Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Status 1.rugning  (Læst 1252 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Status 1.rugning
« Dato: 18 April , 2011, 22:49 »
Så er rugemaskinen tømt og klar til rengøring i morgen.
Fugten har drillet mig en del fra start så jeg tror at det har på virket resultatet.

Jeg lagde 33 æg i maskinen.Efter første lysning/sortering var der 28 tilbage.
Nogle gik i stå så dag 18 var der 18 tilbage.
Nu er det dag 22 og der er 12 sprællevende kyllinger under lampen.Hvis halvdelen er høner er det en okay mængde at skifte gamle høns ud med.
Én med spagatben er fikset.2 er aflivet .de var simpelthen for svage og klistrede.4 var døde i skallen her til slut...og meget tørre!
Resultatet burde være bedre men mange ting spiller jo ind: Ny hane,min første rugning,man skal lære maskinen at kende,Og lære at styre fugten.Det blir vist det største problem.
Men vi prøver igen sidst på ugen med små sølvrandet Wyandotter.Klækker en tredjedel af dem er jeg godt tilfreds.Vi får se :)
Foto af de nye kyllinger er lagt i mit galleri ,hvis nogen har lyst til at se :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Status 1.rugning
« Svar #1 Dato: 19 April , 2011, 10:07 »
Ja, det er jo spændende med en ny maskine, jeg er også lige startet som maskinudrugningslærling. ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #2 Dato: 19 April , 2011, 22:39 »
ja det kunne jeg se Marianne  :)..jeg vil ønske dig held og lykke med det .Hvad har du i maskinen ?
I morgen henter jeg dværg-dotte-rugeæg...så må vi se hvad der kommer ud af det .
å må jeg vist også hellere holde for i år med rugningen  ;D
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 20 April , 2011, 06:31 »
Jeg har dværgmaran i kobberfarvet og gråstribet. Mht. til de gråstribede prøver jeg stadig at få avlet fjer på løbene, sidste år endte jeg med at have en enkelt færdig høne med god løbsbefjering, forhåbentlig *k får jeg nogle flere i år. Mit mål er at have de gråstribede udelukkende  med løbsbefjering. De kobberfarvede har fin løbsbefjering, så der skal jeg "bare" have nogle flotte kyllinger. Så har jeg lidt dværg malay i guld-sort hvedefarvet, så vidt jeg kan se er det vist lidt vanskeligt at få en god befrugtning hos dem, eller også er min hane bare ikke teknisk god nok. Jeg har også lid MEDK i legbarfarvet, her ligger den ene af mine små høner også på fire æg, så regner jeg med at hun får dem fra rugemaskinen, som skulle klække samtidig.
Endelig har jeg nogle mix af mine zwerge-grünleger og gråstribet maranhane (dvs. i denne omgang er de lyst fra), planen er at hanerne fra dette mix skal i fryseren og nogle af hønerne skal tjekkes for at se, og de forhåbentlig giver mig olivengrønne æg næste år. Jeg har allerede haft to sæt af disse æg i gang, og begge gange har alle været blanke <W men når jeg lægger æg i næste gang prøver jeg igen, nu har jeg i hvert fald set hanen træde dem. Jeg er da også noget spændt på at se, hvordan hønsene fra dette mix kommer til at se ud.
Jeg har 9 gråstribede marankyllinger, der lige er klækket, venter MEDK'erne senere på ugen, og flere maran i begge farver samt malayer i næste uge.
Desuden regner jeg med at lægge et hold æg i maskinen i dag eller i morgen.
Som det ser ud nu, har jeg skrukker til de æg, der klækker i denne og næste uge. Og jeg regner med at kunne programmere nogle til at klare de næste æg også. Når jeg får en skruk, tager jeg nogle af de æg, jeg har startet i maskinen, og lægger under hende, så klækker de samtidig, og hun kan jo passe hele banden, når de er klækket. Jeg prøver at få det bedste af to verdener :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #4 Dato: 20 April , 2011, 06:51 »
Hold da lige op!..du skulle da ha haft den maskine for længe siden  ;)
Hvordan har du kunnet undværre den med alle de planer du har ? Jeg kan godt li den med at du sætter maskinkyllinger til hønen.Havde håbet at jeg kunne gøre det samme med dem jeg lige har fået .Jeg købte nemli nogle krydsninger som havde været skruk sidste sommer.Men de VIL IKKE.
Måske fordi jeg er for hurtig til at fjerne æggene.
Prøvede ellers at lade nogle ligge som jeg havde sat et mærke på.Så jeg kunne kende de nye.Men nej,måske de skrukker når jeg har lavet næste kuld på maskinen.Det skulle ikke undre mig  :)
Hmm..jeg blir vist ikke så seriøs som dig med at lave kyllinger.Men har dog overvejet at få én til at hjælpe mig med at sortere de bedste fra af de små dotter jeg skal til ruge ud nu.Det ville jo være trist at komme til at spise/sælge de bedste af dem.
Og så tænker jeg at jeg skal på jagt efter en GOD hane til flokken i løbet af året.Nyt blod skader vel aldrig ?
Men lad nu de små komme ud af ægget først  ::)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 20 April , 2011, 07:07 »
Det er da super, at du får dværgwyandotter, for de er nemlig rigtig gode skrukker, dvs. jeg ved ikke om alle farvevarianter er lige gode, jeg mener, jeg har hørt, at ikke alle skrukker lige godt. Jeg har en enkelt laksefarvet og så ellers guldhalsede, og de er gode.
Ja, jeg har store planer, men på en skala med knap så mange kyllinger, så må det bare tage lidt flere år, nu skal jeg jo også lige have lært maskinen at kende og rutinerne omkring at bruge den. Sidste år tror jeg, at jeg havde omkring 50 kyllinger, alle udruget af skrukker, her mistede jeg desværre nogle til en træls stor og flot rød hankat, efter at min egen dejlige kastrat,Talos, desværre døde (uh, det gør ondt endnu at tænke på ham og det), og af alle de kyllinger endte jeg med at have 1.2 kobbermaran, 1.2 wyandotter og 1.3 gråstribet maran tilbage, så altså 10 "færdige" høns ud af alle de kyllinger.
Jeg håber så meget, at jeg får nok af de gråstribede, og tids nok til at de kan nå at udvikle sig inden LU, så de kan blive godkendt i år.b*k *k *k
De mixede kyllinger er bare for sjov.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #6 Dato: 23 April , 2011, 20:44 »
Ærgerligt at miste så mange ...Det var ellers en ordentlig sværm :)

Jo hende jeg hentede rugeæg hos,hun havde 4 slags wyandotter..og der lød en hyggelig klukken alle steder.Håber det blir vores tur til næste år at lytte til det.Også for knægtens skyld.Han er vældig optaget af de kyller vi allerede har fået.Alle der kommer til vores dør skal om og se dem  :)

Håber du hurtigt blir dus med din nye maskine.Gad vide om det er nemmere at blive dus med en købeudgave ??..Ihvertfald held og lykke med den .Forhåbentlig lever den op til forventningerne :)

VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 23 April , 2011, 21:17 »
Man kan jo ikke sige, at jeg mistede dem, jeg mistede vel 12-15 til hankatten, resten blev med hård hånd sorteret fra pga. diverse kamfejl m.m.
Det blev udmærkede slagtedyr.
Det jeg mener, er at der skal ret mange dyr til, for at man kan udvælge de få rigtig gode, som kan bruges til udstilling.
Og lykken er altså bare at se de skønne kyllinger løbe rundt i haven med deres "mor", de er jo som regel kun 1-2 dage gamle, inden de kommer på tur. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #8 Dato: 23 April , 2011, 21:35 »
Ja sæføli...fryseren tog også nogen  ;D
Så fik du også fornøjelse af dem :)
Ang. at sortere i kyllinger,- der har jeg meget at lære.Jeg kommer vist til at ha fat i en fagmand/kvinde hvis jeg får held af de Sølv sortrandet og Orange sortbåndet i min maskine.Uanset hvad så blir det ikke rart hvis jeg skal slagte Orange kokke.Er du tosset de er flotte!!  :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 23 April , 2011, 21:53 »
Jeg er fuldstændig syg med orange sortbåndede wyandotter, og de kommer også til at bo hos mig en dag. Pt. kan jeg ikke lige overskue mere end jeg har.
Prøv at kontakte nogen fra din lokale klub, de er som regel megavenlige og hjælpsomme mht. at hjælpe med sortering. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #10 Dato: 24 April , 2011, 07:57 »
Ja det vil jeg gøre :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 24 April , 2011, 08:37 »
Det er spændende at følge med i jeres tråd  ;D

Og så er jeg da overrasket over at høre der kan være forskel på skrukvillighed og farver  ??? Interessant... jeg havde jo ellers udtænkt det så smart at ha' én i hver farve, fordi så er det altså noget nemmere at kende forskel på dem og dermed holde styr på hvem der skrukker hvornår  ;)
Jeg har en rød, en gul, en orange sortbåndet... og så er der en sølv sortbåndet og en agerhønefarvet på vej  ::)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 24 April , 2011, 09:16 »
Jeg har guldhalset, og de er meget villige, så har jeg en enkelt ikke helt renracet laksefarvet, ser der god, nogle af mine gråstribede dværg maran har været villige, andre ikke. Alle de ikke renfarvede wyandotter, jeg har haft, har været gode skrukker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline todda

• Bruger
« Svar #13 Dato: 24 April , 2011, 18:10 »
God Påske til alle herinde.Har lige hentet 21 kyllinger i dag af 28 æg(fra mine egne æg)fik en bekendt til at ruge for mig.
Jeg prøvede selv med en lånt maskine,det gav kun 12 levende af 52 æg.
Det var meningen at en skruk,der har ligget i 10 dage skulle have dem.Det syntes hun nu ikke selv,og startede med målbevist at hakke efter dem.
Så plan 2 blev at en skruk,der skulle klække i morgen,med begeistring tog i mod alle 21.Så fik den anden hendes æg,håber nu at hun er mere moderlig,når hun selv har set dem klække.
Vores børnebørn havde besøg af venner,da jeg kom med kyllingerne,de fik fortalt at vi altid pyntede med levende kyllinger i påsken ;D ;D ;D
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline todda

• Bruger
« Svar #14 Dato: 24 April , 2011, 19:35 »
Glemte at spørge om hvordan det kan være at der kom en hvid kylling(ikke albino).
Hanen er agerhønefarvet og hønerne er sorte,på nær en der er for lys fejlfarvet agerhøne.
Hvis man nu bruger sådan en hvid hane eller høne sammen med sorte,kan man så få blå ud af det ,eller bliver de bare mere flerfarvede.Flere kyllinger ser ud til at blive lyse,men kun den ene hvid.
Min dejlige rolige skruk,har på et par timer udviklet sig til en furie.Der bliver virkelig passet på kyllebørnene. ;D ;D
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.