Velkommen til Danmarks hyggeligste forum, René

og tillykke med dit nye sted.
Huset lyder som et perfekt sted til at have høns i. Du kan aldrig være 100% sikker på du ikke får rotter men du kan gøre meget ved at være sikker på at de ikke kan komme til foderet. Så sørg for de har spist op hvis du kaster lidt ud til dem. Og hvis du fodre med ting fra køkkenet skal du sørge for de har spist op ellers må du fjerne resten.
Sikring mod ræven er også en rigtig go' ting. Wanda har lige fået ryddet hele hendes gård for høns af den røde r*v.
Gør dig selv en tjeneste og brug mink-hegn/tråd når du sikre gården. Evt. grav opretstående fliser ned rundt i kanten af gården. Og lav det godt op i højden evt. overdækket. Ikke så meget for at holde hønsene inde men for at holde r*ven ude.
Sand på gulvet i huset gør at du vil have nemmere ved at holde det rent. Så skal du bare rive det og du undgår i de fleste tilfælde utøj hos hønsene. Du kan evt. sprede stalosan under sandet som er et middel mod utøj. Stalosan kan også bruges i bunden af redekasserne. Du kan kalke huset indvendigt. Kalken virker udtørrende på utøj.
Hvis du vil lave et sandbad til dem så gør dig den selv tjeneste at lave det overdækket. Jeg har observeret at mine helst vil tage sandbad UNDER buske og træer og bruger slet ikke det sandbad jeg har lavet til dem. Sandet kan være alt lige fra fint sand til grus, til spagnum og jord. Så vent evt. med at lave det til du har set hvad dine bedst kan lide.
Hvilke høns du skal have? Uha, nu vælter det ind med gode idéer fra alle på forum. Men wyandotter og sussex er et bud fra mig. De er hyggelige, store, lægger rimeligt store æg og er gode til slagt.