Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør jeg med mine nye kyllinger  (Læst 8635 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
Hvad gør jeg med mine nye kyllinger
« Dato: 30 April , 2011, 00:08 »
På gavnø får jeg 4 austrolorpkyllinger. De er på det tidspunkt 3 1/2 uge gamle. Jeg har 2 jævnaldrende kyllinger hos min silkeskruk. Oprindelig var der 5 kyllinger.

Nu skal jeg forberede de 4 nyes ankomst. Kan jeg mon sætte dem under skrukken?

1) silkebo, m. 2 silker heraf en skruk med 2 kyllinger
2) det andet hus, med araucanaer, orpington og 2 isa'er. Det går vist ikke!!
3) mit lille ekstra hus.. Men der skal de jo så være helt alene og hvor længe?

Hvad tænker i andre om sagen?
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hvad gør jeg med mine nye kyllinger
« Svar #1 Dato: 30 April , 2011, 00:18 »
Jeg ville i første omgang prøve om ikke silkeskruk ville adoptere dem. Det ville jeg give en meget god chance.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 30 April , 2011, 07:43 »
Jeg ville helt klart sætte dem hos skrukken. Hvis ikke de er vant til en skruk, vil de ikke forstå hendes signaler, men de vil følge de jævnaldrende kyllinger, og den vej komme til at forstå skrukken.
Jeg lavede samme "nummer" sidste år, og det gik forbavsende godt.
Den først uges tid var jeg nødt til at holde dem lukket inde i hus og hønsegård, så de ikke forvildede sig væk fra de andre, men derefter kunne de fint gå i haven og fulgte deres "mor" og "søskende".
Du skal selvfølgelig holde rigtig godt øje med dem i begyndelsen.
Held og lykke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30 April , 2011, 09:28 »
På gavnø får jeg 4 austrolorpkyllinger. De er på det tidspunkt 3 1/2 uge gamle. Jeg har 2 jævnaldrende kyllinger hos min silkeskruk. Oprindelig var der 5 kyllinger.

Hvids det gaar at sette dem under skrukken, fint, det er det bedste. Forsoeg at goere det naar hun sover. Hvids hun ikke vil have dem, saa maa du ha en plan B klar. Varmelampe/kyllingmoder. Hvids du haver plads og en "ekstra" hane, saa er det en god ide at lade ham "opdrage" dem. Han vil nog ikke varme dem, men han beskytter dem, og kalder for mad, i det hele taget er en ypperlig pedagog for de smaa.
Held og lykke!

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #4 Dato: 30 April , 2011, 19:20 »
Jeg har prøvet at skrukken absolut ikke ville finde sig i at få flere børn, hun hakkede efter dem og jog dem væk
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 30 April , 2011, 19:27 »
Det er osse den eneste erfaring jeg har. Det har aldrig lykkes mig at sammenføre andet end næsten daggamle kyller til skruk og søskende...

Måske der er forskel på temperamentet racerne imellem  ??? Mine sammenføringer har været med dværgkochin.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 April , 2011, 20:20 »
Tak for alle jeres svar.

Er glad for at høre at der er positive erfaringer med at skrukken adoptere de nye.
Regnede det selv for umuligt. Så det skal prøves. Vil sætte dem under hende sent og når det er helt mørkt. Jeg  *k for en lykkelig familiesammenføring.

Men nu er jeg lige kommet i tanke om, hvad jeg skal gøre på gavnø. Kan de holde varmen i en papkasse når de er 3 1/2 uge gamle? Vil jo gerne gå og hygge mig med det øvrige hønsefolk.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #7 Dato: 30 April , 2011, 20:31 »
Hvis kassen ikke er for stor,
hvis det er varmt,
hvis hvis hvis
Jeg har ikke de store erfaringer med transport af 3½ uger gamle kyllinger, men hvis det ikke er skide koldt, så skulle de vel kunne klare sig i en lun, ikke alt for varm bil et stykke tid.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 30 April , 2011, 20:41 »
Og så er det måske en ide at ha en varmelampe tændt i nærheden af skrukken hvis hun skulle smide dem ud af reden i løbet af natten/tidlig morgen  ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 01 Maj , 2011, 23:21 »
Jeg havde 2 uger gamle kyllinger med hjem fra Gavnø sidste år, de stod i en lille flamingokasse med låg i bilen hele dagen, og så også den lange tur til Vestjylland. Det skal dog siges, at vi har fyr i bilen, så jeg var ude og tænde det nogle gange, så bilen ikke blev for kold.
Kyllingerne fik hverken vådt eller tørt i løbet af dagen, og de klarede det fint. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Maj , 2011, 14:56 »

Snakkede om dette med "farmeren" hvor jeg hentede mine Sussex'er i går. Han sagde man kan tage en forstøversprøjte med vand og tilsætte en skefuld eddike og spraye de nye kyllinger let. Så ved Skrukken ikke det ikke er hendes egne, og hun tager imod dem  :) Aner ikke om det virker, da min hønseerfaring er under 24 timer  :D
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 02 Maj , 2011, 15:19 »
Forstøver  ;D ;D  Den har jeg godtnok aldrig hørt før. Har dog opdrættet/avlet racefjerkræ i næsten 50 år  /o
Høns orienterer sig ikke via lugt, med hovedsagelig syn.
Noget lignende kan jeg dog bruge når et får med trillinger bliver frataget eet lam som jeg giver til et får der samme dag har fået kun et lam. Det er fordi at får bla. også orienterer sig via lugt men også syn.
Ser kyllinger således bare lidt anderledes ud ifh. til de kyllinger hun evt. har / eller løber de nye kyllinger væk fra skrukken, ved hun det ikke er hendes. Det sker via synet.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2011, 11:13 »
Vel hjemkommet fra Gavnø med de 4 kyllinger, blev de i sent i aftes sat ud til skrukke. Gues what...... Hun eeelsker dem.

Den mindste af de nye, stak meget hjemmevant hovedet under skrukken og skubbede sig ind. Imponerende når den kommer fra en maskinudrugning og aldrig har kendt en skruk :o De 3 andre var lidt mere forbeholdne men puttede sig tæt sammen op af skrukke, som idag må ha temmelig ondt i vingen, for den strakte hun så godt hun kunne over dem. Dog havde skrukken forladt dem alle her til morgen og sad på pind og kiggede ned i reden. Gu´ve' om hun prøvede at regne ud hvad der lige var sket der.

Til morgen pilede den mindste rundt i hønsegården sammen med mine 2 egne kyllinger. Den var bare med fra starten. De 3 andre sad skrækslagne i et hjørne hønsehuset. Jeg satte dem ud på hønsestigen.  Og nu piler de rundt alle samme. Senest jeg så til dem gik dem vilde jagt efter en kylling, der havde fundet en regnorm. Den havde IKKE lyst til at dele ;D

Selv den anden af mine silker, som går i samme hus og gård, har helt accepteret den nye flok. Jeg er lykkelig *h
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2011, 12:03 »
Billeder........... ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 12 Maj , 2011, 10:51 »
Nu med billeder:

Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp