Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nå så skete det også for mig...  (Læst 8425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KEW

• Bruger
Nå så skete det også for mig...
« Dato: 12 April , 2011, 17:13 »
I aftes glemte den store idiot her at lukke for hønsehuset hvilket resulterede i at min kæreste for op klokken 0130 og sagde: "Du har glemt at lukke for hønsene...". "Jeg har lige hørt dem!!!"
Jeg tror aldrig jeg er vågnet så hurtigt og sikke et syn der mødte mig... fjer alle vegne.. PIS!!! samt andre gloser der ikke er for sarte øre.
så begynder vi at finde dem en efter en førehanen er i chok og ligger bare og venter på at nu er tiden kommet.
en høne ligger langs hegnet lige så lang hun er men kryber afsted og kommer selv hjem. Så finder vi speedy vores egen kyllehane flad som en pandekage og lang lige op ad komposten, dyret har ikke aflivet nogen af dem hvilket undre mig meget men en mangler og der søges over alt den snu lille dame har møflet sig under huset som står på en europalle men hun er chokket.
Alle de gamle er rimelig ok at se til om natten men har mistet en del fjer men speedy.. hmmm
her må jeg sgu have hjælp.
han skreg hele vejen ind i vores hus og ud på badeværelset hvor han har sovet i nat han var hel slap og savlet til.
I dag har jeg gået ham efter. jeg sidder i hugstilling og lægger ham på brystet og går vingerne efter de virker fine og han trækker selv lidt i dem og forsøger svagt at stritte imod og flakse.
hans hoved hænger bare ned mellem mine knæ.
rundt på ryggen og bentøjet går jeg efter han trækker selv svagt benene til sig men stritter ikke imod. jeg kigger klørne efter mærker på brystbenet og så godt jeg kan på brystet.
fysisk kan jeg ikke finde fejl men når jeg sætter ham ned slasker han forover han kan slet ikke holde sig oprejst kun lige kort i de øjeblikke hvor "flygt responsen sætter ind" og så falder han forover igen.
han tager hverken vand eller mad virker mest som om han har opgivet.
nogen erfaringer på dette eller har folk her bare gjort kort process
vi håber inderligt han bliver ok igen
hjælp ønskes nu!
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Sv: Nå så skete det også for mig...
« Svar #1 Dato: 12 April , 2011, 17:16 »
Puha sikke en oplevelse. Godt at i trods alt nåede ud   :'(
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 12 April , 2011, 17:19 »
Kan han måske have et brud i nakken?
Sikke da noget bras *t
Jeg *k for at alle klarer sig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #3 Dato: 12 April , 2011, 17:27 »
Jeg mangler altid ord når jeg læser disse beretninger, men godt at kæresten ikke sov dybere end at hun hørte det.

VH Gunni,

Offline KEW

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 April , 2011, 18:18 »
så er alle gokkerne gået efter tror sgisme vi har været heldige
kun en dame er såret hun har et så på ryggen lige midt mellem vingerne hun stritter godt nok imod sikke en kamp med hende så hun skal nok klare den.
så nu venter jeg på at speedy er ok i morgen så han ikke mister hovedet.
hvad skal man smøre sådan et så med??

ps tak hønsevenner
Hilsen Kenneth

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 April , 2011, 18:29 »
Puuuuha puha, godt det ikke gik værre, trods alt :-\
Såret skal du ikke gøre for meget ved. Hvis det begynder at væske, kan du drysse det med klorhexidinpulver eller spraye lidt med klorhexidinopløsning (0,1-0,2 %). Sår heler bedst når vi ikke blander os.

Jeg ved ikke md ham Speedy :-[ Det er en svær beslutning at aflive, men jeg synes også det er svært at lade dem leve, hvis man er i tvivl om de lider... Du får lige *l og *t til processen!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 12 April , 2011, 18:33 »
Såret renser du med vand og sæbe, skylder godt, gerne med saltvand, eller kogt lunkent vand.
Jeg ville ikke smøre noget på, men lade det tørre ud, og hver dag lige se til det og evt, vaske det efter behov.

Hvad den unge Speedy angår, tja så kan man jo dø af shok, men som regel kommer de sig, ellers er jeg bange for at Mariannes gisning om en brækket hals er megt sansynligt, og det kan han jo helt sikkert ikke leve med.

Du har været enormt heldig, og glemmer nok ikke forløbig at lukke, ellers kan jeg da foreslå en alarm på mobilen  til lukketid /o for en sikkerheds skyld.
Godt der var en der var , eller blev vågen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 12 April , 2011, 19:48 »
Hvad med Speedy? Hvordan går det med ham?
Kan han holde hovedet nu?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 April , 2011, 20:38 »
ØV for en kedelig oplevelse I har haft  :(

Jeg havde også besøg af Mikkel Ræv fornylig - det kostede mig en hane og to høner. Senere hen var vi nødt til at aflive yderligere en høne - hun holdt fuldstændig op med at tage føde til sig efter, at ræven havde været på besøg og tilsidst var hun så afmagret, at hun knap kunne stå på benene. Jeg tænker, at hun aldrig kom sig over chokket.

Jeg glemmer ihvertfald ALDRIG mere at checke, om alle høns er i hus, inden jeg selv går i seng ...

*t til jer.

Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline KEW

• Bruger
« Svar #9 Dato: 12 April , 2011, 21:07 »
Speedy er flyttet ind i stuen i en papkasse som vi har lukket lidt til.
Vi kiggede til ham nu her til aften der stod han oprejst.
Men så begyndte han at gå lidt rundt. Han går lige ind kassens sider som om han ikke kan styre fødder og hans hoved når han så stopper klasker han sammen igen.
Tager stadig ingen næring.
Han er helt klart stadig i chok
Hilsen Kenneth

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 12 April , 2011, 21:39 »
Hvis du mener han ikke har brækket noget vitalt, så ville jeg prøve at tage en engangsprøjte eller en teske, og give ham lidt sukkervand, måske han lige skal have lidt hjælp til at kommer ovenpå, men jeg har nu mine tvivl om der ikke er noget andet galt med ham, han kan meget sansynligt være blevet klemt om bryst og ryg, så hans organer kan være beskadiget.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #11 Dato: 15 April , 2011, 13:58 »
Hej KEW

Stress er altid et problem, når Mikkel har været der...

Så det kan godt komme til at tage lidt tid med Speedy...

Så som en anden vist også foreslog, kan tvangsfodring komme på tale.

Husk at checke spor, så du er sikker på det er Mikkel du havde besøg af... For altså det lyder fantastisk heldigt, hvis det slet ikke er lykkedes Mikkel at fastholde bare en af dem....

Men altså som jeg vist har skrevet før, Stressfaktoren bliver så høj, ved et sådan besøg, det der nemt kan gå måneder, før de igen lægger æg.... Så med Speedy, kan det altså også godt tage et stykke tid, før den kommer sig.... Så jeg ville fodre den, uanset om den selv har lyst til at deltage....

Prøv at køre hånden omkring hovedet på den... Kan du se, at den med øjnene følger hånden... Ellers kan der være opstået Psykisk blindhed... Det hedder nok noget fint, jeg ikke ved hvad er.... Er det tilfældet, hvilket jo forklarer, hvorfor han går ind i siderne på kassen... Så " KAN " kuren være, at give den en hætte over hovedet... Start med F.eks 10 minutter, som måske skal øges.... Når du tager hætten af igen, skal du bemærke, om det pludselige lys, overrumpler, eller får den til at misse med øjnene... Uanset hvilken af reaktionerne, bare der er en af dem, fortæller dig, at den " KAN SE " Så er det kun tilbage, at få den til at " VIL SE "...

Men indrømmet, dette er helt og holdent baseret på egne iagttagelser, og jeg kan ikke garantere, at nogen dyrlæge vil anerkende dette... Men på den anden side, du har alt at vinde, intet at tabe.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #12 Dato: 15 April , 2011, 14:09 »
Glemte helt at sige...

Sårpleje, jeg bruger altid Helosan pattesalve... Og jeg bruger kun Helosan, og det er ikke fordi jeg er konservastiv, men af den simple årsag, det er den jeg altid har brugt, og den har aldrig svigtet... Og altså helt ærligt, sådan en kæmpetube, varer i flere år... Så overlever jeg nok det, den er dyrere end de nye mærker på markedet.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline KEW

• Bruger
« Svar #13 Dato: 15 April , 2011, 14:41 »
Speedy er kommet ud til de andre. til at starte med kom han direkte over i huset der blev han resten af dagen om natten lå han inde unde gunnar som er føren men næste dag fik han stryg så han har fået sit eget område og bliver fanget ind og lagt i seng det fungere umiddelbart ok
han har drukket meget så jeg benyttede chancen til at komme en god portion druesukker i vandet.
igår begyndte han at spise opblødt franskbrød bare sådan 5-6 små stykker
idag har han fået lidt majs.
han er meget langsom og vi har set da vi fangede ham i aftes at han har tandmærker over halsen
så han er nok meget øm. han bruger hovdet og drejer det for at kigge efter de andre samt når han drikker og spiser men han bevæger det lidt sjovt engang imellem.
men hele dagen sidder han og kigger hovdet trukket tilbage og pakket godt ned til "skuldrene" så går han lidt men meget meget langsomt.
100% det var en ræv med busket hale(flot vinter pels) alternativt ville det være en ??? der er sgutte noget andet rovdyr i den størrelse og den smidighed at bevæge sig på men mit bud er en ung uerfaren ræv
Hilsen Kenneth

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 15 April , 2011, 16:33 »
Jeg *k stadig for Speedy.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk