Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Billeder og copyright  (Læst 8161 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Billeder og copyright
« Dato: 07 April , 2011, 22:38 »
Du har ret Marianne, det er mit billede af min kylling, og den er IKKE til salg.
Det er saftsuseme frækt. ::)
Hvad gør man lige her?
Jeg har googlet telefonnummeret, og ved nu hvem der har tyvstjålet mit billede.

Jeg har delt emnet, det started oprindeligt i tråden:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=16336.0
« Senest Redigeret: 08 April , 2011, 07:14 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: så er hønsehuset ankommet
« Svar #1 Dato: 07 April , 2011, 22:48 »
Ring og forlang penge for billedet..
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15358.msg138780#msg138780

Og meld det til dba for snyd. Det er ikke tilladt at sætte billeder i som ikke ens egne
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 07 April , 2011, 23:03 »
du ringer ham netop op, og forklare at det er dit billede og at det koster 500 kroner, også kan du fortælle ham at bøder for billedtyveri hurtigt takseres til 3000 kroner og det er faktisk nogle år siden.
sansynligvis ved vekommende det ikke og så må du jo selv tage stilling til konsekvensen, men jeg tænker at vedkommende nok ikke gerne betaler hverken de 500 eller de tretusinde, og jeg tror jeg ville vælge min handling efter hvordan beskeden bliver modtaget.
Hvis du bliver mødt af uforskammethed så må du overveje politianmeldelse.

Du skal nok skærmdumpe så du har et bevis, og du kan jo vælge at melde det til DBA først
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 07 April , 2011, 23:07 »
Send ham en faktura for brug af billedet. Lav det lidt proff. Og nedenunder en lille notits om at ved manglende betaling inden 8 dage vil sagen gå til inkasso.

Din faktura kan du sende hertil:

http://www.krak.dk/person/resultat/46561600

Og ja lav lige et 'skærmdump' med det samme så du har beviserne i orden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 07 April , 2011, 23:14 »
Jeg ringer til ham i morgen, det er jo lidt sent nu.
Tak Finn og Ina.

Ha ha, Erik, jeg "krak'ede" også telefonnummeret, sjov idé med en regning til ham *g
Tror faktisk også han er medlem her, vi har i hvert fald et medlem med samme navn og fra samme landsdel. Medlemmer her bør jo kunne se at billederne i galleriet ikke må bruges uden tilladelse.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 07 April , 2011, 23:18 »
Marianne.

Hvis det er tilfældet så kan du lægge en 'dummebøde' oven i prisen for at bruge et billede ulovligt.

*g *g *g
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 07 April , 2011, 23:21 »
Og så håber jeg iøvrigt at han sidder og læser med og får meget røde ører lige nu.

Så måske har du en uforbeholden undskyldning i morgen eller Forum har fået et medlem mindre. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 07 April , 2011, 23:29 »
Så måske har du en uforbeholden undskyldning i morgen
Mon dog? Men man kan jo blive positivt overrasket :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #8 Dato: 07 April , 2011, 23:42 »
Ej altså - jeg har lige været ude for nøjagtig det samme, men kunne ikke lide at nævne det herinde da jeg ikke vidste om folk syntes jeg var for "bitchet" eller gik i for små sko. Min stakkels lille gamle Bertram var pludselig til salg både på den blå avis samt gul og gratis - det var ved et helt tilfælde at jeg opdagede det, kedede mig og kiggede alle siderne igennem med fjerkræ og var pludselig ved at falde ned af stolen da mit billede dukkede op

Tænk sig at vores gamle lille dreng skulle ende hans dage i salgsannoncer (og til kun 25-30 kr  ;)

Nå men nu har jeg så mange gange igennem årene måtte kæmpe med folk der har brugt billeder fra vores hjemmeside af hestene etc. og jeg må tilstå at jeg blev sgu ligeså sur denne gang, selvom det "bare" var høns og ikke dyre værdifulde avlsheste - syntes det er princippet i det. Jeg var heldig at annoncen var sat op på en måde så man kunne skrive derinde, og der skrev jeg følgende til ham:

07.03.11 kl. 00:36
? Majbritt B Pedersen
Jeg kan se at du enten har været inde på vores hjemmeside (ML ARAB), eller på fjerkræ forum's galleriside for at kopiere billeder. Vil du øjeblikkelig få fjernet mit foto af mine høns fra din annonce. Man stjæler ikke andres fotos og bruger det til egne annoncer, og da slet ikke uden at spørge. Dette er også én oplysning til dem som er interesseret i sælgers hane/høns - billedet viser ikke den hane som er til salg. Majbritt Pedersen   

07.03.11 kl. 19:00
! sælger's svar nu er billedet fjernet håber du er tilfreds med det ,men jeg ser ingen grund til du bliver så gal billedet er ikke fra de sider du skriver men ok det er åbenbart dit så undskyld håber det er ok   

07.03.11 kl. 19:23
? Majbritt B Pedersen
Tak fior at du har fjernet det. Uanset hvor du har taget dem fra på nettet, så bliver jeg vred over at man bruger billeder der ikke er ens egne, og mest vigtigt billeder som ikke viser de dyr der reelt er til salg - det er vildledende for købere (ligemeget om det "bare" drejer sig om fjerkræ eller om vi snakker om andre dyr/varer til salg). Jeg syntes det er en meget lille ting at bruge 5 minutter på at gå ud og tage fotos af de dyr der skal sælges - det gjorde jeg selv da jeg sidst skulle sælge høns. Men tak for at du i det mindste tog det til dig og fik dem fjernet. Mvh. Majbritt Pedersen

Du kunne jo eventuelt gøre noget i samme stil Marianne. Jeg syntes det var frækt og i mit tilfælde var annoncerne sat på af én som jeg kunne konstatere var medlem af fjerkræ forening mm. og generelt kunne jeg se at flere af hans høns til salg også var med billeder der lignede de var taget fra forskellige websites. Iøvrigt et rigtigt dårligt foto af én ikke særlig pæn hane han senere satte ind, (så jeg kan godt forstå at han gerne ville låne Bertram  :)
« Senest Redigeret: 08 April , 2011, 00:38 Fra Majbritt Ø. Pedersen »
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #9 Dato: 08 April , 2011, 00:26 »
Og til Christa

Undskyld for "drejningen" af din tråd - hvor er det dejligt for dig at det hele står klar fra weekenden, jeg håber at du snart finder nogle fine smukke høns, vi har været uden høns i en del år nu og valgte så at få igen sidste år og det er simpelhen det bedste jeg har gjort i årevis. Har slet ikke ord for hvor meget glæde de bringer i dagligdagen, både med små pudsige episoder og ikke mindst bare det at sidde og kigge på høns i flotte farver der trisser rundt i haven. Og ja ikke mindst så var den helt store bonus at finde dette forum - jeg har aldrig oplevet et mere hyggeligt og hjælpsomt forum, kan bruge timer på at sidde med kaffen og hygge-læse.

Held og lykke med at finde hønsene

Mange Hilsner fra
Majbritt
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Billeder og copyright
« Svar #10 Dato: 08 April , 2011, 07:25 »
Jeg har lige ringet til sælger, han var meget lidt forstående, og meddelte mig, at jeg da bare kunne lade være med at lægge mine billeder på et offentligt forum, for så havde han ret til at bruge dem. Han sagde, at han ikke havde set teksten i galleriet, hvor der står, at billederne ikke må bruges udenfor forum uden tilladelse.
Han endte med at smide røret på, så jeg skrev i hans annonce, at billedet ikke var hans.
Da min bemærkning var postet, havde han fjernet billedet.
Tja....... <J
Dum måde at få startet sin dag på.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #11 Dato: 08 April , 2011, 07:31 »
Tja, jeg synes det er en go' dag for du fik skovlen under ham og billedet fjernet /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #12 Dato: 08 April , 2011, 07:56 »
Der er desværre mange der "låner" et billede til deres annoncer på dba.dk osv uden at spørge om lov (google er din ven).

Jeg har også fundet egne billeder rundt omkring, som er blevet lånt uden min tilladelse. Jeg har ikke gidet gøre noget ved det, men kan sagtens forstå hvis man ikke ønsker sine billeder vist på andre hjemmesider. Det mindste man kan gøre er at spørge om lov.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 08 April , 2011, 09:28 »
I mit tilfælde er der nok ikke den store forskel på hvordan en kylling ser ud, men det er da dovenskab, at manden ikke gider at tage et billede af sine egne kyllinger.
I Majbritts tilfælde, snyder sælger jo køber ved at vise et billede af en smuk hane, når virkeligheden er en anden.
Rent principielt synes jeg bare ikke, at det er i orden at bruge andres billeder uden at spørge først. Men jeg er da stolt, hvis andre kan bruge mine billeder i en fornuftig sammenhæng (ikke dba eller g&g), og jeg har aldrig sagt nej til nogen.
Jeg spørger også altid andre, inden jeg låner deres.

« Senest Redigeret: 08 April , 2011, 12:22 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #14 Dato: 08 April , 2011, 09:37 »
Jeg må da indrømme jeg ikke har tænkt så voldsomt over tingene når jeg googlet et billede. Hvis jeg fx har skulle vise nogen hvilke akvariefisk jeg har, så har jeg da googlet et billede (fordi det er sinsygt svært at ta' akvariebilleder ;)) og smidt det på nettet  :-\ Ups...undskyld  :-[ Har da ikke tænkt på om de var private, copyrightede eller lignende... Håber på tilgivelse af nogen derude  *r

Godt du ringede til ham Marianne, og ærgerligt han ikke var mand nok til at sige undskyld og indrømme han havde været for doven...altså helt ærligt! Come on!