Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af hanekylling, - farve kontra adfærd.  (Læst 2217 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Valg af hanekylling, - farve kontra adfærd.
« Dato: 07 Juli , 2008, 22:08 »
Vi har 2 hanekyllinger vi skal vælge mellem til at føre stammen videre. Jeg er bare kommet i tvivl om, hvilken en af dem jeg skal satse på. Vi har ialt 5 store kyllinger. Der er 3 hanekyllinger og 2 hønekyllinger. De to hanekyllinger har delt sig i to grupper med en høne i hver. Den dominerende og mest tamme hanekyllinger vil vi ikke bruge, da den har en deform fod. I den flok går også en anden hanekylling som er meget tam. Kommer løbende og spiser af hånden. Den anden gruppe på en hane og hønekylling holder sig mere på afstand og det er normalt kun hønekyllingen som kommer til hånden.

Det er gule orpingtonner, men der er brune fjer på dem især på halefjerene. Jeg kan bedst lide at de er uden de brune fjer. Den tamme hane som er 2. førende har en del brune halefjer. Den lavest rangerede hanekylling er så at sige uden brunt på sig. Det er den der er flottest, - men kan jeg forvente at den ændrer adfærd, når den bliver alene om hønerne og mest af alt kan jeg forvente at den bliver mere tam? Er der nogle erfaringer med det?

Jeg har købt 4 gule høner fra en anden avler, men der er også 2 af dem der har brunt på sig. De virker iøvrigt meget lysere i den gule farve. Når jeg gerne vil have det brune væk fra stammen, når jeg avler videre, - bør jeg så vælge helt at skille mig af med alle de dyr, der har brunt på fjernene, eller vil det blive "fortyndet" således at hanen, der har nogle brune halefjer vil kunne avle kyllinger der er uden brunt? Altså vælge hanen efter udseende eller efter dens adfærd??

Håber der er nogle som gider at give deres mening til kende så jeg kan føle at jeg træffer det rigtige valg ;)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Valg af hanekylling, - farve kontra adfærd.
« Svar #1 Dato: 08 Juli , 2008, 08:23 »
Hvis jeg var dig, ville jeg vælge den du synes bedst om selv om det er den ikke er førehanen, tro mig det bliver den når de 2 kokke er væk.
Jeg hentede en andrik som ikke var føreanden, og det kunne ses ved at den ikke var så stor som føreanden, og de var næsten lige gamle, men idag er Frederik en meget stor og flot føreand og han passer på sine damer og passer sin pligt  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 08 Juli , 2008, 10:04 »
Jeg ville også vælge den lavest rangerende, hvis det er den der har det mest korrekte udseende.
Med hensyn til at den er domineret for øjeblikket, så skal den nok komme op til overfladen, så snart de andre 2 er væk.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2008, 12:02 »
Enig med de ovenstående. Vælg den du bedst kan lide.

Jeg har i øjeblikket 5 hanekyllinger gående som jeg skal vælge hane fra. Vi har tidligere slagtet 3, som var store nok og når førerhanen var væk, var der lidt slåskamp og så blev den næststørste fører indtil han blev slagtet. Jeg tror alle haner har herskegener i sig, det skal bare op til overfladen. Er han yngre end hønerne kommer han nok ikke til at dominere før han er kønsmoden, men så tager han også revanche.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Helle

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2008, 21:41 »
 <ETusind tak for de gode råd. Jeg må se at få taget mig sammen til at rydde op og komme af med de 2 overskydende hanekyllinger, -enten på den ene eller den anden måde.
Helle

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2008, 08:30 »
Ja jeg har også 4 hanekyllinger jeg skal have afsat på den ene måde eller denne måde.
Hilsen

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #6 Dato: 11 Juli , 2008, 13:58 »
@Hellé

Lad os høre hvordan det går. Vi giver jo gode råd og får ikke altid respons på om det var det rigtige vi rådede til  ;)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Helle

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Juli , 2008, 05:50 »
Hej Alle

Tusind tak for rådene. Jeg har købt 4 "damer" 1-års gule Orpingtonner. Det har givet en del uro i herakiet, - og jeg bliver mere og mere sikker på at gå efter den kønnest hane. Når der er "plads" til ham, så skal han nok lære "damerne" at jeg ikke er farlig. Det at der nu er "damerne" at passe på betyder at de små holder sammen, men der sker noget i forhold til hvem der har magten og tror faktisk at det er den "udvalgte" der nu tager førerskab for den samlede kyllinge flok. "Damerne" er godt nok hårde ved kyllingerne, - men til gengæld er kyllingerne så trygge ved mig at de banker på stuevinduerne for at blive fordret væk fra "damerne."

Jeg må sige at jeg er enormt glad for forum og oplever at få både smil og gode råd. Det er dejligt at "færdes" i sådan et miljø.

Kyllingerne er kun 13 uger endnu, så jeg synes de er for små til at slagte, derfor kan jeg ikke helt sige om det bliver det rigtige jeg gør, men det tror jeg på, også fordi i siger det ;D

Helle

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Juli , 2008, 11:07 »
Hej Helle.

Tillykke med de nye damer. Her hos mig var det de 10 ugers kyllinger der gik til angreb på de nye, som var meget større end dem selv. Det så lidt komisk ud!

Mht valg af hane, så havde jeg samme overvejelser som dig, da jeg skulle vælge dine kyllingers far, hvor jeg valgte efter farve mere end temperement.
Han viste sig at være en meget blid og sky hane, som var enormt rummelig, men ofte manglede evnen til at irettesætte hønerne når de blev for stride, enten ved hinanden eller ved kyllingerne. Det har ærget mig lidt ved ham, skønt han er en skøn hane!

Gule høns får med tiden ophobning af melatonin i deres fjer, som er den brune/sorte farve. Det døjer de fleste avlere af gult med (silker/orpington især). Et par af de kyllinger jeg har fået i år efter en prof. avler har det også.

De proffe sorterer disse helt fra og avler kun på gult, det gør, at de så ind i mellem har problemer med at dyrene bliver for lyse.

Gule høns der har fået meget sol, bliver også meget lyse. Derfor holdes de ofte indendørs, til efter udstuillinger, hos entusiasterne ;)

Da jeg hentede min nye høner spurgte jeg avler efter hvad jeg skulle kigge efter når jeg skulle til at vælge hane, nu her lige som dig:

*Kammen skal være regelmæssig med lige store takker - det går jeg så ikke op i ;)

*Vil man undgå sorte fjerspidser, som først kommer meget sent (de lange halefjer kommer til sidst), skal man kigge på fjerrødderne på ryggen og gumpen, de skal være så lyse/hvide som muligt.

Jeg ved ikke om der er den samme opdeling ved andre racer som der er ved orpingtons, men der er deciderede haveorper og udstillingsorper. Haveorperne er ikke så store, de har ikke så lange skørter og de er mere flerfarvede - hønerne har ofte brunt på halerne og hanerne har changerende orange farver på vinger og hale.

De proffe orper er mere lyse, har mere dunagtige, skørteagtige fjer, er ensfarvede (de gule) og så er de meget større end haveorper - og mere klodsede ;)

De æg du fik fra mig er haveorper :)

Er du interesseret i en prof. orp hane kan du få en af mig. Han er helt lysegul og har flotte skørter ned af benene :) - (Jeg har flere hvis der er andre der ønsker sådan en dreng)

Det var en lang smøre - håber det hænger sammen :)

Offline Helle

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 ſeptember , 2008, 22:01 »
Vil lige fortælle om hvordan det går med min hanekylling. Ja, kylling er han knap mere. Jeg fik afsat den ene alvsdygtige hanekylling til en anden hønseavler i byen og behold den pæneste selv. Vores "handicappede" hanekylling Bette skid, kom på aftægt / til opfedning hos Søs.

Så havde vi 2 hønekyllinger og hanekyllingen, der dannede deres egen gruppe og madammerne der hold sig for sig selv. Om aftenen gik madammerne ind i hønsehuset. Den automatiske lem lukkede, - med "kyllingerne" udendørs. Vores hønsegård er rævesikret med nedgarvet volierehegn og 2 meter højt hegn. Derfor fik kyllingerne lov til at sove på pindene i hønsegården. Det skulle de dog ikke have haft lov til. Det kostede min datters hønekylling livet. Natten til Rikkes første skoledag vågnede min mand ved larm fra hønsene. Ud fløj vi begge iført morgenkåber og klatter i øjenene. I lommelygtens skær så min mand en ilder, der løb op af hegnet. Heldigvis havde den kun nået at skade den ene, - til gengæld var det Pinkiplet (min datters hønekylling) og den var ikke helt død. Frem med huggeblokken og få gjort ende på pinen i lyset fra lommelygten. I nattens mulm og mørke måtte vi så beslutte hvad vi skulle stille op i forhold til den døde ven.

Næste morgen var vi nødt til at lade som ingen ting og håbe på hun ikke opdagede fjerene, så hendes første skoledag ikke blev præget af den begivenhed.

Nå, men efter den sørgelige begivenhed valgte de resterende "kyllinger" Hansen og Bløde af trodse madammerne og gå med i hønsehuset til natten.

Nu, er Hansen blevet en flot næsten fuldvoksen hane. Han galer (heldigvis til hele gadens fryd) og er begyndt at træde 2 af madammerne samt Bløde. Der er stadig 2 af madammerne han ikke helt har fået styr på, men jeg tvivler ikke på at det får han ;D
Han er stadig tryg ved mig, og det er også ham, der kommer først, når der bliver kaldt. Som noget nyt får han nu lov sammen med Bløde at spise sammen med madammerne. Tidligere har de jaget kyllingerne væk fra skålene.
Alt i alt er det en flok som bliver tættere og tættere, og som regel følges ad når de er på tur i haven.

Status på hønsebestanden er således nu 5 høner og Hansen. Det passer fint til vores behov for æg og de er ikke for hårde ved hønsegårdens græs, så den bliver stadig grøn i de gode perioder.

Jeg gjorde klogt i at vælge den kønneste og han bliver kun smukkere og smukkere. Han er også blevet modigere af at være ene hane i gården. Jeg vil nu sige at hønekyllingen Bløde også er væsentligt kønnere end madammerne, selv om de alle er Orpingtonner. Hanne,- du får stadig jævnligt en taknemlig tanke ;)

Helle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 09 ſeptember , 2008, 06:45 »
Sikke en dejlig historie,  :D :D :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

StaldTobo

• Gæst
« Svar #11 Dato: 09 ſeptember , 2008, 08:31 »
Skøn historie!

Regner da med vi får billeder af den lækre fyr!?  ;) :P

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #12 Dato: 09 ſeptember , 2008, 09:05 »
Ja det vil jeg da også sige, at vi skal se hvor flot han er blevet.  :D
Hilsen

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 ſeptember , 2008, 20:27 »
Nåe Helle jeg bliver helt rørt! Tak for de varme tanker <.

Det var jo bestemt ikke udstillingshøns du fik æg fra, men ganske almindelige haveorper. Jeg er glad for du synes de er smukke alligevel. Jeg synes nu også at hanen ved haveorpen er super flot, den har flere og flottere farver end de rene gule udstillingshaner - men det er jo smag og behag ;)

Ja!!- lad os se billeder Helle! ;D

Offline Helle

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 09 ſeptember , 2008, 20:33 »
Hørt hørt. Skal nok få taget billeder i morgen. Har tjekket her til aften, men hønsene synes også at aftenerne er blevet kort. De var gået ind ;D

Jeg har billeder af dem, og selv om de kun er 1 måned gamle gør de ikke Hansen ret. Han har udviklet sig meget, - og når han skal vises frem, ja, så skal det altså være fra den pæneste side. Man har vel sin stolthed.  :D
Helle