Maran er søde, rolige og meget tillidsfulde, og æggene er jo smukke, det samme kan faktisk siges om araucana. 
Jeg er enig med Marianne

Jeg synes dog ikke maranerne er helt så gode æglæggere som jeg havde forventet. De gav holdt æggepause vinteren igennem og her i foråret har de, indtil videre, givet færre æg end mine orper... Men jeg er rigtig glad for dem, for de er meget nysgerrige, søde og tillidsfulde.
Jeg er helt vild med araucana, men jeg forestiller mig, at de falder på 1.80-kriteriet.
Jeg tror dog, helt generelt, at hvis man holder sig for øje at få kyllingerne i en alder, hvor man kan præge dem, så begrænser man baskeriet væsentligt, det er i al fald min erfaring. Hvis de er trygge ved den, der kommer ind i gården, så basker de ikke rundt... Jeg ved ikke om landhønsene er anderledes på det punkt...?
Mine maraner kan godt flyve over 1.80 (en af hønerne har gjort det en eneste gang, hvor der stod en vanvittig hund på den anden side af hegnet), men de gør det ikke.
Alternativt kan man spænde net over gården, det afføder også nogle andre fordele som at slippe for vilde fugle f.eks.