Der bliver enormt varmt i hønsehuse når de står i solen på den varmeste tid af året, så jeg ville søge et sted hvor huset kan stå nogenlunde i skygge, men jeg vill lægge min hønsegård, så der kom så meget sol som muligt og evt overdække det sted hvor der er varmest, med enten gennemsigtige tagplader, eller sætte en stor parasol op.
Mine høns har i årevis haft en stor parasol, og elsket at ligge under den i den hede tid, også selv om der var skygge andre steder.
Høns kan godt llide sol, men det er vigtigt at de kan komme væk fra solen i den varmeste tid.
Hvis de står helt i skygge, er der jo også koldt i de tidelige forårs og sene efterårstimer, og meget koldt om vinteren når der slet ikke bliver varmet op.
Du kan også prøve at huske hvor de værste snebunker lå i vinter, sådan at du ikke på forhånd ved at hønsene sner inde i store dynger du så skal ud og fjerne, men selvfølgelig kan høns tåle at gå i skygge, det er jo os der synes det skal være hyggeligt i solen
Der er jo mange for og imod, så du skal vælge det der virker for dig, og hvis du mener det er det bedste sted ved naboens hæk, så ville jeg tage en god snak med naboen, og evt huske at der kan komme æg som naboen jo kan få lidt glæde af også, en bakke i ny og næ, gør underværker.
Og så må du tage dig selv i ed på rengøring i og omkring hønsehuset, og evt bruge stalosan i bunden så det eliminerer lugtgener, og utøj.
Fra start kan du lige under hønsehuset sætte en foderkasse til rotter, som så bliver en fast del af omgivelserne, så vil evt. rotte gå direkte til den fordi den ikke er noget nyt, for rotter vil din nabo ikke være begejstret for.
Man kan gøre meget for at det hele virker smertefrit og til glæde