. Når jeg køber i udlandet koster de mellem 2-3 £, vil jeg ikke betale det, ja så får jeg heller ingen æg.

Jeg har da også læst at æg efter gode Maraner, fra Frankrig af udstillingsafstamning, nemt kommer op på ca. 50 kr. stk.

VH Gunni.

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 04 Maj , 2011, 09:08 »
Ja, det er rigtigt som Gunni skriver.

Jeg gav også 3 Euro pr stk for maranæg i Tyskland sidste år - plus 29 Euro for forsendelse.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 04 Maj , 2011, 09:16 »
Næste år tager jeg også andre priser og sender kun ved min 20 æg, der er alt for meget arbejde ved at sende mindre og i mit tilfælde har jeg 10 km til posthuset så det bliver 20 km for at sende æg  /d
Men lad os nu se om jeg gider sende næste år, syntes at nogen folk begynder og blive krævende og så skal man sende måske både mandag og onsdag i en uge osv. (Og som Gunni skriver, at hvert æg skal være befrugtet)
Syntes bare at det er rart at der er nogen der er så flinke og gider sende.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 04 Maj , 2011, 09:18 »
Fordelen ved rugeæg er jo at de kan sendes... Så man kan få spændende racer længere væk fra.

Ja hvis man kan få lokket nogle af dem man gerne vil have, ud af dem der har dem

Jeg er enig med Gunni i at det er alt for billigt i DK både æg og dyr.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 04 Maj , 2011, 09:31 »
Jeg har solgt rugeæg for første gang i år. Og jeg har været rigtig glad for at læse denne tråd, for jeg synes faktisk det er dødbesværligt og jeg er også en rigtig dårlig handelskvinde ::)

Jeg troede måske, at når æggene var ude af døren, så var det "ude af øje, ude af sind", men jeg er blevet virkelig overrasket over hvor meget de har fyldt efterfølgende. Var de behandlet godt i posten, hvor god var befrugtningen, hvor mange klækkede... For slet ikke at tale om besværet med at pakke og sende (selvom jeg kun har 4 km. til posthuset).

Mht. prisen, så har jeg aldrig taget over 6 kr. pr. stk. Som regel har jeg sagt at prisen er 6 kr. men så ender jeg alligevel med at give rabat, fordi jeg tænker på at mine kolleger køber de samme æg for 2 kr. pr. stk. :o Men det gør de jo ikke, det skal man huske! De køber tilfældigt indsamlede æg, der opbevares ovenpå køkkenskabet indtil de spises, hønsene har ikke været opdelt i stammer osv. Jeg er blevet overrasket over hvor meget enegi jeg faktisk har brugt på den rigtige opbevaring af rugeæg, specielt temperaturen har været en udfordring...

Jeg har fået næsten alle mine nuværende høns af ugeæg, der kom med posten og jeg synes det er vigtigt at nogen gider arbejdet med at sende, så vi kan lette tilgængeligheden for alle vores skønne racer. Men enten skal jeg lære at sætte prisen op eller sælge færre rugeæg til næste år. That was what I learned in school this year ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #13 Dato: 04 Maj , 2011, 09:42 »
Som regel sælger jeg først rugeæg når de har ligget 5 dage i maskinen.
Så kan jeg lyse dem og kassere de ubefrugtede, og køberen er sikker på de er befrugtede. De koster en tier.
Hvis de insisterer på at få dem før de har været i maskinen, forærer jeg dem væk.
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

GKV

• Gæst
« Svar #14 Dato: 04 Maj , 2011, 10:35 »
 citat:Som regel sælger jeg først rugeæg når de har ligget 5 dage i maskinen.
Så kan jeg lyse dem og kassere de ubefrugtede, og køberen er sikker på de er befrugtede. De koster en tier.
Hvis de insisterer på at få dem før de har været i maskinen, forærer jeg dem væk.Citat slut

Den procedure har jeg godt`nok aldrig hørt og kan jo heller ikke praktiseres, hvis afstanden er for stor, eller æggene skal sendes.

VH Gunni.