Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forældreløs kylling. Hvad skal vi gøre?  (Læst 2376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Forældreløs kylling. Hvad skal vi gøre?
« Dato: 27 April , 2011, 18:46 »
Jeg har tilsyneladende dummet mig (igen). Min høne lå skruk på 7 æg, hvor kun det ene var befrugtet. Derfor købte jeg kyllinger til hende i torsdags (jeg var sikker på ægget skulle klække fredag/lørdag), men der skete intet med ægget. Lørdag fjernede jeg ægget, for at hønen skulle komme af reden, og kyllingerne ud. Troede egentligt at ægget var dødt, da det sank ved "vandprøven" og ikke bevægede sig. Dog fik det en lille chance, og kom i en ustabil rugemaskine, hvor temperaturen har svinget mellem 36.6 og 37.3 grC.

Nu er det så (mod alle odds) ved at klække, og hvor pokker skal jeg så gøre af kyllingen? Kan jeg tro på at hønen vil have en kylling nu ( hun en silke ;D), eller er det mon ikke utopi at tro hun vil det? Jeg synes det er på grænsen af "adfærds-omsorgssvigt" at lade kyllingen vokse op hos os, men det må blive alternativet :-\

Nå, det blev en lang fortælling, og har vel egentligt selv svaret. Jeg vil prøve at lade kyllingen komme under hønen, og krydse fingre for at det går. Ellers bliver det vist os der kommer til at passe den ;)
Har I prøvet om h*ner der ikke er skruk, har taget vare på fremmede kyllinger? Mine andre silker er meget "omsorgsfulde", kunne det være muligt, at en af dem "adopterer" kyllingen?

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Forældreløs kylling. Hvad skal vi gøre?
« Svar #1 Dato: 27 April , 2011, 19:03 »
Jeg ville gøre forsøget.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

thorleif

• Gæst
« Svar #2 Dato: 27 April , 2011, 19:07 »
Hvis du putter kyllingen under efter at hoenen har gaaet til ro for natten, saa gaar det nog bra.

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 27 April , 2011, 21:39 »
Nu er kyllingen næsten ude af ægget. Skal jeg lægge den ud under hønen med æg, og så håbe den er klækket helt til i morgen, og bliver accepteret af hønen og kyllinger? Andre ideer? ellers prøver jeg som Jean og Thorleif skriver.
Hønen myrder vel ikke om natten, eller......?

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 April , 2011, 22:06 »
Jeg ville la kyllingen klække i maskinen og vente til den er helt tør og fin..derefter lægge den forsigtigt ind under hønen om aftenen når det er mørkt og skrukken er gået til ro..lægger du kyllingen for tidligt under skrukken tror jeg du kan risikere, at de andre "store" kyllinger maser den..vent evt. 1 døgn efter den er klækket
Helt og lykke,,håber kyllingerne trives :)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 28 April , 2011, 11:53 »
Resultatet er at kyllingen ikke kunne klare strabadserne :'( Den lå under hønen og var død her for en halv time siden. Det er trist, da det var den eneste orlof der nåede så langt, men den har bare ikke været stærk nok til livet.