Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hønsehus i sol eller skygge  (Læst 10404 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jane

• Bruger
  • Dejligt med høns i haven!!!
hønsehus i sol eller skygge
« Dato: 13 April , 2011, 08:17 »
Hejsa.

Jeg har lige brug for nogle råd omkring placering af mit hønsehus til mine kommende silkehøns!

Der hvor jeg rigtigt godt kunne tænke mig at sætte hønsehuset ligger desværre lige op til naboens sideplads - sååå er ikke sikker på at det er en god ide at sætte det der - syntes selv at pladsen ville være rigtig god, da de kære silkehøns ville få både sol og skygge ( formiddags sol og skygge i den varmeste periode på dagen)

Andet valg er - kommer ikke til at ligge tæt op af naboer og derfor ingen problemer med kluk lyde og evt. hønselugt. Problemet som måske er, at det sted kun for lidt morgensol og så kommer solen først der hen ad dagen - ca. kl 15 ??  (Hønsehuset vil have vinduer hvor lyset kan komme ind)
Har prøvet at søge på de forskellige sider - men har ikke kunne finde noget om placering af hønsehuset, så jeg håber meget på at i herinde kan hjælpe mig - Skal det have sol det meste af dagen eller hvordan?
Hilsen jane :'(
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: hønsehus i sol eller skygge
« Svar #1 Dato: 13 April , 2011, 08:25 »
Jeg håber da de kan tåle skygge for mine udegårder kommer til at ligge bag laden mod vest, så der vil ikke være meget sol, men mon ikke de kan trives alligevel  ;D
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 13 April , 2011, 08:39 »
Der bliver enormt varmt i hønsehuse når de står i solen på den varmeste tid af året, så jeg ville søge et sted hvor huset kan stå nogenlunde i skygge, men jeg vill lægge min hønsegård, så der kom så meget sol som muligt og evt overdække det sted hvor der er varmest, med enten gennemsigtige tagplader, eller sætte en stor parasol op.
Mine høns har i årevis haft en stor parasol, og elsket at ligge under den i den hede tid, også selv om der var skygge andre steder.
Høns kan godt llide sol, men det er vigtigt at de kan komme væk fra solen i den varmeste tid.

Hvis de står helt i skygge, er der jo også koldt i de tidelige forårs og sene efterårstimer, og meget koldt om vinteren når der slet ikke bliver varmet op.

Du kan også prøve at huske hvor de værste snebunker lå i vinter, sådan at du ikke på forhånd ved at hønsene sner inde i store dynger du så skal ud og fjerne, men selvfølgelig kan høns tåle at gå i skygge, det er jo os der synes det skal være hyggeligt i solen
Der er jo mange for og imod, så du skal vælge det der virker for dig, og hvis  du mener det er det bedste sted ved naboens hæk, så ville jeg tage en god snak med naboen, og evt huske at der kan komme æg som naboen jo kan få lidt glæde af også, en bakke i ny og næ, gør underværker.
Og så må du tage dig selv i ed på rengøring i og omkring hønsehuset, og evt bruge stalosan i bunden så det eliminerer lugtgener, og utøj.

Fra start kan du lige under hønsehuset sætte en foderkasse til rotter, som så bliver en fast del af omgivelserne, så vil evt. rotte gå direkte til den fordi den ikke er noget nyt, for rotter vil din nabo ikke være begejstret for.

Man kan gøre meget for at det hele virker smertefrit og til glæde
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jane

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 April , 2011, 09:06 »
Hejsa

Dejligt med nogle hurtig svar. :)

Jeg tror og håber ikke at der bliver problemer med rotter - har tænkt mig at det skal stå hævet over jorden og så har jeg 5 katte som nok skal holde udkig efter rotter. En af dem er forøvrigt lige kommet ind med en lille levende mus - var ikke hurtig nok til at fange den - så den smuttet ind i soveværelset - håber at kattene har fundet den og taget den med udenfor igen :)
Men takker for de hurtig svar
Hilsen jane
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 13 April , 2011, 10:48 »
Hvis du alligevel bygger dit hus hævet, så lav det så højt at hønsene kan gå ind under det. Det er mine høns glade for, både når det er meget varmt, så de kan søge skygge, og når de kan stå der inde under og brokke sig over regnvejret. Der kommer sandsynligvis ikke rotter hvis huset er hævet. Høns er nemlig gode til det der med at fange mus m.m. Ved dog ikke om en silkehøne kan klare en rotte, men så har du jo kattene til hjælp.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #5 Dato: 13 April , 2011, 10:53 »
Helt klart placering 2, da der kan blive meget varmt midt på dagen i solen.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 13 April , 2011, 11:33 »
Jeg synes, du skal holde dig til den første placering, der vil blive lunt om morgenen og ikke for varmt om eftermiddagen. Rådene om at hæve huset og også tage en snak med naboen og give ham/hende lidt æg i ny og næ, kan jeg også tilslutte mig.
Jeg har endnu ikke haft rotter ved mit hønsehus i de år, jeg har haft høns, jeg er sikker på, at det er fordi, huset er hævet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 April , 2011, 19:52 »
Det eneste jeg ville være bekymret for var om det var for varmt. Ikke om det blev for koldt.

Offline jane

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 April , 2011, 22:51 »
Super tak til jer alle for jeres svar.

Jeg har i dag været så heldig at finde en som vil sælge mig 3 silkehøns som jeg skal hente efter påske - og jeg glæder mig helt vildt.
Jeg har bestemt mig for placering nr.2
Mine grunde til at vælge dette sted er - De kan klukke lige så meget de vil - uden at mine naboer kan høre dem. og de kommer til at gå lige udfor et stor stuevindue så jeg kan se dem når jeg kigger ud - og så bliver der nok heller ikke for varmt om sommerne. Stedet ligger også godt om vinteren, uden stor sne-bjerge og så ligge det lidt i læg for blæsten.
Så nu er det bare om at blive færdig med hønshus og gården til de søde små. - ÅH jeg glæder mig bare så meget :) :) :) jane
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #9 Dato: 13 April , 2011, 22:52 »
Lyder godt og tillykke med hønsefeberen ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn