Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Søren Ryge skyder sine haner  (Læst 2473 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Søren Ryge skyder sine haner
« Dato: 26 April , 2011, 14:04 »

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Sv: Søren Ryge skyder sine haner
« Svar #1 Dato: 26 April , 2011, 14:32 »
NEJ...og han har jo ret :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 26 April , 2011, 15:14 »
Han har nu et dejligt prosaisk syn på tilværelsen. Helt nede på jorden og praktisk.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 26 April , 2011, 15:29 »
Det er mere kommentarerne der forbavser mig...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 26 April , 2011, 16:00 »
Jeg er ikke enig med ham i, at hanerne er bange på turen til huggeblokken, mine er i hvert fald ikke, for de er vant til at blive håndteret. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 26 April , 2011, 17:15 »
Det er mere kommentarerne der forbavser mig...
Ja, jeg kunne jo ikke dy' mig og postede et indlæg, og spurgte om dem der havde så meget imod Søren Ryge, mon vidste hvordan "5 kyllinger for en hund" blev aflivet, og om de vidste hvor meget de lider under opvæksten. Desuden om de troede at dejlig dyreryg, fasansteg og gråand kom fra dyr der blev aflivet hos dyrlægen... Pudsigt nok... 0 svar, men blot fortsat ligegyldig debat om, at Søren Ryge skal skydes, at han er psykisk syg osv. /f
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 April , 2011, 17:40 »
Alle der har have og HØNS , ved da at Søren er gud  ;D
Den udsendelse han lavede , da reglerne omkring kogte køkkenrester til fjerkræ kom , tog da også tyk røg på lovgiverne. Først var jeg lidt forarget over vores lovgivere , men under resten af udsendelsen hoppede jeg da lykkeligt i sofa over den sooorte tykke røg humor han kan få til at fylde vores stuer  <H
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #7 Dato: 26 April , 2011, 17:51 »
Jeg elsker jo Søren Ryge netop fordi han er så jordnær  /o
Og han har jo ret. Dyrene når simpelthen ikke at blive bange og det er da fuldstændig det samme som når en jæger skyder et stykke vildt, men det er åbenbart noget helt andet i folks øjne....måske fordi dyreryg smager så godt  ::) hvem ved  ;D
Jeg tror da godt nok også, at jeg selv vil foretrække at døden fælder mig i et pludselig hug i stedet for at puste mig i nakken, mens han sliber øksen foran mig ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 April , 2011, 18:20 »
Uha, nu får jeg nok på røflen af jer alle sammen ::) meeeen.....

Jeg kan godt se at det er humant at skyde en hane som han vil gøre. Den har trods alt haft et fint liv så længe det har været, og det er jeg HELT sikker på at Ryges høns har haft, men jeg er absolut ikke enig med ham i at han vil skyde en "vildkat", for en vildkat er ikke "bare" en vildkat.
I dag er man nemlig begyndt at chippe katte ligesom man gør med hunde, så man kan altså ikke længere se på en kat om det er en vildkat eller en kat der er faret vild ved at konstatere at den ikke har halsbånd eller har tatoo i øret! og en kat der er faret vild kan altså se lige så søle ud og opføre sig som en "rigtig" vildkat.
Jeg mener at det er fra næste år af at man går helt væk fra tatoo i øret og går over til chipning hos katte lige som hos hunde.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 April , 2011, 18:36 »
Du er ikke i tvivl hvis det er en vildkat - de er helt fra en anden verden. Og de skal bare skydes/aflives hurtigst muligt eftersom de er virkeligt til skade for alt. Og det er ikke udseende, men rent adfærdsmæssigt.

Jeg synes det lyder lidt hen i vejret at skyde den med et havlgevær grundet projektil størrelse, men når manden har jagttegn og jeg ikke har, ved han sgu nok mest :)

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #10 Dato: 26 April , 2011, 18:43 »
Næ, han skal selvfølgelig være sikker på at det ER en vildkat....eller en kat, der tager hans kyllinger eller på anden måde gør skade på han ejendom !!
Meeeen, det tror jeg nu, at han har helt styr på  /o
De fleste tamkatte kan lokkes tæt på med noget lækkert foder rimelig hurtigt....det kan en vildkat IKKE !
Bor man langt ude på landet, er det mest sansynligt at det ER en vildkat, for jeg har endnu ikke oplevet at en tamkat er landet hos os med mindre den er blevet sat af en bil ved indkørslen (ja, det sker faktisk) Og uanset om det er en tamkat eller vildkat, så er det stadig den bedste måde at aflive den på, så den ikke når at blive bange  /o

Det er lidt træls, at man ikke kan lære de katte, at de skal blive hjemme, for så var man aldrig i tvivl. Vores bliver (for det meste) på gården og alle kommer, når jeg kalder  /o
Hvis de begynder at strejfe, så er det forståelig, hvis de bliver antaget for at være vildkatte og laver de ballade andre steder end hjemme, så har jeg fuld forståelse for hvis de bliver aflivet !
Jeg ville blive ked af det, men sådan er det når ikke man kan holde sine dyr hjemme !
3 heste og en pony

Susanne

• Gæst
« Svar #11 Dato: 26 April , 2011, 18:54 »
Fuld respekt for Søren Ryge og hans tilgang til dyr  /o

Han ved, hvad han gør, og det viser sig hver gang at være uhyre velovervejet og -begrundet  /o

Vi har på vores matrikel et rend af TAM-katte, som jeg gerne så bagenden af for sidste gang. Jeg kan end ikke tænke på at lade en skrukhøne med kyllinger komme bare en lillebitte tur ud i det fri.

Ingen af os har jegttegn, (og jeg er også godt klar over at kattene er "nogen"s ) så jeg råber istedet de værste ukvemsord, jeg kan komme i tanker om. Det hjælper! Men kun på mig  ;D Kattene bliver ved med at komme !

Var det vildkatte, og kunne jeg udrydde dem, havde jeg gjort det

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #12 Dato: 26 April , 2011, 18:54 »
Vi havde en tilløber-kat og den eneste måde hvor på jeg kunne se, at det IKKE var en vildkat var da jeg ENDELIG fik fat i den havde sting på maven efter en sterilisation og at jeg kunne se at det var en Mann-kat, altså sådan en uden hale. Men havde den haft hale ville jeg havde taget den for en vildkat og tilkadt "værnet". Idag bor hun så hos os, men er en meget reserveret kat som kun vi kan snakke med og abolut kun på hendes præmisser.
Så jeg vil stadig mene at man ikke bare skal tage for gode vare at det ER en vildkat får man se den helt tæt på og vi bor nemlig også ude på Lars tyndsk... 4. mark, så de kan altså løbe rigtigt langt væk hjemmefra de kære katte.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #13 Dato: 26 April , 2011, 19:19 »
Havde det været en vildkat, havde du IKKE fået fat på den !!
3 heste og en pony

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 26 April , 2011, 20:48 »
Ryge har altid forstået at forarge/oplyse, især i det program hvor man så hvordan de forskellige dyrearter bliver slagtet og han (uha) kvalte en due.

Rigtig mange er meget fortørnede over at man slagter dyr, men de er ikke vegetarer selv...

Jeg tror endvidere også at der virkelig vitterligt er nogen, som SKAL se Ryges programmer bare for at have noget at blive forarget over.
Hvor jeg måske nok bare ville zappe over på et andet program eller Forum.

At skyde sine haner, tja hvis de skal i gryden, ville jeg bestemt ikke selv gøre det, for jeg taber fuldstændigt appetitten ved det først møde med et hagl, badr.

Nu har jeg så hverken våben eller jagttegn, så det er ikke så aktuelt, men et præcis skud, som dræber er hurtigt og humant.

Og det med katten, tja han er da klog nok til at det skal ske i det allersidste afsnit.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub