Grise er næsten lige så forskellige som mennesker.
Jeg har haft lidt hobbygrise nu i 12 år, så det er vel blevet til 70-75 grise i alt. Og meget forskellige fra gang til gang.
Jeg køber hos en 'industrilandmand', 2-4 grise 2 gange om året. De holdes i en lukket svinesti med god plads, men desværre uden udgang.
Når de ankommer skal de have nogle dage til at vænne sig til det nye (luksus) liv. Men derefter bliver de meget hurtigt menneske- og håndvante.
Jeg har i øjeblikket blot 2 stk, men selv de er meget forskellige. Stien er indrettet med halm i den ene ende, og fodertrug i den anden. Den ene gris fandt hurtigt ud af at det var behageligt at ligge og sove i halmen (som jo også kan spises), mens den anden konsekvent ligger i fodertruget og sover. Jeg har endda, netop for at undgå at de lægger sig i fodertruget, monteret en jernstang på tværs af truget ca 10 cm over bunden af truget. Det rager hende en høstblomst, og ser bestemt ikke ud til at genere hende.
Det er selvfølgelig for sent nu men fremover (nye hold grise) tror jeg du skal følge Alfreds råd. Det lyder som en rigtig god måde at starte på.