Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fugtighed under klækning - erfaring.  (Læst 2562 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kaffka

• Bruger
Fugtighed under klækning - erfaring.
« Dato: 24 April , 2011, 10:45 »
Har her den sidste gang jeg har udruget kørt med 45% fugtighed og først da det første æg revnede hævede jeg fugtigheden til 60% (og ikke 70 eller 75 % som jeg plejer).

Desuden havde jeg ikke æggene i vand for at chekke for liv og tilsatte ikke nogen for for vand under klækningen.

Og klækningen forløb bare MEGET bedre - ikke en eneste der var "druknet", "slimet" eller fuld udviklet og død i ægget . Førhen var der næsten altid en enkelt eller to af disse kyllinger (døde) og sidste gang med nogle wyandotter var der endog en hel del.

Er ret sikker på det er pga. dels vandtesten, for høj fugtighed de sidste 3 dage og tilsætning af ekstra vand under klækningen når/hvis maskinen har været åbnet.

I naturen bliver æggene jo heller ikke behandlet med alt det vand - så mener man efterligner naturen meget bedre uden alt det vand. Det eneste hønen gør er jo at hæve fugtigheden en smule.

Det er ihvertfald sidste gang jeg bruger alt det vand under klæknings forløbet :).
Mvh

Claus

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Fugtighed under klækning - erfaring.
« Svar #1 Dato: 24 April , 2011, 10:59 »
Jeg er helt enig! Samme gode resultater med samme metode her. Jeg ruger dog ved omkring 30 % og hæver lidt mere end dig til sidst. Endog også fine resultater med æg, som andre siger har svært ved at klække. Sender en trist tanke til alle de maran kyllinger jeg mistede sidste år pga. forkert klækning med for tidlig hævelse af fugtigheden  :-[
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Fugtighed under klækning - erfaring.
« Svar #2 Dato: 24 April , 2011, 13:33 »
Jeg kører jo med r-com´en, og den anbefaler 45/65. Min sidste rugning var en ubetinget succes. 21 æg og ALLE klækkede. Dog med nogle spagat-kyllinger. Sjovt nok kom alle landkyllingerne en dag før barnevelderne. Og et enkelt barnevelderæg med en blanding kom samtidig med landkyllingerne. Det var kun landkyllinger der havde spagatben. (3 stk. ud af 12) Gad vide om det var fordi de kom på 20.-dagen?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)