Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns til nybegyndere  (Læst 11109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tbp

• Passiv bruger
Høns til nybegyndere
« Dato: 11 April , 2011, 12:54 »
Hej,

Vores familie skal have høns i haven, og vi er ved at planlægge hus og gård. Men vi skal bruge lidt hjælp til at finde den rigtige race(r) for os. Her er nogle af de ønsker vi har:

• Gode æglæggere. Det er næsten det vigtigste for os.
  • Det skal ikke være dværghøns, men behøver heller ikke at være kæmpedyr.
  • De skal ikke være flyvske.
  • De skal være omgængelige og tamme.
  • De behøver ikke at være gode slagtedyr.
  • De skal helst være lidt hårdføre, når det nu er vores første forsøg.
  • De må gerne være til at få fat i, så ingen specielle racer.
  • Vi får ingen hane, så de behøver heller ikke at blive skruk for et godt ord.

Vi modtager forslag som passer til dette her med åbne arme, velvidende at masser vil foreslå deres egne hønseracer. :-)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Høns til nybegyndere
« Svar #1 Dato: 11 April , 2011, 13:02 »
Jeg tænker: danske landhøns, new hampshire, australorps, barnevelder, blomsterhøns, maran

- og kun en af racerne har jeg selv ;D

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 11 April , 2011, 13:09 »
Danske landhøns er lidt flyvske, men kan sagtens gøres så tamme at man kan håndfodre dem, men det er ikke den slags høns der gider blive slæbt rundt på. Til gengæld lægger de godt med æg. Nogle af dem skrukker, men ikke alle. Til gengæld er det en meget sund race.
Barneveldere skrukker ikke særligt tit. Til gengæld er de nemme at få tamme, men ikke helt så gode æglæggere. De lægger pænt, men slet ikke så mange som landhønsene. Men det er så en af de racer hvor hønerne er utroligt smukke. Det er tit sådan at hønerne kan være lidt mere kedelige i farverne end hanerne, men hos barnevelderne er det hønerne der har den smukke dobbeltrandede befjering.
Men kig dig omkring. Jeg ville bare uddybe de forslag du fik, fordi jeg har de to ovenstående racer.
De er forøvrigt begge gode slagtedyr, selv om det ikke stod på ønskelisten.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline tbp

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 April , 2011, 13:15 »
Tak for input. Jeg synes bare at have opfanget at de danske landhøns snildt flyver over 1.8m hegn, og det vil mildest talt ikke være en succes her i nabolaget. Det har jeg måske misforstået?

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 April , 2011, 14:09 »
Wyandotter, Wyandotter, Wyandotter...  ;D

Nemme, flotte, og meget gemytlig sind, mine dværge letter ikke rumpen mere end 60 cm fra jorden, tror næppe heller at den store race har "lyst" til mere.

/o
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #5 Dato: 11 April , 2011, 14:17 »
Jeps. Landhøns er flyvske, men de kan da stækkes. Så tager man og klipper svingfjerene af den ene vinge. Det er nemt og skader ikke hønsene på nogen måde. Det skal gøres hvert år når de har fældet, men det er jo ikke den store ulejlighed. Nogen bryder sig ikke om det, men jeg synes nu det er en rimeligt uskadelig foranstaltning. Jeg har  også et par barneveldermadammer der kan forcere sådan et hegn, så du skal nok op i de helt tunge madammer for at være helt sikker på at de ikke tager sig en flyvetur. Det er aldrig til at vide, men orpingtoner er store og tunge og letter ikke gerne. Jeg har net over mine hønsegårde. Først kun over landhønsene, men nu også over barnevelderne. Jeg har ikke set dem flyve over, men hver morgen gik der et par af hønerne rundt ude i haven, så ud var de kommet. Ville godt nok gerne have set dem klare det, for de der da ikke just lette høner, men ud ville de. Der er rigtig mange smukke racer at vælge imellem, og når du ikke skal have hane kan du jo prøve nogle forskellige. Så kan du se hvilke du falder for.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 11 April , 2011, 14:32 »
Maran er søde, rolige og meget tillidsfulde, og æggene er jo smukke, det samme kan faktisk siges om araucana. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 11 April , 2011, 15:31 »
Maran er søde, rolige og meget tillidsfulde, og æggene er jo smukke, det samme kan faktisk siges om araucana. *p

Jeg er enig med Marianne /o Jeg synes dog ikke maranerne er helt så gode æglæggere som jeg havde forventet. De gav holdt æggepause vinteren igennem og her i foråret har de, indtil videre, givet færre æg end mine orper... Men jeg er rigtig glad for dem, for de er meget nysgerrige, søde og tillidsfulde.

Jeg er helt vild med araucana, men jeg forestiller mig, at de falder på 1.80-kriteriet.

Jeg tror dog, helt generelt, at hvis man holder sig for øje at få kyllingerne i en alder, hvor man kan præge dem, så begrænser man baskeriet væsentligt, det er i al fald min erfaring. Hvis de er trygge ved den, der kommer ind i gården, så basker de ikke rundt... Jeg ved ikke om landhønsene er anderledes på det punkt...?

Mine maraner kan godt flyve over 1.80 (en af hønerne har gjort det en eneste gang, hvor der stod en vanvittig hund på den anden side af hegnet), men de gør det ikke.

Alternativt kan man spænde net over gården, det afføder også nogle andre fordele som at slippe for vilde fugle f.eks.
« Senest Redigeret: 11 April , 2011, 15:37 Fra Tanja S. Borch »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 April , 2011, 16:36 »
Jeg fik mine nuværende landhøns som store kyllinger, og de var ret sky. Nu er de ret tillidsfulde og basker ikke rundt. Jeg kan til nød håndfodre dem men absolut ikke noget med at jeg skal rende rundt og bære på dem eller ae dem. Til gengæld er de kyllinger jeg har ruget ud i rugemaskine i år meget tillidsfulde. Mere end barnevelderne de gik sammen med, men det er måske fordi de er meget nysgerrige. Det får Thomas så gavn af, for han har købt alle dem jeg havde ruget ud. (Ikke så mange, for jeg vil hellere tidligt i gang med barnevelderne, da de jo skal vokse sig større.) Jeg tror de fleste racer kan præges nemt til ikke at være bange og flakse, hvis bare man bevæger sig stille og roligt rundt mellem dem.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline tbp

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 April , 2011, 16:42 »
Tak for de mange forslag. Umiddelbart lyder det som om Australorps eller Orpington kunne være en god mulighed. Måske endda lidt af hvert. Kan man tage det for pålydende at Australorps lægger flere æg som der står i leksikon?

Jeg tager det med flyvefærdighederne ret alvorligt, for tidligere forsøg med dyr der havde "Houdini" egenskaber har vist mig at jeg ikke skal spøge med det.

Edit: Store Wyandotter er så absolut også en mulighed.
« Senest Redigeret: 11 April , 2011, 16:45 Fra tbp »

Offline KEW

• Bruger
« Svar #10 Dato: 11 April , 2011, 18:18 »
hmmm silkehøns... ;D
godt nok middel æggelægger og de bliver fandens skruk....
men de er søde og flyver ikke og har en skøn personlighed.
de er i stor version det der svarer til en stor dværg i alm. hønsestørrelser så i dværg er det bare nogle fjerbolde der fisser rundt i haven
ægstørrelse svare vel til 3/4 alm æg

meiner meinung nach
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 11 April , 2011, 18:20 »
Foder, lys, og varme(årstid) har også indvirkning på æglægningen.

Det hjælper ikke at købe super æglæggere hvis man f.eks kun fodre med gammelt brød og hvede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #12 Dato: 11 April , 2011, 18:39 »
Hvis du forelsker dig i en flyvsk race så kan du jo stække vingerne, det hjælper meget. /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #13 Dato: 11 April , 2011, 18:42 »
Mine maran er super æglæggere, bedre end alle andre racer jeg har. Men de er meget eftertragtede og svære at skaffe i god kvalitet.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #14 Dato: 11 April , 2011, 18:59 »
R.I.R. er helt sikkert en god havehøne.Lægger mange smukke brune æg og er meget tillidsfulde.

Men ved dog godt hvad jeg skal ud at købe næste gang: sølv sortrandet wyandotter (stor)....de er vanvittig flotte. :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand