Flamingo er ikke giftigt for hønsene.
Hvis de blot piller i det går det nok. Hvis de indtager det er det et stort problem. Det er særdeles giftigt.
Flamingo er lavet af styrene monomer. Nogle har måske hørt om problemerne med de ansatte på LM ... hvad det nu end hedder, ifm produktion af vindmøller. Det var netop arbejdet med styrene der var problemet her. Så giftigt er skidtet ihvertfald.
Og det er ikke blot baseret på information fra medierne jeg baserer mit udsagn. I produktion af styrene indgår 1,3 butadiene (som jeg tilfældigvis fragter på de gasskibe jeg arbejder med). Når der skal rengøres lasttanke efter transport af 1,3 butadiene skal der ventileres med luft til indholdet af 1,3 butadiene er max 5 ppm (parts per million = 5/1.000.000) inden besætning eller andre må gå i tankene.
Det hele bliver forværret lidt af at 1,3 butadiene er en ikke stabil kemisk sammensætning. Så ved opbevaring over en periode kræves tilsætning af inhibitor/stabilisator for at hindre at en kemisk reaktion forekommer. Denne stabilisator er PCB.
Nogle vil måske nikke genkendende til at der er legepladser, skolegårde og lignende områder der over de seneste 10 er fundet uegnede til brug for børn pga for store mængder PCB i de øvre lag på disse områder.
Så jo, flamingo ser uskadeligt ud, men er desværre giftigt.