Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 1 uge  (Læst 5826 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
1 uge
« Dato: 19 April , 2011, 04:28 »
Jeg sidder her i natte timen, og glæder mig over at have forlænget påskeferie  ;) , men jeg tænker også tilbage på den første uge med mine Isa Brown høns...alle 10, for selv om de den første dag, i mine øjne var fuldstændig ens, så må jeg alligevel give mig, og konstatere, at man hurtigt får ret godt tjek på, hvem der er hvem i flokken, den flotte, den farvede, den frække, den kælende også videre.

Jeg har stadigvæk til gode, at se kanibalisme, plukkede høns, eller høns med mangel på tillid til mennesker, men det kommer måske senere?. Som det er nu kommer hønsene spændene, lige så snart jeg, eller en i familien klapper med lågen, og tager vi dem ikke selv op, skal de nok selv hoppe op til os, for at blive kælet med.

Da jeg kun havde regnet med at skulle konsentrere mig om at samle æg,,,,og jo tak, dem mangler der ikke noget af,,,overrasker det mig nu alligevel at høns...selv hybrid, kan give en så meget glæde  :)

Men midt i alt den idyl, tænker jeg også på at det gerne skulle ende ud i, at vi får plymouth rock tværstribed, så her er et par spørgsmål.

Vil det blive et problem, når jeg udfaser Isa brown, og lader Plymouth rock komme ind, altså lader dem gå side om side?

Er det helt umuligt, at købe Plymouth Rock der er over 3 mrd gamle (gennemgående kan jeg kun finde dag gamle kyllinger)

Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: 1 uge
« Svar #1 Dato: 19 April , 2011, 06:47 »
Du kommer ikke til at opleve kanibalisme og fjerpilning dine isaèr imellem...havde der været en eller to bisser imellem, ville du have opdaget det nu. Isaèr har kæmpe personlighed og det er nemlig sjovt at se, hvor forskellige de er ...MEN du skal ikke regne med, at de sådan vil finde sig i at blive udfaset af nye høns :(. Lige så søde og rolige de er nu...lige så grumme kan de være, når de bliver præsenteret for nye medlemmer til flokken - og du har 10, som kan holde sammen mod ny indtrængning.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 April , 2011, 07:01 »
ej hvor lyder det hyggeligt  :) velkommen til hønsenes glæder... /o jeg glæder mig til du viser nogele billeder.... he he tillykke med dine skønne høns
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #3 Dato: 19 April , 2011, 07:25 »
Jeg kender en der skal af med 1.2 voksne plymmer, men det er nok for langt væk  :-\
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 19 April , 2011, 10:19 »
Jeg tror nu ikke hybrider er kendt for at være menneskesky, nærmere det modsatte. Det er i hvert fald det jeg har oplevet, når jeg har været på kikketure.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
« Svar #5 Dato: 19 April , 2011, 15:58 »
Helle:

Glæder mig at der sandsynligt ikke kommer problemmer med de Isa jeg har nu :)
Jeg havde dog tænkt mig at halvere dem, inden evt. Plymouth rock skulle dumpe ind....vi snakker om 1 - 1½ år, så de kommer ikke i undertal, vil det så kunne lade sig gøre?

farm-svendsen:

Jep du havde ret...super hyggeligt med høns, og som andre her lovede mig, 10 høns, 10 æg, den sidste begyndte at lægge sine idag  :)

Jeg har lagt lidt billeder ind, da de kom hjem http://fjerkrae.dk/cpg1416/index.php?cat=15476

Loppe:

tak for tipset, jeg skal dog først bruge dem om 1-1½ års tid, så der håber jeg at være top tunet til race høns.

Jeg syntes bare at hvis jeg søger efter Plymouth rock, så er det som regel dag gamle kyllinger, men måske til den tid jeg er så meget med, at jeg tør begive mig ud i så unge dyr, i sidste ende skulle jeg  gerne ende med at være selvforsynende.

Marianne:

Du har så fuldkommen ret, men ofte beskrives Isa af folk, der selvfølgelig selv har race "rene" høns, som om de er monstere, og det må jeg bare i mit tilfælde demontere.

Mine bevæge grunde for at vil have Isa Brown, er fordi det var let at skaffe i den rigtige størrelse, og samtidig er en særdeles god æglægger, hvilket i den grad motivere en familie som min, der bruger store mængder af æg i madlavningen :) Jeg havde ingen forventning om, at de skulle se fantastiske ud, som andre race høns, men syntes alligevel ikke de er så tosset ind da.

Hvorfor så Plymoth rock...jo, jeg har en forventning til at de passer mit temperament godt, de bliver på jorden, de kan flyttes rundt i min store have, og vigtigst, de lægger ok æg, men skulle være rigtig gode til middagsbordet, og så syntes jeg de ser virkelig smukke ud.

Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 19 April , 2011, 16:29 »
Helle:

Glæder mig at der sandsynligt ikke kommer problemmer med de Isa jeg har nu :)
Jeg havde dog tænkt mig at halvere dem, inden evt. Plymouth rock skulle dumpe ind....vi snakker om 1 - 1½ år, så de kommer ikke i undertal, vil det så kunne lade sig gøre

Marianne:

Du har så fuldkommen ret, men ofte beskrives Isa af folk, der selvfølgelig selv har race "rene" høns, som om de er monstere, og det må jeg bare i mit tilfælde demontere.

;) selvfølgelig kan det lade sig gøre. Mine resterende 3 isaèr (jeg har haft dem i 2 år) har efter 1½ måned accepteret 2 nye medlemmer af flokken....men det har sørme holdt hårdt. Isaèrne har på intet tidspunkt opført sig som kanibaler over for de nye, men der har sørme ikke været ret meget, de nye måtte. De første dage skabte isaèrne sig, så det var et helt tilløbsstykke for det lille samfund, vi bor i....og indtil for ganske nylig ville de IKKE være i flok med de nye. Nu går det fint....men jeg skal ikke have nye høns forløbig..nu vil jeg nyde den rolige, samlede flok.

Du kan tro, at der er flere herinde, som er meget glade for deres isaèr og det er meget personligheden, som de vinder på.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 20 April , 2011, 05:13 »
Jeg tror udelukkende "monster-beskrivelsen" gælder i forhold til andre høns, der kommer ind i flokken efterfølgende. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 April , 2011, 07:00 »
rigtig gode billeder..det er da en rigtig god hønsegård du har fået lavet :-) og gud hvor er de bare flotte på dine billeder.... kan huske min bedstemors havde briller på  :)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 20 April , 2011, 07:55 »
Tillykke med den skønne flok <I

Jeg er sikker på du fortsat vil være glad for dem.

Jeg fik selv høns for første gang for 1 1/2 år siden. Jeg fik 7 stk. Isa'er. Idag har jeg 4 tilbage. De giver nu kun 2 æg om dagen. Er næsten sikker på at det er de samme to der levere. Så jeg regner med at skulle af med 2 mere inden længe.

Jeg har været rigtig glad for mine og skal hente 2 mere snart. Men med tiden har jeg i kraft af dette forum fået øje på en lang række andre racer, som jeg har lyst til at lære at kende. Nu vil jeg ha en stor broget flok af forskellige racer. Hvem ved, måske er der en som ender med at blive ynglingsracen.

Hvor ser dit hønsehus bare godt ud. Må jeg anbefale dig at udskifte dit underlag til sand eller grus. Min erfaring er at det er meget nemmere at holde rent i lang tid fordi du nemt kan rive møget sammen hver dag. Jeg har kun halm i redekasserne. Jeg ser rødt pga halm fordi jeg har mistet mindst en som havde spist halmen er blev syg af sur kro. Det er bare min erfaring og du har lov til at finde lige præcis det der er rigtigt og bedst for dig. Også hvad angår at sætte sammen med andre racer. Prøv det og hvis der opstår problemer så finder du en løsning alligevel.  ;)   
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
« Svar #10 Dato: 20 April , 2011, 12:53 »
Helle:

Så er jeg lidt mere rolig  :)

Marianne:

Så er jeg lidt urolig igen  :D

Farmer-svendsen:

Jeg kan næsten se din Bedstemor for mig  ;)

Tina:

Du har ramt min akileshæl, for jeg er heller ikke særlig tilfreds med kun halm. Det er super nemt at have med at gøre, mest fordi de kun skider på siddepinde brættet, men det er nemt for dem at lege gravkøer ude i kandterne, så man er jo nevøs for at de er igang med et flugtforsøg  ;D

Jeg har allerede lavet kontakt med en der sælger grus, også fordi at jeg på et tidspunkt vil prøve med endags kyllinger, og senere, gerne selv vil prøve om jeg kan få noget ud af æggende, fra Plymout rocks, men der snakker vi om et års tid.

Og jeg kan ikke forestille mig endagskylllinger, trampe rundt i halm, som Svenskere der er på vej til båden (kun sjovt for Danskere, vi elsker selvfølgelig vores broderfolk  ;) )

Har forøvrigt lykkes med at få dem til at komme ind ved sol nedgang, det vil sige at jeg sidder og klukker som en 80 kg høne, der kalder på sine kyllinger, regner med at jeg skal have lavet en hønekam, så jeg også ligner  ;D
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #11 Dato: 20 April , 2011, 14:56 »

Har forøvrigt lykkes med at få dem til at komme ind ved sol nedgang, det vil sige at jeg sidder og klukker som en 80 kg høne, der kalder på sine kyllinger, regner med at jeg skal have lavet en hønekam, så jeg også ligner  ;D
:D Ha ha får sjove billeder inde i hovedet.

Tillykke med dine isa´er - jeg har selv 20 stk. og elsker hver og én - alle med hver sin personlighed.
Da jeg fik høns havde jeg det som dig - tænkte at det med at have høns ikke ville optage meget af min tid. Hold op hvor tog jeg fejl! Jo jo det basale som mad, vand og rengøring tager ikke mange minutter om dagen, men at sidde og kigge på dem og bare nyde dem DET tager lang tid.... men hold op det er dejligt.  ;)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
« Svar #12 Dato: 20 April , 2011, 22:46 »
at sidde og kigge på dem og bare nyde dem DET tager lang tid.... men hold op det er dejligt.  ;)

Det har du så ret i  :)
Jeg kan se at du har en orpington hane, er den sammen med dine Isa, hvis ja, er den så accepteret som føre hane i familien?
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 21 April , 2011, 06:08 »
Jeg kan ikke svare præcist for Marianne Enevoldsens hane, men generelt er det sådan, at haner automatisk har øverste plads i hierarkiet. Hvis det er en meget ung hane, der bliver sat ind til nogle "skrappe, modne madammer", kan det dog godt være, at han bliver kuet.
Så hvis du gerne vil have en flot hane sammen med dine Isa'er, så er der frit valg på alle hylder ;D Han skal bare være stor (og her kan en del så komme med deres historier, om deres små haner, der styrede en flok store madammer med fast hånd) og ikke for ung.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #14 Dato: 21 April , 2011, 08:08 »
Jeg kan se at du har en orpington hane, er den sammen med dine Isa, hvis ja, er den så accepteret som føre hane i familien?
Ja det er han.
Han havde en lidt hård start. Han var faktisk bange for dem de første 2 dage. Men da det først begyndte at gå godt gik det meget hurtigt. Han styrer totalt og det er de alle helt med på. Mine høns og hane er lige gamle, men jeg fik hanen et par mdr. efter hønsene, og havde det mægtigt sjovt med at kigge på dem i starten: Hr. Luffe løb troligt med ned i hønsehuset hver gang en høne skulle lægge æg (han ville vise dem hvor de skulle gøre det henne, men de vidste de jo allerede) så han halsede bagefter dagen lang. Efter et par dage gav han op, og fandt ud af at det havde de helt styr på.  :D Men det så sjovt ud.
Han er i dag en rigtig sød og god hane til mine høns - og har også en lille flok som syntes han er mere fantastisk end resten af dem gør. Men han er fuldt accepteret af alle.  :)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand