Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: foder (nybegynder)  (Læst 16163 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
foder (nybegynder)
« Dato: 30 Marts , 2011, 19:10 »
jeg henter på lørdag 5 dejlige orpington høns og jeg er total lost med hvad foder de skal have???

jeg har i dag hentet skaller på stranden sammen med min søn..og dem regner jeg med at knuse !

hvilket foder er bedst til og hvor meget hver dag??
(hønsene er fra 2010 og ligger æg)

håber i kan hjælpe lidt da det er lidt af en jungle med foder!
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

hoejberg

• Gæst
Sv: foder (nybegynder)
« Svar #1 Dato: 30 Marts , 2011, 19:33 »
Hej.
De skal have æglægningsfoder. Det kan man få både hvor det er blandet med korn, eller hvor man selv skal blande korn i.
Du kan spørge hos din forhandler hvad de har, og evt om pris forskellen.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Marts , 2011, 19:37 »
tak hvor meget skal de have hver dag?? jeg køre til land og fritid i morgen og køber det :-)
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Erik holst Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Marts , 2011, 21:31 »
Du skal give dem efter ædelyst.  Jeg køber færdig blandet.  Men så skal de gerne have grønt, når der slås græsplæne eller ukrudtsplanter man fjerner fra haven.  Ja, man kan give utallige forme for tilskud som foder. Har man feks. En kartoffel til overs fra middagen, så kan det også bruges. Held og lykke med jeres orpinton, I vil blive glade for dem.   <K
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 30 Marts , 2011, 21:43 »
Ganske meget overskud fra køkkenet kan med fordel serveres for hønsene. Som tilskud. Og hønsene elsker det.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2011, 22:03 »
Jeg har en foderautomat hængende hos mine orpington. I den er der kun æglægningsfoder (bruger den der hedder 95KP fra Land og Fritid) og den er altid fyldt godt op og de kan spise så meget de har lyst til. Hver morgen når de lukkes ud får de herudover madrester og en håndfuld kornblanding pr. høne strøet ud på jorden. Kornblandingen består af hvede, havre og byg i ca. lige dele, og så lidt majs.

Jeg har ikke god erfaring med at blande æglægning og korn, så sviner de med det fordi de prøver at spise udenom æglægningen. Omvendt er æglægningsfoderet i sig selv ikke attraktivt nok til at de spiser sig fede i det, de kan ellers godt være slemme til at overspise og så lægger de ingen æg ;)

Held og lykke med dem!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 30 Marts , 2011, 22:45 »
Jeg har en foderautomat hængende hos mine orpington. I den er der kun æglægningsfoder (bruger den der hedder 95KP fra Land og Fritid) og den er altid fyldt godt op og de kan spise så meget de har lyst til. Hver morgen når de lukkes ud får de herudover madrester og en håndfuld kornblanding pr. høne strøet ud på jorden. Kornblandingen består af hvede, havre og byg i ca. lige dele, og så lidt majs.

Jeg har ikke god erfaring med at blande æglægning og korn, så sviner de med det fordi de prøver at spise udenom æglægningen. Omvendt er æglægningsfoderet i sig selv ikke attraktivt nok til at de spiser sig fede i det, de kan ellers godt være slemme til at overspise og så lægger de ingen æg ;)

Uha, det lyder dyrt Tanja.
Jeg har de sidste gange jeg har købt æglægningspiller måttet betale ca 6 kr/kg. Det er en høj pris for foder som helt sikkert i det væsentligste består af kværnet korn.

Jeg fodrer med æglægningspiller og hvede i forholdet 1/3. Tricket til at undgå at de bare sparker æglægningspillerne ud på gulvet og æder kornet, er at fodre i mindre portioner ad gangen. Vore høns får mad morgen og aften. De får om morgenen i en sådan mængde at de er tæt på at have spist op inden aftenmåltidet serveres.

Økonomi:
Æglægningsfoder 1 x 6 kr/kg
Hvede 3 x 1 kr/kg
Samlet: 9 kr/4kg foder = 2,25 kr/kg

Det skal lige siges at jeg køber korn hos en landmand, og han vil jo nok snart bede om en højere pris for kornet. Jeg ved ikke hvad korn koster på foderstoffen. Men man kan jo selv udskifte min 1 kr/kg med hvad man må give for korn og se hvad kg-prisen så bliver.

Hvis min landmand feks begynder at forlange 2 kr/kg korn bliver det 12 kr/4kg foder eller 3 kr/kg. Så stadig det halve af at fodre med æglægningspiller alene.
Mvh
Erik Andersen

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 31 Marts , 2011, 10:36 »
Jeg kan kun tilslutte mig Pilegården : prøv at finde en rar landmand og køb hos ham. Vi har ligeledes stor succes med køkkenresterne : resten af sovsen , kartoflerne , 1/5 uspist delle , osv osv. Kartoffel skræl skal dog koges inden de gider æde dem - men så er det også det første de æder her hos os.
Vi plejer at samle fex kartoffel og gulerods skræl i en lille gryde , og hælde kogevandet fra de skrællede over - det plejer at være nok til de vil æde det.
Jeg har fex en Kochin hane , han er helt vild med banan  ;D
Hvidløg må heller ikke mangle på menuen.
Bare prøv jer frem - det er et herligt skuespil at iagttage hvad de enkelte foretrækker ......
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 31 Marts , 2011, 11:12 »
Jeg gider ikke købe byg mere. Det bliver ikke spist, men spredt ud over hele hønsegården. >:( Hvede er de til gengæld vilde med. Så her i huset står den på hvede, æglægningsfoder (tilskudsfoder) og madrester, og hvad de måtte finde i haven når de målrettet spurter rundt i jagten på jeg ved ikke hvad. De har fri adgang til æglægningsfoder i en automat, og korn får de så hver morgen sammen med hvad der er blevet samlet sammen af gode sager i køkkenet dagen før.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 31 Marts , 2011, 20:23 »
Uha, det lyder dyrt Tanja.
Jeg har de sidste gange jeg har købt æglægningspiller måttet betale ca 6 kr/kg. Det er en høj pris for foder som helt sikkert i det væsentligste består af kværnet korn.

Jeg fodrer med æglægningspiller og hvede i forholdet 1/3. Tricket til at undgå at de bare sparker æglægningspillerne ud på gulvet og æder kornet, er at fodre i mindre portioner ad gangen. Vore høns får mad morgen og aften. De får om morgenen i en sådan mængde at de er tæt på at have spist op inden aftenmåltidet serveres.

Økonomi:
Æglægningsfoder 1 x 6 kr/kg
Hvede 3 x 1 kr/kg
Samlet: 9 kr/4kg foder = 2,25 kr/kg

Det skal lige siges at jeg køber korn hos en landmand, og han vil jo nok snart bede om en højere pris for kornet. Jeg ved ikke hvad korn koster på foderstoffen. Men man kan jo selv udskifte min 1 kr/kg med hvad man må give for korn og se hvad kg-prisen så bliver.

Hvis min landmand feks begynder at forlange 2 kr/kg korn bliver det 12 kr/4kg foder eller 3 kr/kg. Så stadig det halve af at fodre med æglægningspiller alene.

Hos mig er den måde jeg beskriver klart den billigste at fodre på! Det skyldes, at de ikke spiser særlig meget af æglægningsfoderet og at jeg ikke har noget spild. Ligeså snart jeg blander æglægning og korn, så sviner de helt vildt og så spilder de mindst ligeså meget som de spiser og DET er dyrt /d

Jeg har forsøgt mig med at fodre to gange dagligt med afmålte portioner, men det fungerer ikke herhjemme... Der er simpelthen for meget logistik, der skal gå op i en højere enhed, så det er rigeligt at der er to børn, der har faste spise- og sengetider, det behøver ikke også gælde hønsene ;D

Men hvis jeg kunne fodre på den måde, så er det da muligt jeg kunne spare lidt... Det der ville batte, det ville være at finde en landmand, hvor jeg kan købe korn - det er et forårsprojekt ::)

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #10 Dato: 31 Marts , 2011, 21:58 »
Ja Tanja det lyder fornuftigt.

Jeg giver også æglægnings foder til fri afbenyttelse i hønsehuset - og jeg bestemmer selv hvor meget korn blanding de skal have (2 dele hvede, 1 del havre og 1 del byg).

Når de har ædt det korn jeg smider i hønsegården om morgenen og om aftenen må de ty til pillerne resten af tiden hvis de er mere sultne og det er de jo. Derfor bliver der ingen spil eller svineri. Og pillerne forsvinder som de skal.
Mvh

Claus

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 31 Marts , 2011, 22:48 »
Vil godt lige uddybe hvad jeg skrev i går.

Hvis man har tiden til rådighed til at fodre morgen og aften, så går det fint med en blanding af korn og æglægningsfoder. Og jeg forstår så udmærket at det kan være svært at finde tiden (jeg har ingen hjemmeboende børn mere hvilket giver lidt mere fritid  ;)).

Jeg bruger en foderautomat som formentlig indeholder 4-5 kg, og i starten fyldte jeg den blot op med min foderblanding. Jeg havde samme erfaring som i beskriver. Der var et kæmpe spild, fordi hønsene bare skrabede foder ud på gulvet og sorterede kornet fra. Og i det foder der lå tilbage rundt om foderautomaten gjorde de jo så hvad høns gør når de skal. Shit. Med et stort spild til følge.

Efter jeg begyndte med mere afmålte portionsfodringer har jeg ikke oplevet noget spild overhovedet.
Mvh
Erik Andersen

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 April , 2011, 16:17 »
jeg gav 102 kr for 40 kg korn (hvede) på dlg

0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 April , 2011, 16:28 »
har har også købt torskelevertran og vi-spu-min fodretilskud....

frem over kan jeg købe korn dirakte hos landmanden :-)

0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 April , 2011, 07:53 »
kan jeg give mine høns harvergrøds resterne blandet op med oget a-38????
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder