Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder laver klar til høns  (Læst 4723 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Haugaard

• Passiv bruger
Nybegynder laver klar til høns
« Dato: 01 Maj , 2011, 07:49 »
Hejsa.... Har været så heldig at have lejet et fantastisk sted på landet lige op til skoven... Og var så heldig at der var et halvstort muret hønsehus derude med 20 gamle redekasser ... Så vi skal selvfølgelig have høns :)

Men vil lige være sikker...

For at sikre mod rotter, er der noget man kan gøre udover at rengøre jævnligt? Det er støbt gulv derude så fylder huller ud med nyt beton ...  Men er der andre ting man kan gøre? :)

Når jeg nu skal lave hønsegården , tænkte jeg at grave hegnet et godt stykke ned for at sikre sig mod mikkel ræv som uden tvivl lure i skoven...

De kommer til at gå på et stykke med græs og lidt træer hvor vi laver et sandbad til dem.... Noget særlig sand man bruger?

Hvilke høns vil i anbefale? De må fylde lidt og selvfølgelig være gode til at lægge æg... ikke for dyre osv

Men har i andre fif til en nystarter ? :)

Vh
Haugaard
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Nybegynder laver klar til høns
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2011, 08:08 »
Velkommen til Danmarks hyggeligste forum, René /o og tillykke med dit nye sted.

Huset lyder som et perfekt sted til at have høns i. Du kan aldrig være 100% sikker på du ikke får rotter men du kan gøre meget ved at være sikker på at de ikke kan komme til foderet. Så sørg for de har spist op hvis du kaster lidt ud til dem. Og hvis du fodre med ting fra køkkenet skal du sørge for de har spist op ellers må du fjerne resten.

Sikring mod ræven er også en rigtig go' ting. Wanda har lige fået ryddet hele hendes gård for høns af den røde r*v.
Gør dig selv en tjeneste og brug mink-hegn/tråd når du sikre gården. Evt. grav opretstående fliser ned rundt i kanten af gården. Og lav det godt op i højden evt. overdækket. Ikke så meget for at holde hønsene inde men for at holde r*ven ude.

Sand på gulvet i huset gør at du vil have nemmere ved at holde det rent. Så skal du bare rive det og du undgår i de fleste tilfælde utøj hos hønsene. Du kan evt. sprede stalosan under sandet som er et middel mod utøj. Stalosan kan også bruges i bunden af redekasserne. Du kan kalke huset indvendigt. Kalken virker udtørrende på utøj.

Hvis du vil lave et sandbad til dem så gør dig den selv tjeneste at lave det overdækket. Jeg har observeret at mine helst vil tage sandbad UNDER buske og træer og bruger slet ikke det sandbad jeg har lavet til dem. Sandet kan være alt lige fra fint sand til grus, til spagnum og jord. Så vent evt. med at lave det til du har set hvad dine bedst kan lide.

Hvilke høns du skal have? Uha, nu vælter det ind med gode idéer fra alle på forum. Men wyandotter og sussex er et bud fra mig. De er hyggelige, store, lægger rimeligt store æg og er gode til slagt.
« Senest Redigeret: 01 Maj , 2011, 09:13 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2011, 14:29 »
Jean kommer med mange gode råd, men jeg vil gerne tilføje, at det er smart med en fast beholder til æglægningsfoder. Den kan hænge ned fra loftet, og den gør at hønsene har fri adgang til det, men de kan ikke skrabe foderet ud, så det ligger på gulvet og lokker mus og rotter til.
Hvad anser du for dyrt i forhold til købspris af høns? Du kan normalt købe daggamle kyllinger til 25-35 kr stk. + 5 kr pr leveuge. Voksne høns ligger normalt i prislejet 100-150 kr stk. Prisen kommer an på race, kvalitet og tilgængelighed. De kan helt sikkert findes både billigere og dyrere.
Man kan også købe aflagte æglægningshybrider til en billig penge. Det ville jeg selv aldrig gøre. Jeg synes det er en forfærdelig opfindelse med dem, men de lægger mange æg og mange er glade for dem. Kig lidt i vores leksikon og galleri. Der kan du se billeder og læse om mange forskellige slags racer. Det er jo forskelligt hvad man synes er pænt. Det skulle jo gerne ende med at du får høns du selv synes er smukke at kigge på. Skal du have hane? (Det vil jeg helt klart anbefale) Skal de selv kunne ruge, lægge æg i hvid, lysebrun, mellembrun, mørkebrun eller blå/grøn skalfarve? (Æggene smager ens, men mange synes det er sjovt/vigtigt med en bestemt farve). Der er meget at tænke over. Lån evt. et par gode hønsebøger på biblioteket. Jørgen Liljesøe´s "Den store hønsebog" er tæt på en bibel for nybegyndere i hønsesammenhæng.
Held og lykke og god fornøjelse.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline KEW

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2011, 16:39 »
Velkommen til.
Ja man bliver jo svært misundelig ;D
Når nu man selv skal bygge sit 8)
Håber du finder lige din hønserace det gjore vi og more OS hver dag over dem /o
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2011, 23:58 »
Velkommen på forum, René :D
Jeg kan se, at du allerede har fået mange gode råd /o
Jeg vil tilføje, at det er vigtigt at opbevare foder i lukkede beholdere. Jeg opbevarer mit i nogle af de tønder, man kan få til hunde/kattefoder, samt nogle af de blå plasttønder med låg. Rotter og mus kan nemt gnave sig igennem diverse sække.
Hvis der ikke er noget foder tilgængeligt, er risikoen for rotter og mus lille. Vi har (7-9-13) ikke haft hverken mus eller rotter i de år vi har holdt høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk