Jeg kjøpte tre sussex hønekyllinger samtidig som jeg satte i gang rugemaskinen med australorps egg. Det ble 6-7 ukers aldersforskjell på kyllingene og det gikk ikke særlig bra når jeg satt dem sammen.
Australorpsene ble satt ned i hønsehuset sammen med sussexene når de var et par uker gamle. De fikk egen inngjerding ved siden av sussexene. Etterhvert gjorde jeg det sånn at australorpsene kunne bevege seg frem og tilbake, mens sussexene ikke kunne komme inn til de små. Sussexene regelrett hatet de andre kyllingene og det ble verre når jeg satte dem helt sammen. Etter ca 6 mnd ga jeg opp og slaktet to av sussexene, den som var igjen roet seg etter noen dager og de andre sluttet etterhvert å få helt panikk bare den rørte på seg. Jeg har nå en sussex og fem australorps høner.
En av australorpsene (kalt Lille) er tydelig nederst på rangstigen. Alle de andre hønene satte seg etterhvert sammen med sussexen på sittepinnene, mens Lille måtte sitte et helt annet sted om natten. Det var skikkelig trist å se på. De andre hønene legger egg i rugekassene (2 stk kasser), mens Lille må legge i et hjørne på gulvet, lengst vekk fra de andre. De siste dagene har Lille fått sitte med de andre hønene om natten så det er jo flott. Lille og en av de andre har begynt å ligge på egget sitt i det uendelige og den andre ligger nå helt fast og ruger i den ene verpekassa dag og natt.. Lille har også lagt seg til i hjørnet sitt men på ettermiddagen i dag så hørte jeg noen forferdelige skrik fra hjørnet og det var sussexen som dro Lille vekk fra egget sitt. Så ble hun jaget ut av hønsehuset av sussexen.
Jeg har ingen hane så jeg ønsker ikke at de skal ruge nå, vi driver og skal selge huset- etterpå skal jeg ha hane

og da kan de ruge alt de ønsker. Sånn sett er det fint at sussexen ordner opp for meg, men er det normalt?
Jeg tenker at hun vil jo aldri klare å forsvare ungene sine dersom hun blir hundset på denne måten? Jeg syns det er fært at hun blir jagd vekk og blir hakket etter av de andre selv om de nå ikke
løper etter henne for å ta henne lenger. Dette ble fryktelig langt, men det jeg egentlig lurer på er om hun kanskje ikke egentlig er skrukk siden hun lar seg jage bort. (Hun har nok ligget i hvertfall 7 timer før hun ble kastet ut) Eller om det er sånn at noen rett og slett ikke får lov av de andre til å ruge? Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre, jeg må jo prøve å avskrukke den andre høna også. Ellers så ender jeg opp med å kjøpe kyllinger til henne og det passer
veldig dårlig nå som vi har tenkt å flytte.