Jeg så ikke tråden da den blev startet 12. april men vil meget gerne give et bidrag med.
Nogle har sikkert bemærket at jeg har med shipping at gøre, og da 11 af vore 13 skibe har den arabisk/persiske gulf som udgangspunkt for rejser enten til Asien eller Europa, har jeg problemet/bekymringerne tæt inde på livet til daglig.
Først en stor tak, og et stort tillyke til dig Michael og dine kollegaer, for/med et veludført job. Nap I blot nogle flere af de banditter, så vi kan få dem bag tremmer.

Så vidt jeg har læst er FN ved at opføre fængsel/fængsler i de dele af Somalia som faktisk har, ihvertfald delvist, fungerende myndigheder. Og jeg er sikker på at de pirater der kommer til at sidde i de fængsler, vil tænke sig om en ekstra gang inden de igen tager på togt, efter afsoning af straf. Fangevogtere etc er givet fra andre klaner i Somalia. Så de skal nok tage sig pænt af fangerne.
Når dette er sagt, og uden at forklejne indsatsen fra både danske og andre militærenheder, der medvirker i kampen mod pirateri, har jeg svært ved at forstå politikernes vægelsind omkring dette problem. Hvorfor den blødsødenhed? Tilbageholdenhed? Det burde være fuld kraft frem, og så få fanger som muligt.
Nu er der helt sikkert nogen der sidder og bliver småforargede.
Men det er der slet ingen grund til.
Hvorfor skal skibskaprere behandles med fløjlshandsker?
Det bliver flykaprere aldrig, og dette på trods af at de i hvert enkelt tilfælde har haft ca 10 gange så mange gidsler. Hvori ligger forskellen? Jeg har svært ved at se den.
Jeg kan lige tilføje at vi nu bruger bevæbnede vagter på alle de af vore skibe som ikke kan præstere en fart på mindst 18 knob gennem de hærgede områder.
Og jeg er i den forbindelse glad for at vi ikke har skibe under dansk flag, da vi ellers ville have været nødsaget til at holde dem væk fra området. Vi kan kun i sjældne tilfælde leve med at skulle ansøge om lov til at beskytte skib, besætning og last med mindst 14 dages varsel, som den kære Barfoed kræver. Jeg tror sgu ikke han er klar over at vi har passeret år 2000 endnu, eller også har han blot en usædvanligt langsomt kørende processor i hovedet.
Vi har indtil flere skibe under norsk flag og her får vi 'godkendelsen' øjeblikkeligt idet vi blot, administrativt, skal anmelde at vi tager vagter ombord.