Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Behandling af skæv tå?  (Læst 5159 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Behandling af skæv tå?
« Dato: 23 April , 2011, 08:26 »
Hej. Vi har en kylling med skæv tå. Jeg mener at have læst, at man kan fiksere tåen, mens kyllingen er lille. Vi har tapet tåen, så kyllingen ikke kan bøje tåen sammen. Det har den gået med et døgn, hvor vi nu har set til tåen, og den er meget finere nu /o, dog ikke rettet helt. Vi har tapet tåen ind igen.
Jeg kan ikke finde et sted, hvor jeg kan læse, om hvor længe tapen skal sidde. Kan man regne tåen for varigt rettet, eller vil den falde tilbage til den medfødte stilling senere i livet?

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Behandling af skæv tå?
« Svar #1 Dato: 23 April , 2011, 08:51 »
Jeg havde en, Snebold, som fik 2 skæve tæer.

Jeg tapede dem ind ved at tage et lille stykke pap som jeg placerede foden på og derefter satte tape over.
Jeg skiftede bandagen 1 gang om dagen i en lille uges tid. Den ene tå rettede sig fuldstændigt mens den anden kun er skæv hvis Snebold drejer på foden.
Bare husk at tage hensyn til at kyllingen skal kunne bygge foden i ankel-ledet, så pap og tape på ikke gå for langt bagud.

Er sikker på at den anden tå også var blevet helt lige hvis jeg havde givet den nogen flere dage med bandage på men gik desværre hen og blev indlagt så der var ikke nogen til at skifte bandagen.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 23 April , 2011, 22:04 »
@Jean. Tusind tak for udførlig vejledning. Imorgen vil vi prøve din variant ;D Vi synes det er vildt svært kun at tape den ene tå ind, så imorgen vil vi prøve at gøre ligesom dig, med alle tæerne ændret til "ællingefod" /o Men en hel uge :o Det er godtnok længe, men kommer der så en brugbar tå ud af det, så er det jo super /o

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #3 Dato: 23 April , 2011, 22:09 »
Det ser godt ud Jean. /o
Jeg har jo gang i noget af det samme, men det ser ud somom at din tape sidder bedre ned om tæerne. Hvilken type tape har du brugt ?

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 April , 2011, 10:25 »
Du kan bruge tape-stykket fra et plaster eller et stykke sportstape. Du kan også bruge den slags tape som skadestuerne/hospitalerne bruger til at tape f.eks. en dropnål fast.

Sportstape sidder bedre men det sidder RIGTIG GODT fast, så vær MEGET forsigtig når i tager det af. Tapet fra plaster sidder ikke helt så fast men er helt ok at bruge. Det jeg endte med at bruge er det skadestuerne/hospitalerne bruger. Det var rimeligt nemt at tage af og sidder fint og kan købes på apoteket i en lille rulle.

"Bunden" som jeg tapede foden fast på var et lille stykke pap, som jeg tog fra en papirblok. Det er ikke så tykt og bukker ikke hvilket er vigtigt. For foden skal være helt fastspændt og skal ikke kunne bruges overhovedet.

Jeg satte foden på papet, tapede foden fast og klippede derefter kanterne til så den ikke var så stor. MEN pas på kløerne, de kan hurtigt komme med under saksen.

OG HUSK!! PAP og TAPE må IKKE gå op over anklen da den så ikke kan bruge foden til at gå med.

Jeg skiftede som sagt ca. 1 gang i døgnet, både for at se hvordan det gik men også fordi bandagen hurtigt samlede skidt.

Bliv ikke overrasket når i tager bandagen af at det ser ud som om det hele er blevet fint og tæerne sidder som de skal og når der så er gået 10 min. ,-eller længere tid, er den skæv igen, så er det bare på med bandagen igen.
Så det er godt lige at tage bandagen af og lade den gå lidt på foden får at observere om bangagen skal på igen.

Og så ser det altså ret sjovt ud når den skal gå både med bandagen og når i lige har taget den af. Specielt når i tager bandagen af kan man godt blive i tvivl om den overhovedet kan finde ud af at gå på foden igen. Men den lærer det meget hurtigt igen. Bare hold ud  /o
« Senest Redigeret: 24 April , 2011, 10:28 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
Mand og 3 børn

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 24 April , 2011, 14:04 »
Vi lagde sådan en forbinding her til morgen, og kyllingen lader sig overhovedet ikke mærke af at den har fået en "andefod" istedet ;D. Så nu er jeg bare spændt på om det virker, eller om kyllingen var for "gammel" inden vi lagde den type forbinding ???

• Bruger
« Svar #6 Dato: 24 April , 2011, 19:25 »
Jeg har læst om "kyllinger" på op til et halvt år hvor den har fået en skæv tå, fået behandlingen og tåen er blevet rettet.
Mand og 3 børn