Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukkhøne?  (Læst 5024 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Echo

• Passiv bruger
Skrukkhøne?
« Dato: 29 April , 2011, 17:46 »
Jeg kjøpte tre sussex hønekyllinger samtidig som jeg satte i gang rugemaskinen med australorps egg. Det ble 6-7 ukers aldersforskjell på kyllingene og det gikk ikke særlig bra når jeg satt dem sammen.

Australorpsene ble satt ned i hønsehuset sammen med sussexene når de var et par uker gamle. De fikk egen inngjerding ved siden av sussexene. Etterhvert gjorde jeg det sånn at australorpsene kunne bevege seg frem og tilbake, mens sussexene ikke kunne komme inn til de små. Sussexene regelrett hatet de andre kyllingene og det ble verre når jeg satte dem helt sammen. Etter ca 6 mnd ga jeg opp og slaktet to av sussexene, den som var igjen roet seg etter noen dager og de andre sluttet etterhvert å få helt panikk bare den rørte på seg. Jeg har nå en sussex og fem australorps høner.

En av australorpsene (kalt Lille) er tydelig nederst på rangstigen. Alle de andre hønene satte seg etterhvert sammen med sussexen på sittepinnene, mens Lille måtte sitte et helt annet sted om natten. Det var skikkelig trist å se på. De andre hønene legger egg i rugekassene (2 stk kasser), mens Lille må legge i et hjørne på gulvet, lengst vekk fra de andre. De siste dagene har Lille fått sitte med de andre hønene om natten så det er jo flott. Lille og en av de andre har begynt å ligge på egget sitt i det uendelige og den andre ligger nå helt fast og ruger i den ene verpekassa dag og natt.. Lille har også lagt seg til i hjørnet sitt men på ettermiddagen i dag så hørte jeg noen forferdelige skrik fra hjørnet og det var sussexen som dro Lille vekk fra egget sitt. Så ble hun jaget ut av hønsehuset av sussexen.

Jeg har ingen hane så jeg ønsker ikke at de skal ruge nå, vi driver og skal selge huset- etterpå skal jeg ha hane ;) og da kan de ruge alt de ønsker. Sånn sett er det fint at sussexen ordner opp for meg, men er det normalt?

Jeg tenker at hun vil jo aldri klare å forsvare ungene sine dersom hun blir hundset på denne måten? Jeg syns det er fært at hun blir jagd vekk og blir hakket etter av de andre selv om de nå ikke løper etter henne for å ta henne lenger. Dette ble fryktelig langt, men det jeg egentlig lurer på er om hun kanskje ikke egentlig er skrukk siden hun lar seg jage bort. (Hun har nok ligget i hvertfall 7 timer før hun ble kastet ut) Eller om det er sånn at noen rett og slett ikke får lov av de andre til å ruge? Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre, jeg må jo prøve å avskrukke den andre høna også. Ellers så ender jeg opp med å kjøpe kyllinger til henne og det passer veldig dårlig nå som vi har tenkt å flytte.

Susanne

• Gæst
Sv: Skrukkhøne?
« Svar #1 Dato: 29 April , 2011, 20:06 »
Ja, det kan være helt hjerteskærende at se, når en af hønerne bliver jaget og hundset med.

Hvor meget de egenlig lider under det, kan jeg være i tvivl om - vi har det jo med at overføre vores egne følelser til hønsene - uden at der altid er belæg for det.

Jeg tror, jeg ville afskrukke begge høner, hvis jeg var dig. Du skriver, at I skal til at flytte, og at det slet ikke passer med kyllinger lige nu.

Kan du lukke lemmen, så de bliver holdt ude om dagen? Måske bliver de så trætte af at ruge begge to.
Og samtidig håbe, at rangordenen falder nogenlunde på plads - så det bliver knap så hjerteskærende at kigge på? Tingene har det jo med at finde sit leje efter et stykke tid - selvom jeg godt ved, at enkelte høner af en eler anden grund bliver helt underkuede og alene.

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 April , 2011, 06:54 »
Tusen takk for svar :D

Skal jeg bare ta og løfte dem ut i hønsegården og stenge luka da? Tror du jeg må stenge luka hele dagen? Jeg får sette vann ut i hønsegården i såfall. Det som er dumt er jo at de andre ikke får lagt eggene sine når de ikke kommer seg inn i hønsehuset for å verpe. Den ene høna ligger der så fryktelig fast bestemt, hun rikker seg ikke en millimeter, jeg tror kanskje hun verken har spist eller drukket heller.

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30 April , 2011, 13:56 »
Ja, det er selvfølgelig et problem hvis de andre ikke kan komme ind og lægge æg. Men hvis du åbner noget af dagen, vil skrukken straks lægge sig tilrette igen.

Kan du lave en slags indelukke ude i hønsegården til skrukken/skrukkerne. Hvor de har vand og foder? De kan sagtens overnatte ude i det her vejr.

Nogen bruger små bure - andre lukker en uønsket skruk ind under en sort spand i et par dage. Altid noget med at lukke ude/inde.

Har du et gammelt kaninbur el lignende? Det kan også bruges som afskrukningsbur - og det virker knap så brutalt som den sorte spand.

Held og lykke med at finde på!

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2011, 08:20 »
Jeg har et bur jeg kan bruke, kan jeg putte begge skrukkene der på en gang? Det er fin plass til to store høner der. Buret har en innelukket avdeling (med egen verpekasse) også med stige opp til seg. Bør jeg stenge av den også, tror du?

Kjenner at jeg gruer meg veldig, men det må nok til. De ligger helt fast, er usikker på om de får i seg mat og vann i det hele tatt. Det er de to hønene som er lavest på rangstigen som har lagt seg, pussige greier.

Vi har hatt vår første visning av huset nå og skal ha en i dag pluss en i morgen så det hadde vært litt fint å vente til tirsdag med flyttingen, men det er kanskje veldig dumt i forhold til hønene?

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2011, 09:30 »
Buret kan fint bruges. Men luk af for rugeafdelingen. Der kan nemt være to høner.

Ja, det kan virke brutalt, når man nu helst ville have givet hønerne lov til at ruge, men jeg tror ikke de tager det så fortrydeligt op.

Det kan også være hårdt for en høne at ligge og ruge - på ingenting.

Du skal ikke være bange for, at de ikke tager vand eller føde til sig der hvor de er nu. De rejser sig normalt kun fra reden en gang i døgnet, hvor de strækker ben, ryster vinger, lægger en klat og drikker/spiser det, de har behov for. Og det er ikke så meget som normalt.

Det kan sagtens vente et par dage, hvis det passer bedst ind i planen.

Høns er iøvrigt langt mere hårdføre, end vi lige regner med, og når I er flyttet og har fået en hane, skal de nok blive klar til kyllinger igen.

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2011, 13:27 »
I dag fikk jeg ut den ene høna i hønsegården og stengte for verpekassa hun har lagt seg til i. Det gikk ikke så veldig bra, hun presset seg ned i den andre rugekassa og har nå overtatt den i stedet. Jeg får løfte henne ut senere i dag, slik at jeg i hvertfall får reddet de eggene hun har fått tak i nå. I morgen er planen å flytte dem over i det andre buret for å se om det kan hjelpe. Det blir veldig lite egg på meg om dagen, håper det blir bedre når jeg får flyttet de to skrukkene.

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02 Maj , 2011, 20:16 »
Held og lykke med planen  /o

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2011, 09:03 »
Hmm, det ser ut til at de to skrukkene absolutt skal ruge uansett hva jeg finner på. Kjenner at jeg syns det er leit at de ligger der på tomme egg/tomme reder, dag etter dag. Jeg begynner å lure på om jeg er nødt til å få tak i noen befruktede egg. Det passer helt utrolig dårlig.

Vi venter i spenning på om vi får høyt nok bud på huset vårt og jeg har tenkt å flytte hønene å meg ned på sommerstedet vårt som er ute på en øy. Det betyr først tre og en halv times bilkjøring så båtkjøring og så endelig fremme. Fremme venter IKKE et ferdig hønsehus som kan romme alle. Hadde jeg bare kunnet trylle meg og alle hønene frem dit, ville det vært greit- men det går jo ikke. Jeg tenker å reise om en tre ukers tid.

Hvis jeg kjøper ruge egg, går det an å kjøpe egg som har ligget i rugemaskin to uker allerede, eller blir det bare tull?

Eller går det an å kjøpe daggamle kyllinger å putte under hønene om en uke eller to? Det er første gang de er skrukke og de er født i september i fjor så de er jo ikke så gamle. Vet ikke om førstegangs"fødende" tar i mot daggamle kyllinger?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2011, 10:05 »
Jeg tror sagtens, du kan lægge daggamle under dem.
Det er bedst, hvis du gør det om aftenen, når det er ved at blive mørkt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2011, 11:59 »
Hvis jeg kan legge daggamle under dem så har jeg i hvertfall litt lenger tid på meg. Nå ser det jammen ut til at enda en er på vei til å legge seg skrukk. Det er jo helt utrolig. Disse australorpsene er jo helt ville. Kjenner panikken brer seg her nå!

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 Maj , 2011, 08:23 »
Jeg har flyttet og flyttet på disse hønene, det er jo helt umulig å få avskrukket dem.

I går dro jeg og hentet tre ruge egg som den lille høna som har ligget i tre uker skulle få. Jeg la dem under henne i går kveld og i dag tidlig lå to av eggene utenfor. De var kalde. Jeg puttet dem under henne igjen og nå har hun flyttet to av eggene med seg nærmere inn i hjørnet, mens et egg hadde trillet vekk fra henne. Jeg har puttet det også under henne. 

Eggene kom rett fra rugemaskin, forventet klekking på 18. mai så nå har det vel gått galt med eggene siden de har ligget kaldt en stund?

De to andre skrukkene har nå lagt seg i et hjørne tett sammen i hønsehuset, de har tydelig gitt opp rugekassa etter å ha blitt sperret ute derfra, men ruge skal de.

Huset vårt er solgt og vi skal flytte innen 24. juni, men har ikke funnet noe sted å kjøpe enda. Vi kikker og kikker, men husene er visst i for dårlig stand til at mannen min napper på noen av dem. Fryktelig spennende tider!