Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sygdomme  (Læst 2542 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sygdomme
« Dato: 26 Marts , 2011, 15:00 »
Når man har med levende væsner at gøre, så er der desværre en risiko for at de bliver syge og de kan fejle alverdens ting, ligesom os selv.

Og hvad skal man så gøre ??

Nogen lader sygdomme rase ud og tager de tab som må komme, nogen tyer til øksen og luger dem væk som er hårdest angrebet, nogen afliver alt og stopper helt med høns, og andre iler til dyrlægen.

Men her kan det først blive "sjovt" for rigtig mange dyrlæge interessere sig desværre ikke for hobbyfjerkræ, og endvidere er der rigtig meget medicin, som kun kan købes i meget store mængder, idet det er beregnet til industrien.

Og hvad så ?

Man må jo desværre ikke dele med andre, og man må faktisk heller ikke selv give medicin, hvis man ikke har gennemgået et medicinhåndterings kursus, idet fjerkræ hører under produktionsdyr.

Hmmm lyder svært .IK ?

Der er få dyrlæger rundt om i landet, som har forstand på fjerkræ og som kan hjælpe med at skaffe små portioner medicin.

Jeg har f.eks en speciel dyrlæge til mine geder, en speciel dyrlæge til hønsene, en dyrlæge, som vaccinerer for Sydhavsøernes Fjerkræ Klub og da jeg havde hest, havde jeg såmænd også en speciel dyrlæge til dem.
(det er så bare trist, hvis man udenfor normal åbningstid, har brug for en dyrlæge og man får den som er vagthavende... som måske ikke lige er så god til det pågældende dyreart)

Nogle simple forebyggende ting for at undgå sygdom er : hold hønsehuset tørt og trækfrit, undgå for mange dyr på for lidt plads, hold nye dyr i karantæne (3. uger) giv varieret foder og vitaminer.
Masser af grønt og evt. hvidløg.
« Senest Redigeret: 21 April , 2011, 14:07 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sygdomme
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2012, 09:47 »
Sjovt nok er denne tråd læst 259 gange, men ingen har lyst til at give et bidrag til den. Så jeg tager den lige frem igen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2012, 09:58 »
Jamen Lene, du har jo sådan set sagt det ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2012, 10:34 »
Fint indlæg Lene - og jeg havde havde slet ikke set det postet.

Oplysenede især for nye medlemmer, så en god tråd at trække frem en gang imellem eller linke til.

...og overholder man nedenstående, så kan man undgå mange dårligdomme i hønseflokkene og efterfølgende hovedbrud med behandling.

Nogle simple forebyggende ting for at undgå sygdom er : hold hønsehuset tørt og trækfrit, undgå for mange dyr på for lidt plads, hold nye dyr i karantæne (3. uger) giv varieret foder og vitaminer.
Masser af grønt og evt. hvidløg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2012, 15:09 »
Grunden til at der ikke bliver svaret er jo nok at indlægget er oplysende og når der samtidig ikke stilles nogen spørgsmål men kun bliver konstateret... Ja, så er den jo ikke længere.

Personligt kan jeg ikke se hvad jeg skal bruge indlægget til, men det er der garanteret andre, der kan.

Danny
Himlen bør altid være blå!