Hej Helle.
Tillykke med de nye damer. Her hos mig var det de 10 ugers kyllinger der gik til angreb på de nye, som var meget større end dem selv. Det så lidt komisk ud!
Mht valg af hane, så havde jeg samme overvejelser som dig, da jeg skulle vælge dine kyllingers far, hvor jeg valgte efter farve mere end temperement.
Han viste sig at være en meget blid og sky hane, som var enormt rummelig, men ofte manglede evnen til at irettesætte hønerne når de blev for stride, enten ved hinanden eller ved kyllingerne. Det har ærget mig lidt ved ham, skønt han er en skøn hane!
Gule høns får med tiden ophobning af melatonin i deres fjer, som er den brune/sorte farve. Det døjer de fleste avlere af gult med (silker/orpington især). Et par af de kyllinger jeg har fået i år efter en prof. avler har det også.
De proffe sorterer disse helt fra og avler kun på gult, det gør, at de så ind i mellem har problemer med at dyrene bliver
for lyse.
Gule høns der har fået meget sol, bliver også meget lyse. Derfor holdes de ofte indendørs, til efter udstuillinger, hos entusiasterne

Da jeg hentede min nye høner spurgte jeg avler efter hvad jeg skulle kigge efter når jeg skulle til at vælge hane, nu her lige som dig:
*Kammen skal være regelmæssig med lige store takker - det går jeg så ikke op i

*Vil man undgå sorte fjerspidser, som først kommer meget sent (de lange halefjer kommer til sidst), skal man kigge på fjerrødderne på ryggen og gumpen, de skal være så lyse/hvide som muligt.
Jeg ved ikke om der er den samme opdeling ved andre racer som der er ved orpingtons, men der er deciderede haveorper og udstillingsorper. Haveorperne er ikke så store, de har ikke så lange skørter og de er mere flerfarvede - hønerne har ofte brunt på halerne og hanerne har changerende orange farver på vinger og hale.
De proffe orper er mere lyse, har mere dunagtige, skørteagtige fjer, er ensfarvede (de gule) og så er de meget større end haveorper - og mere klodsede

De æg du fik fra mig er haveorper

Er du interesseret i en prof. orp hane kan du få en af mig. Han er helt lysegul og har flotte skørter ned af benene

- (Jeg har flere hvis der er andre der ønsker sådan en dreng)
Det var en lang smøre - håber det hænger sammen