Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder hønsehus  (Læst 30828 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tbp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Nybegynder hønsehus
« Dato: 10 April , 2011, 23:15 »
Hejsa,

Vores lille familie har besluttet at vi skal have høns i vores have. Til det formål har jeg udset en del af vores carport/redskabskur, hvor jeg kan bygge et hus op. Som hønsegård vil jeg lave en 20-25 m2 halmgård, og hønsene vil også få en løbetarm over til et område på omkring 200m2 af haven. Hele vores have (1300 m2) er i forvejen omgivet af 1.80m hegn, så de kunne såmænd også bare rende frit rundt når vi er hjemme. Vi regner med at skulle have 6-8 høns, ikke dværge, som er gode æglæggere, ikke vil flyve og kan blive tamme. Forslag modtages meget gerne. :-)

Nu til spørgsmålet: Har i gode råd til mit projekt? Er trapperne inde i huset gode nok?

Nedenfor er en tegning af det jeg vil bygge. Det kommer til at stå under et tag og har adgang til el. Øverst er der møgbræt og siddepind. Mellemniveauet består af to redekasser og vand og foder bliver hængt op i loftet. Nederst står skaller og sandbad. Hele siden kommer til at bestå af hængslede låger, så man kan få adgang til det hele. Huset er 2.10m højt og 70cm bredt og kan faktisk udvides i bredden til 1m.


Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #1 Dato: 11 April , 2011, 00:09 »
Hej Thomas
Velkommen til forum /o

Jeg har ikke erfaring med hønsehuse i flere etager, men vil gerne komme med mine umiddelbare input. Du skriver ikke hvor dybt hele herligheden er, men store høns vil gerne have lidt plads at "flakse" på. Det vil være synd at kalde høns for præcisionspiloter ;) og jeg kunne være nervøs for at de ikke kan tør flyve op på dine pinde.

Jeg ved heller ikke hvordan de har det med etager inde i huset, trappen udenfor skal de hurtigt få lært at gå på /o Hvis du har mulighed for at øge dybden lidt, så ville jeg nok droppe den indvendige trappe, vende siddepindene den modsatte vej (på tværs) i f.eks. to rækker, også vende redkasser, lave møgbrædt over redekasserne og lade resten være forrum til flyveøvelser ;D

Håber du kan bruge mine kommentarer, ellers må du endelig spørge igen!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline tbp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #2 Dato: 11 April , 2011, 02:04 »
Hej Tanja,

Det er præcis sådan noget jeg har brug for at vide. Jeg har prøvet at lave et forslag som du nævner.

Dimensionerne er 1.58m fra loft til gulv, 3m dybde og 1m i bredden. Jeg vil nok lave hele forside med lemmen til en dør i dette her layout, og så lave en lem bag på redekasserne så man kan få æggene ud bagfra.

Ser det bedre ud?


Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #3 Dato: 11 April , 2011, 08:34 »
Du er virkelig en haj med det der tegneprogram /o

Ja, jeg kan bedre lide forslag nr. 2! Siddepindenes højde kan du regulere udfra hvilke høns du vælger; nogle vil gerne i højden, andre er lidt tumpede til det (og nogle af mine høns ville helt sikkert lægge sig i dine redekasser, men det ville de gøre uanset hvordan du designede dit hus ;)). Du skal være opmærksom på at pindene ikke kommer for tæt på loftet, jeg tror man siger, at de helst skal have 40 cm. frirum, men jeg er ikke sikker.

Der er vist ikke meget at vente på :o Nåå jo, der var jo lige det med hvilke høns det skal være... Jeg synes du skal oprette en tråd hvor du skitserer dine ønsker (æg i sjove farver, mange æg, gode slagtedyr, skal de kunne ruge kyllinger, fjer på benene eller ej, farver - der er mange muligheder!), så vil der være mange forummedlemmer der kommer på banen med reklame for de racer de selv har, men det kan også være et godt udgangspunkt for et valg. Du kan også overveje at blande lidt forskellige racer...

Held og lykke med det hele!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #4 Dato: 11 April , 2011, 09:35 »
Helt klart forslag 2 /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #5 Dato: 11 April , 2011, 10:02 »
Jeg synes du er skrap til det der med tegningen  /o

Kun vil jeg tilføje at høns helst ikke skal sidde på runde pinde, med mindre det er naturgrene, der varierer lidt i tykkelse og form.
En hønsepind til store høns kan feks. være en lægde på 4cm brede, hvor du lige høvler den skarpe kant af.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #6 Dato: 11 April , 2011, 14:18 »
Velkommen på forum, Thomas. :D
Tegning 2 ser rigtig fin ud, specielt, hvis du erstatter pindene med lægter med afhøvlede kanter. /o
Hvordan bliver din egen adgang til huset, så du kan få gjort rent osv.?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline tbp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #7 Dato: 11 April , 2011, 16:48 »
Rundpindende hermed udskiftet med lægter.

På tegning 2 vil jeg skulle lave forenden som en dør, så man kommer ind fra den side hvor lemmen er. Det skulle være rimelig nemt at komme ind når huset er 1m i bredden.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #8 Dato: 11 April , 2011, 17:06 »
Et hus på 3 m2 er nu meget lille. Der er ikke plads til mange høns, så overvej at lave det dobbelt så stort. Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være så smalt. Tænk på at om vinteren kommer hønsene ikke meget ud, og så er der altså ikke meget plads at bevæge sig rundt på. Hvor mange høns havde du tænkt dig du vil have?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline tbp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #9 Dato: 11 April , 2011, 17:18 »
Det skal være så smalt fordi det er det der er plads til under taget i vores carport. Vi ville have 6-8 høns og afhængigt af hvor man læser, så er det enten fine forhold eller dyrplageri og jeg kan ikke finde ud af hvad der er hvad.

Men hønsene vil ikke ud om vinteren? Det synes jeg ikke passer med hvad jeg har læst mig frem til?

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #10 Dato: 11 April , 2011, 17:37 »
Du kan sagtens have det antal høns der. Erfaringerne mht at gå ude om vinteren er også meget forskellige. Mine høns er altid ude uanset hvor stygt vejret har været. Mit hus har ingen varme, men giver naturligvis ly for blæsten. Alligevel vil de ud. 

Jeg tror at nogle af forummets medlemmers høns har nogle rigtig gode luksus forhold, i staldbygninger og andre gode huse. Tænker at der måske er varmere at opholde sig indedøre når der er markant varmere end udendørs. Tror også at det er derfor at medlemmer reagere lidt overrasket når man fortæller om de arealer man har mulighed for at tilbyde hønsene. Men det betyder altså ikke at vores høns trives hverken bedre eller dårligere end dem der er vant til mere.  ;) så efter min bedste overbevisning skal du bare klø på. Held og lykke.
« Senest Redigeret: 11 April , 2011, 17:39 Fra Tina Mathiasen »
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #11 Dato: 11 April , 2011, 18:09 »
Mine vil gerne ud om vinteren, men de gider ikke ud hele dagen som nu. Jeg synes det lyder lige lovligt trangt, men alt kan jo lade sig gøre.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #12 Dato: 11 April , 2011, 18:10 »
hej thomas
hvad hedder tegneprogrammet?
jeg har ledt efter et som ikke kræver det vilde men alligevel i det mindste kan sætte mål og scalere.
jeg er selv igang med et projekt som hedder redskabsskur/hønsehus og har fået lavet materiale liste.

ps type2 huset er klart det bedste /o

mvh kew
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #13 Dato: 11 April , 2011, 20:30 »
Hvis vi får vintre med masser af sne som de sidste to vintre, skal du nok forvente, at hønsene inddrager carporten også, for der vil hønsehuset være lige trangt nok.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nybegynder hønsehus
« Svar #14 Dato: 11 April , 2011, 20:42 »
Mine høns satte ikke et hønseben udenfor huset, da sneen lå tykt i vinter. Hverken korn, hønseguf eller andre lækkerier kunne lokke dem. *s
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"