Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Grise og grisehytter  (Læst 13699 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif B

• Passiv bruger
Grise og grisehytter
« Dato: 02 Maj , 2011, 08:44 »
Har lige fået 3 grise på omkring 40 kg hver. De går ude, og min plan var jo, at de skulle gå ind i grisehytten, hvis det blev koldt eller vådt! Men i nat har de ligget ude i det værste haglvejr. De går ikke ind. Jeg har haft dem i 3 dage. De har kun stukket hovedet ind og bakket ud igen. De snuser og snuser, men vil ikke ind i den dejlige halm. De har aldrig været på friland før. Det er lige før jeg har siddet i hytten og lydt som en gris for at lokke dem ind ;D Men intet hjælper. Hvad gør jeg???
De bedste hilsner Leif

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Grise og grisehytter
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2011, 09:00 »
Det er lige før jeg har siddet i hytten og lydt som en gris for at lokke dem ind ;D Men intet hjælper. Hvad gør jeg???
De bedste hilsner Leif

Du får konen til at tage et billede, når du ligger derinde og lyder som en gris og så sætter du det ind på forum, for det er vi MANGE der gerne vil se  *f *f *f

Har de små pus ikke en eller anden for for yndlingsfoder ? Så kunne du måske prøve at lægge lidt lige uden for hytten, igennem åbningen og så en god håndfuld i selve hytten, så de forbinder hytten med noget godt.
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2011, 11:13 »
Velkommen på forum, Leif :D
Nu ved jeg ikke lige, hvor mange her har forstand på grise, men måske er der nogen, der kan hjælpe dig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2011, 11:22 »
Ja, velkommen til  :)

Der er heldigvis mange herinde der har mange forskellige dyr, og dermed mange andre mærkelige erfaringer end høns...
Jeg har ikke grise, men andre 4-benede  ;)

Nu er det jo for sent, men jeg ville klart ha' startet dem op i hytten og lade dem bo der nogle dage inden de blev sluppet ud...så de forstod at der er mad og vand og trygt i hytten. Den er jo sikkert ret mørk, og så er det måske ikke så trygt for dem at gå derind (der bor jo osse til tider en meget mærkelig gris derinde  :D) En naturlig adfærd jo egentlig, at være på vagt!
Nu tror jeg som Vipse skriver, at det bedste du kan gøre er at lokke dem derind med lidt foder trinvis... rigtig go arbejdslyst  ;D

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2011, 11:59 »
Velkommen til og tillykke med grisene, hvis de ikke allerede er gået ind i hytten på nuværende tidspunkt så skal det nok komme men du skal ikke gå der ind og sige hverken grise lyde eller andre lyde, grise er ret frygtsomme dyr og de går ikke ind ukendte steder med underlige lyde, hvis du skal have dem som tam grise så lad dem falde til før du begynder at gøre dem tamme for det skal nok komme når de finder ud af at du kommer med med, når jeg får grise kommer de også fra en stald og jeg har været ude for at de hverken vil spise eller gå i seng de første dage, men nu er de også meget nysgerrige så på et tidspunkt undersøger de også hytten, de er sikkert heller ikke vandt til at skulle sove i halm så det kræver at de stille og roligt i deres eget tempo finder ud af at hytten er rar. Når det er sagt kan jeg godt forstå at du gerne vil have dem ind men jeg tror ikke at der sker noget ved at de er ude i uvejr for det er trods alt ikke frost om natte mere. held og lykke med grisene
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Leif B

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2011, 15:13 »
Tak for alle jeres gode svar. Den med billedet kommer I altså til at vente længe på! Jeg har prøvet at lokke med en lille bjergkæde af foder hele vejen ind i hytten, uden virkning. Så tænkte jeg, at kanten måske var for høj til at de kunne komme ind i hytten - det er en farrehytte - så jeg lagde et par fliser de kunne gå på. Men da jeg så gik efter vand, kunne jeg høre flisen vandre gennem folden, godt hjulpet på vej af en grisetryne. De flytter hvad som helst.
MEN miraklet er næsten sket. For kort tid siden øsregnede det. Én enkelt var hoppet ind i hytten og snorksov i tørvejr. De to andre lå udenfor og blev drivvåde. Så de kan altså godt. Så nu har jeg bevæget mig ud af folden med alle mine talenter. Så nu kan de få ro til at gøre det de helst vil!

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2011, 22:25 »
Super  /o Når først én har fundet ud af, at det er en god ide at gå derind, skal de andre nok følge efter med tiden  ;D
De er faktisk ret kloge, de grise  /o Jeg ved det, for jeg har nemlig set BABE  <:
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #7 Dato: 02 Maj , 2011, 23:22 »
Det vil altid være det bedste at sætte grisene ind i hytten fra starten, efter blot 5-10 min kan der lukkes op, men det er en fordel at give lidt foder ved hytten.
Når de så roligt går ud af hytten, vil de opdage foderet, men vil altid føle sig tilknyttet til hytten.
Har haft frilandsgrise i 15 år og stadig tilknyttet en frilands ERFA gruppe
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2011, 00:03 »
Grise er næsten lige så forskellige som mennesker.
Jeg har haft lidt hobbygrise nu i 12 år, så det er vel blevet til 70-75 grise i alt. Og meget forskellige fra gang til gang.

Jeg køber hos en 'industrilandmand', 2-4 grise 2 gange om året. De holdes i en lukket svinesti med god plads, men desværre uden udgang.
Når de ankommer skal de have nogle dage til at vænne sig til det nye (luksus) liv. Men derefter bliver de meget hurtigt menneske- og håndvante.

Jeg har i øjeblikket blot 2 stk, men selv de er meget forskellige. Stien er indrettet med halm i den ene ende, og fodertrug i den anden. Den ene gris fandt hurtigt ud af at det var behageligt at ligge og sove i halmen (som jo også kan spises), mens den anden konsekvent ligger i fodertruget og sover. Jeg har endda, netop for at undgå at de lægger sig i fodertruget, monteret en jernstang på tværs af truget ca 10 cm over bunden af truget. Det rager hende en høstblomst, og ser bestemt ikke ud til at genere hende.

Det er selvfølgelig for sent nu men fremover (nye hold grise) tror jeg du skal følge Alfreds råd. Det lyder som en rigtig god måde at starte på.
Mvh
Erik Andersen

Offline Leif B

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2011, 08:30 »
Ideen med at flytte fodertruget ind i hytten lyder som en god ide. Det tror jeg skal prøves af. I nat sov en i hytten, men to lå lige udenfor omkring åbningen i frostvejr! Næste gang starter de i hytten. Det er et godt forslag.