Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Naturligt eller rugemaskine  (Læst 6793 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
Naturligt eller rugemaskine
« Dato: 28 April , 2011, 23:59 »
Hej alle

Jeg ser mange indlæg handler om rugemaskiner, eller hvis en høne er skruk, så tager man alligevel æggende op i en rugemaskine.

Jeg har ingen erfaring med små kyllinger, og tager gerne på mine skulder at jeg er naiv.

Men kan man ikke "bare" lade de fjerklædte klare sagerne selv? , kommer der ikke levende kyllinger ud af en hønsegård, hvor alle hønsene og hannen går sammen?

Altså mit kendskab til høns, ligger et sted mellem lørdagskylling, og en Morten korch film, så der er ikke for meget at gøre godt med  :)
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Naturligt eller rugemaskine
« Svar #1 Dato: 29 April , 2011, 00:25 »
Altså jeg har nogle store klodset madammer (brahma) og min erfaring er at jeg får flere kyllinger ved at ruge dem i maskine end at lade hønsene gøre det, ikke at det ikke kan lade sig gøre, men disse tunge damer træder let et æg i stykker som så smatter ud over de andre, i øjeblikket har jeg to skruk damer som abselut skal ruge næsten oven på hinanden og de resterende høns vil også lægge deres æg nøjagtigt der hvor damerne har placeret deres store brede numser så det bliver let noget værre rod, de ruger så på marmor æg og når jeg så klækker kyllinger i maskinen rykker de i skruk huset og får deres børn tilbage. Det er min erfaring men måske andre har nogle bedre bud på hvorfor de ruger i maskine.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 April , 2011, 00:29 »
mine høns ruger ikke, og har i de sidste 6 år haft kun 1 hold naturligt udruget kyllinger... så hvis de bare gad sætte sig  og blive der så kunne man spare sig for meget arbejde både under rugning os så ikke mindst derefter.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 29 April , 2011, 06:43 »
Ved en del racer er skrukgenet blevet avlet ud af dem, så de faktisk ikke bliver skruk og dermed kan de ikke ruge kyllinger ud... Det er for at få en større ægproduktion da skrukhøns jo ikke lægger æg. Så ved de racer kan det ikke lade sig gøre at få dem til at ruge kyllinger ud ved bare at lade dem gå sammen. Det er gældende for stort set alle hybrider og mange af de højtproducerende gamle racer. (Engang imellem kan der komme en skruk, men det er så sjældent at man ikke kan regne med det..)

En anden grund til at bruge rugemaskine er at hvis du vil udstille, så skal du ruge kyllinger ud forholdsvist tidligt på året og der kan det knibe med at de er skruk.

Så kan man også lave langt flere kyllinger med en rugemaskine end med en skruk.

Så der kan være mange grunde til at bruge rugemaskine.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 29 April , 2011, 07:03 »
Mine kyllinger bliver ruget ud under skruk. De kan sagtens gå sammen med resten af flokken, og hanen gør et stort stykke arbejde ud af at passe på mødre, kyllinger og kærester ;D.

Jeg har valgt at tage skrukken og kyllinger fra, og gå i et skrukkebur. Men det er udelukkende for at kyllingerne ikke skal blive "nakket" af katte, krager, skader og rovfugle :-\

Jeg ønsker mig dog en rugemaskine, for som Finn siger, så skrukker hønerne ikke sen vinter/tidligt forår, og så kan især de store racer ikke nå at blive klar til evt. udstilling, som min datter ønsker at være en del af engang ;)
« Senest Redigeret: 29 April , 2011, 17:39 Fra AnetteJ »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 29 April , 2011, 08:13 »
Der er slet ingen tvivl om, at du får en bedre rugning (højere klækkeprocent) og sundere kyllinger, når de går i haven med en skruk.
Jeg bruger sideløbende en rugemaskine i år, fordi skrukken kan gå med ca dobbelt så mange kyllinger, som hun kan ruge ud. På den måde kan jeg få lidt flere kyllinger, samtidig med at de får den gode opvækst hos skrukken. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 29 April , 2011, 13:03 »
Jeg er nu ikke helt enig Marianne. Jeg har lige ruget 21 kyllinger ud i r-com´en der kun er beregnet til 20 æg, men jeg fik lige klemt et ekstra med. Så fuld befrugtning og alle klækkede! Men jeg har altså også 3 høner der ligger flade med æg under nu, så jeg bruger da begge metoder.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 30 April , 2011, 05:22 »
Det er hvad de garvede siger, Henriette, jeg har i sagens natur ikke den vilde erfaring ;D
Men de fortæller, at "vanskelige" æg oftere mislykkes i maskine end under skruk.
Det var da en skam, at du fortalte om det ekstra æg, ellers kunne vi jo lige have haft troen på tvillinger *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #8 Dato: 30 April , 2011, 09:17 »
Det nemmeste er jo udrugning med høne så klarer hun jo alle ærterne selv. Så slipper man for varmelampe til kyllingerne de første mange uger. Hun kan tage dem med i hønsegården fra dag 1 uden problemer.
Men skal man have tidlige kyllinger i marts så er det jo en fordel med en rugemaskine da mine høns i hvert fald først skrukker her omkring april-maj.

hilsen Henrik.
Vælter snart i alt for mange kyllinger både fra skrukker og maskine. /o  ;D  :D
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #9 Dato: 30 April , 2011, 12:27 »
Jeg har lige ruget lidt kyllinger ud under en skruk, og der er altså også arbejde i det. Synes nogen gange det lyder som om at hønen bare klarer det hele. Man skal da give dem frisk vand og tilgang til foder hver dag alligevel og går de i haven skal man lige have holde et åben øje med dem - så de ikke forsvinder for meget ind til naboen. Mine kunne bestemt ikke gå i hønse gården fra dag 1. Så havde det været meget lettere. Det ville de andre høns + hanen ikke acceptere.

Skal en høne med kyllinger flyttes pga. et eller andet er det nu ikke altid lige let, sådan en flok kyllinger er dæleme hurtige når de løber frit i haven. Men der er da ikke noget så flot som synet af en høne der går i haven med sine kyllinger - helt sikkert.

Kyllinger fra en maskinen er i mine øjne lige så lette, synes ikke der skal mere pasning til. At høner i år tusinder har passet sine kyllinger i naturen er umiddelbart ikke endegyldig garanti for at kyllingerne bliver decideret sundere - ved korrekt fodring af kyllinger fra maskine styrer man jo selv selv vitaminer, protein indhold, rent vand, foder størrelse mm. og bliver det gjort korrekt er det nu heller ikke så ringe.

Nu skal det lyde som om at en høne ikke kan finde ud af det, for det kan den selvfølgelig og oftest bedre. Men der også fordele ved selv at passe kyllinger fra maskinen, og her tænker jeg ikke kun på egne fordele men selvfølgelig også kyllingernes.
Mvh

Claus

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #10 Dato: 30 April , 2011, 13:26 »
Ved ikke hvorfor hanen ikke accepterede kyllingerne (for den var faktisk kun den). Kyllingerne var vist godt nok 3-4 dage gamle da jeg prøvede. Men det er vel egentlig også normalt at den prøver at forsvare flokken mod noget ukendt som den måske har opfattet kyllingerne som.

Hanen hakkede ud efter den ene kylling med det samme og slyngede den 40-50 cm væk. Så det var ikke værd at prøve i længere tid, selv om det da godt kan være det var en engangs forestilling Ellers er hanen nu fredelig nok.
Mvh

Claus

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #11 Dato: 30 April , 2011, 13:51 »
Jo, den lå i den rede kasse (ud af fire) de andre ikke gider at bruge.
Mvh

Claus

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
« Svar #12 Dato: 30 April , 2011, 22:59 »
Tak for svarende  /o

Der er jo lidt delte meninger om hvor æg-klækkenings procenten er størst, måske det varigere lidt pågrund af forskellige faktore som, race, antal høns, gård størrelse, også alle de tekniske ting omkring rugemaskiner.

For mig ville det ikke være så vigtigt med antal, og alligevel ville det være fint hvis de nye kyllinger kunne  fornye halvdelen af min besætning i ny og næ. Og jeg tror ikke jeg kommer til at ønske mig mere ind jeg har nu, altså 10 høns og en kommende Hane.

Jeg har Isa Brown, og har derfor ingen forventning til at de re-producere sig selv ;)

Jeg sigter stadig på at om 1-1½ år, så har jeg Plymouth Rock, som jeg håber vil være i stand til at fornye sig selv. Og i min fantasi verden, ville jeg så gerne at det bare forgik i et naturligt kredsløb.  :)

Jeg har et lille 2 i 1 tillægs spørgsmål, for dem af jer der indhegner skrukhønen for sig selv og sine kyllinger....denne indhegning, er den i selve hønsegården, eller er de helt isoleret fra resten af flokken? , og hvis de er synlige for hanen.., hvad siger han så til det, når han ikke kan "være der for dem"?
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

frida

• Gæst
« Svar #13 Dato: 30 April , 2011, 23:28 »
Jeg har haft kyllinger i hønsegården, og hvis jeg kunne være garanteret at de var i sikkerhed, blev det min fremtidige løsning.

Mit indtryk (i min lille flok) er at skrukker og kyllinger er "helle". Jeg har aldrig oplevet at nogle har været hårde ved skrukker eller kyllinger. Tværtimod virker det som om alle bare accepterer alle. Kyllingerne har jeg ofte set under hanen, som sidder helt stille når en kylling er rendt under ham. Kyllingerne kan, når de bliver lidt større (teenagere), godt risikere et lille hak, hvis de bliver for frembusende eller irriterende.

Du kan jo altid vælge at få silkehøns, eller andre der er glade for at skrukke, og en hane der passer til dine høns. På den måde vil du hurtigt få kyllinger på naturlig vis, af de høns du har ;D

Glemte lige at svare hvor mine kyllinger går nu. Jeg har skrukker og kyllinger i bur. Jeg har valgt at lade dem gå på vores græsplæne i hvert sit bur. Da alle mine høner i den ene hønsegård skrukker, har jeg valgt græsplænen, da der ellers hurtigt bliver fyldt i hønsegården, hvis alle bure skulle stå der på en gang. Ellers kunne man sagtens, hvis man har plads nok, eller kun enkelte skrukker.
De er kun i bur, fordi vi har en del "løse" katte, skader krager og rovfugle i nabolaget. Og de har alle en utrolig interesse i vores kyllinger ???
« Senest Redigeret: 30 April , 2011, 23:35 Fra AnetteJ »

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #14 Dato: 01 Maj , 2011, 01:11 »
Jeg har en høne der går med kyllinger i hønsegården sammen med de andre høns lige nu. Næst efter hanen er det nu hønen med kyllingerne der bestemmer. Hun er skrap og alle holder sig på afstand fra hende og kyllingerne.

Jeg har haft kyllinger i hønsegården, og hvis jeg kunne være garanteret at de var i sikkerhed, blev det min fremtidige løsning.

Mit indtryk (i min lille flok) er at skrukker og kyllinger er "helle". Jeg har aldrig oplevet at nogle har været hårde ved skrukker eller kyllinger. Tværtimod virker det som om alle bare accepterer alle. Kyllingerne har jeg ofte set under hanen, som sidder helt stille når en kylling er rendt under ham. Kyllingerne kan, når de bliver lidt større (teenagere), godt risikere et lille hak, hvis de bliver for frembusende eller irriterende.

Du kan jo altid vælge at få silkehøns, eller andre der er glade for at skrukke, og en hane der passer til dine høns. På den måde vil du hurtigt få kyllinger på naturlig vis, af de høns du har ;D

Glemte lige at svare hvor mine kyllinger går nu. Jeg har skrukker og kyllinger i bur. Jeg har valgt at lade dem gå på vores græsplæne i hvert sit bur. Da alle mine høner i den ene hønsegård skrukker, har jeg valgt græsplænen, da der ellers hurtigt bliver fyldt i hønsegården, hvis alle bure skulle stå der på en gang. Ellers kunne man sagtens, hvis man har plads nok, eller kun enkelte skrukker.
De er kun i bur, fordi vi har en del "løse" katte, skader krager og rovfugle i nabolaget. Og de har alle en utrolig interesse i vores kyllinger ???
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns