Jeg har en foderautomat hængende hos mine orpington. I den er der kun æglægningsfoder (bruger den der hedder 95KP fra Land og Fritid) og den er altid fyldt godt op og de kan spise så meget de har lyst til. Hver morgen når de lukkes ud får de herudover madrester og en håndfuld kornblanding pr. høne strøet ud på jorden. Kornblandingen består af hvede, havre og byg i ca. lige dele, og så lidt majs.
Jeg har ikke god erfaring med at blande æglægning og korn, så sviner de med det fordi de prøver at spise udenom æglægningen. Omvendt er æglægningsfoderet i sig selv ikke attraktivt nok til at de spiser sig fede i det, de kan ellers godt være slemme til at overspise og så lægger de ingen æg 
Uha, det lyder dyrt Tanja.
Jeg har de sidste gange jeg har købt æglægningspiller måttet betale ca 6 kr/kg. Det er en høj pris for foder som helt sikkert i det væsentligste består af kværnet korn.
Jeg fodrer med æglægningspiller og hvede i forholdet 1/3. Tricket til at undgå at de bare sparker æglægningspillerne ud på gulvet og æder kornet, er at fodre i mindre portioner ad gangen. Vore høns får mad morgen og aften. De får om morgenen i en sådan mængde at de er tæt på at have spist op inden aftenmåltidet serveres.
Økonomi:
Æglægningsfoder 1 x 6 kr/kg
Hvede 3 x 1 kr/kg
Samlet: 9 kr/4kg foder = 2,25 kr/kg
Det skal lige siges at jeg køber korn hos en landmand, og han vil jo nok snart bede om en højere pris for kornet. Jeg ved ikke hvad korn koster på foderstoffen. Men man kan jo selv udskifte min 1 kr/kg med hvad man må give for korn og se hvad kg-prisen så bliver.
Hvis min landmand feks begynder at forlange 2 kr/kg korn bliver det 12 kr/4kg foder eller 3 kr/kg. Så stadig det halve af at fodre med æglægningspiller alene.