Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: køb af frugttræer  (Læst 2115 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: køb af frugttræer
« Svar #15 Dato: 28 Marts , 2011, 21:52 »
Husk at tjekke hvilken stamme frugttræerne er podet på - det synes jeg sjældent fremgår på supermarkedernes tilbudstræer. Det er jo væsentligt at vide hvor stort frugttræet bliver  /o

Nu bevæger jeg mig ud på et område hvor jeg ikke er helt hjemme, men forsøger blot at tænke logisk.

Mange af nutidens frugttræer er rigtigt nok podet, men typisk ikke på en stamme men på en rod. Så træets størrelse afgøres vel næppe af den rod det er podet på, under forudsætning af at roden kan optage tilstrækkeligt med vand og næring. Det må vel være generne i det der er podet på den fremmede rod der afgør hvor stort træet bliver.

Peter Agger - du har helt sikkert en masse erfaring inden for dette felt. HJÆLP.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #16 Dato: 28 Marts , 2011, 22:07 »
Det er ekstremt vigtigt hvilken grundstamme (som er en rod med en kort stamme) f.eks et æbletræ er podet på. Hvis det er på vildstamme kan du få træer på over 10 meter, og hvis det er på dværgstamme bliver træerne ikke mere end højest et par meter. De træer der er podet på små-stammede rødder bærer hurtigt frugt, men til gengæld dør træerne i en ung alder. Det bruger man bl.a i plantager, for det er lettere at plukke på lave træer og man skal ikke gå i årevis og vente på frugten. Hvis man til gengæld drømmer om en hængekøje mellem æbletræerne, så skal man op i store stammer/vildstammer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 28 Marts , 2011, 22:35 »
Peter Agger.

Kan se at du er online - har du en kommentar til dette emne? Som fagmand. Jeg klar over at det ikke primært er frugttræer du beskæftiger dig med på Gavnø, men du ved vel alligevel lidt også omfrugttræer.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 28 Marts , 2011, 22:45 »
Ja egentlig, for 3 år siden klippede vi nogle podekviste af nogle æbletræer der havde nogle æbler der er helt fantastisk ti cider.
Kvistene kørte vi til en lokal planteskole med, og fik 40 fine træer sidste år.
10 på en stamme der gir store flotte træer som også kan blive gamle
40 på en stamme så de max bliver 2 meter, men gi'r masser af æbler.
Prisen kan jeg faktisk ikke lige huske, det var ikke speciel billigt, til gengæld vidste vi hvad vi fik.
Hilsen
Peter

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 28 Marts , 2011, 22:54 »
Det er ekstremt vigtigt hvilken grundstamme (som er en rod med en kort stamme) f.eks et æbletræ er podet på. Hvis det er på vildstamme kan du få træer på over 10 meter, og hvis det er på dværgstamme bliver træerne ikke mere end højest et par meter. De træer der er podet på små-stammede rødder bærer hurtigt frugt, men til gengæld dør træerne i en ung alder. Det bruger man bl.a i plantager, for det er lettere at plukke på lave træer og man skal ikke gå i årevis og vente på frugten. Hvis man til gengæld drømmer om en hængekøje mellem æbletræerne, så skal man op i store stammer/vildstammer.

Et supplement:
Vildstammer giver ganske rigtigt store træer, men står også langt bedre fast og er ikke så udsatte ved tørke. Læg mærke til, hvordan mange plantagetræer knapt kan bære frugten og derfor også er spændt op mellem pæle.

Mindre kraftigt voksende stammer kan selvfølgelig være en fordel i mindre haver eller hvor snarlig høst er ønskeligt. Det er også nemmere at få kronen og derned æblerne i nåhøjde. Vildstammerne kræver mere beskæring. :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #20 Dato: 28 Marts , 2011, 23:18 »
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 28 Marts , 2011, 23:34 »
Så blev vi så meget klogere. Jeg synes det er lidt ulogisk men accepterer naturligvis fakta. Det er jo ikke alt i denne verden der er helt logisk.
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #22 Dato: 29 Marts , 2011, 01:02 »
Erik tænk på de 4 mest tilgængelige grundstammer som henholdvis sebright, dværg orpington, sussex stor race og kæmpe jersey ;D

Jo større voksekapaciteten i grundstammen er, jo mere skal træet vokse før det når den frugtbærende(æglæggende ;D) alder.

Mine forældre har et discovery på dværgstamme, det er bare en pind men med en ufattelig mængde æbler. Nogen æblersorter trives kun på vildstamme.

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tue Diemer

• Passiv bruger
    • Vores hjemmeside
« Svar #23 Dato: 29 Marts , 2011, 06:35 »
Dem tror jeg faktisk at jeg har handlet med tidligere. De hed noget andet dengang ;D. Og hvis jeg har ret har de heddet ganske mange ting i mellemtiden.

Der var da 4 af de 10 indkøbte frugttræer der blev til noget. Til gengæld var der kun 1 af 10 små Potentilbuske, der klarede den.

Men billigt var det.

Fuld tilfredshed eller pengene spildt.

Jeg har plantet 42 forskellige frugttræer i vores lille plantage, og har købt fra supermarkeder, byggemarkeder, de-gamle-sorter.dk (Boi), og Blomstergaarden i Viborg (gamlefrugtsorter.dk), Bilka, en privat hobbypoder og så fra Planteskoler.dk

Det er gået rigtigt godt med alle træerne, lige med undtagelse af de 10 frugttræer fra Planteskoler.dk der har jeg vist kun et par stykker tilbage, og efterforløbet har været lige ved at ende i en civilretsag (meget lang og kedelig historie)   Bemærk også at som privatperson kommer træerne til at koste ca. 110 kr stykket når man køber 10 og ikke 69 kr som der reklameres med (det er uden moms, levering osv.)

Jeg kan stærkt anbefale de-gamle-sorter.dk (Boi), og Blomstergaarden i Viborg (gamlefrugtsorter.dk)
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #24 Dato: 29 Marts , 2011, 09:04 »
Åh hvor jeg mindes nu afdøde Ole Madsen fra Assens planteskole. Ikke billig, men en kapacitet på æbleområdet, og en personlighed uden lige.
Hos blomstergården i Viborg kan man få et æbletræ som ikke officielt er introduceret endnu. Det kommer til at hedde Kirstine efter min mormor. Det er et ældgammelt æbletræ der endnu står i min morfars have i Viborg. Der var oprindeligt planteskole der hvor man så anlagde et villakvarter lige ved siden af Katedralskolen, og et af æbletræerne har så overlevet i mine bedsteforældres have. Det er en krydsning mellem cox orange og Ingrid Marie, og er et sundt træ med skønne æbler. Min morfar har leveret podekviste, og æblerne er blevet sendt til pometet, som har konstateret at det er en unik ny/ukendt sort, som senere skal på markedet, men nok kun specielle steder som specialplanteskoler, da det er svært at få nye sorter på det store marked. Men man kan altså få dem på Blomstergården, da det er dem der står for opformeringen.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #25 Dato: 29 Marts , 2011, 09:33 »
Hvor spændende og sjovt, Henriette /o
Tænk at din mormor bliver udødeliggjort på den måde :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #26 Dato: 29 Marts , 2011, 09:44 »
Ja, desværre nåede hun ikke selv at opleve det, men min morfar på 92 (and still going strong) har været i lokaltv med sine æbler og er meget stolt af det. Jeg glæder mig meget til at mit træ engang begynder at give æbler, men det er på vildstamme, så der går nogle år. Alle i familien har selvfølgelig anskaffet sig en podning af mormors æbletræ. Uhm, hun lavede de skønneste æblekager.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #27 Dato: 29 Marts , 2011, 09:48 »
Hvor er det bare fantastisk, Henriette  /o /o /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #28 Dato: 29 Marts , 2011, 13:17 »
Henriette- er det et sundt træ som bærer godt? Nu tænker jeg på at der er cox orange i slægten :)

Det burde man måske prøve
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #29 Dato: 29 Marts , 2011, 13:22 »
Det originale træ har stået i mine bedsteforældres have i maaange år. De købte huset i 1950´erne og træet lever endnu og bærer godt med frugt. Det får ikke nær så meget skurv m.m. som cox-erne og er heller ikke synderligt ramt af kræft. Det unge træ jeg har er sundt at se på. Ikke noget med kræft eller andet at se endnu. Men det er også kun 3-4 år gammelt, så det bliver spændende at følge. Det er netop fordi modertræet er så sundt, at man har fundet det værd at opformere.
1 Dansk Landhøne. Stor.