Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning - helt basalt  (Læst 11549 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stine R

• Passiv bruger
Rugning - helt basalt
« Dato: 25 Marts , 2011, 08:09 »
Hej alle,

Jeg har nu læst, læst og så lige læst lidt mere og er forvirret på et højere plan!

Jeg lagde mine æg i maskien i går aftes - temperatur 37,8 grader og fugtighed 48%.

Jeg læser nogle steder at jeg skal vende hver dag (en halv omgang), andre steder at jeg skal vente til 3. dagen med at vende...

Jeg vendte æggene i morges - har jeg ødelagt det for mig selv allerede?

Jeg har ikke kunne få fugtigheden højere op - og de sidste 3 dage skal luftfugtigheden op på 65% læser jeg - hvad gør man så når den ikke vil det?

Jeg har lukket lufthullerne i min maskien (America-Thisteds halvautomatiske ruger (den er blå :) ) næsten helt til for at holde fugtigheden, men det er jo også noget med at der skal luft til maskinen?

HJÆLP! :)

Stine
Mange hilsener
Stine :)

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran
Blanding af orpington/Wyandot

Offline Kaffka

• Bruger
Sv: Rugning - helt basalt
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2011, 09:27 »
Ro på - du har ikke gjort noget forkert indtil nu :). Ikke pille ved maskinen hvis det er unødvendigt! Du har ikke ødelagt noget ved at vende æggene allerede nu.

Temperaturen:
Temperaturen er absolut det vigtigste og din temperatur er perfekt (forudsat dit termometer viser rigtigt).

Fugtigheden:
Den er også ok, men de fleste herinde foretrækker en lidt lavere fugtighed som f.eks. 30-40 %. Fugtigheden er langt mindre vigtig end temperaturen. Jeg ruger ved 35-40 % ved normale æg de første 18-19 dage. De sidste dage er det 65-70 % du skal op på, mon ikke den ryger derop hvis du fylder vand i alle kamre? Det er maskinen lavet til. Du kan dog altid få din fugtighed op, hvis nødvendigt, med en drivende våd klud som du spreder mere eller mindre ud i maskinen.

Vending:
Her er der mange muligheder. Du kan vende alt fra 1 gang pr. time (som mange automatiske maskiner gør) og en enkelt gang i døgnet.
Jeg ruger lige nu på nogle Bielefelder æg og de bliver kun vendt 1 gang i døgnet. Her på forum vender Psycho kun 3 gange pr. rugning - med rigtig gode resultater. Mine egne sarte Serama æg blev ikke vendt de første 5 døgn overhovedet (for at skåne dem).

Ellers er der to ting der tit ikke bliver tænk så meget over når rugninger går galt og der ikke kommer kyllinger:

nøjagtigheden/ kvaliteten på de måleinstrumenter man bruger (hygrometre er specielt slemme). Et hygrometer kan nemt vise 20 % forkert - og der er altså for meget. Det er vigtigt at du kan stole på instrumenterne.

samt

sundheden på avlsdyrene. Hvis den er lav kommer der ikke mange kyllinger.
Mvh

Claus

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2011, 09:46 »
Stine, du skal kalibrere dit hygrometer. Jeg rugede en hel sæson med amerikas blå hel-automatiske (mon ikke det næsten er det samme som din) før jeg fandt ud af at hygrometeret viste helt forkert.

Du putter hygrometeret i en pose med en våd klud og lukker til. Efter et stykke tid skal det stå på 100%. Hvis det ikke gør det bruger du stilleskruen bagpå til at justere med. I posen igen... indtil det viser korrekt.
(hvis det er et lille hygrometer på ca. 3 cm. i diameter, der fulgte med msakinen, så endte jeg med at smide mit ud, da jeg aldrig kunne få det til at virke. Nu har jeg købt et nyt...)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2011, 13:44 »
Kære Claus og Tanja,

TUSINDE TAK for jeres super gode anbefalinger og råd - jeg får kalibreret hygrometeret i aften og tror lige jeg åpbner op for der FØLES meget fugtigt i maskinen - og så vender jeg en gang i døgnet fra søndag (= 3. dag).

Mine dyr er i god form, vil jeg mene, men det er første gang jeg prøver med dem. Min æg er absolut ikke tyndskallede - tværtimod er det nærmest som strudseæg :) (overdrivelse fremmer forståelsen)

Tusinde tak for at I tog jer tiden til at hjælpe mig!

Rigtig god weekend!
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline Lasse Damsgaard.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2011, 14:14 »
Citér
Jeg ruger ved 35-40 % ved normale æg de første 18-19 dage

35-40% fugtighed det var godt nok meget lavt, jeg har fået afvide jeg skal skal op omkring de 50-55% i fugtighed og derefter 60-65% under klækning

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Marts , 2011, 14:33 »
Der er flere 'religioner' inden for det der med fugtighed under rugning. Det vigtigste er nok at man finder ud af hvad der fungerer bedst med ens maskine og de omgivelser maskinen står i.

Lige nu har jeg god erfaring med at ruge 'tørt' - dvs. omkring 30% - i min trærugemaskine og så først lægge æggene over i en meget fugtig maskine (omkring 65-70%) 19. eller 20. dag.
Mvh Marianne

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 April , 2011, 09:04 »
Hej alle

Så oprandt dagen med det først pip fra rugemaskinen :) Indtil videre er kyllingen fortsat ved at kæmpe sig helt ud af ægskallerne - så jeg er på vej for at indkøbe en varmelampe - troede først der ville komme liv om en dags tid men sådan skulle det ikke gå :)

Umiddelbart ser det dog ud til at der kun er det ene æg ud af 13 der er liv i - har haft lyst de andre, og de så meget tomme ud, men da jeg ikke turde været helt sikker har jeg ladet dem være...

Så mit næste spørgsmål er nu:

Skal jeg flytte kyllingen over under en varmelampe med det samme, eller lade den ligge og komme sig til hægterne i ro og mag i den lune rugemaskine?

Hvornår kan jeg regne med at den vil drikke og spise? Nu eller først i morgen eller?

Mange hilsener
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 13 April , 2011, 09:11 »
Tillykke med kyllingen Stine!

Kyllingen har godt af at ligge og tørre og komme sig i rugemaskinen en lille dags tid. HVIS der skulle være liv i nogle af de andre æg, vil dens pippen stimulere deres aktivitet indeni ægget.

Kyllinger er udstyret med næring, så de kan klare sig de første par dage, så der er god tid til at vise den, hvor foder og vand befinder sig.

Held og lykke med den  :D

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 13 April , 2011, 09:18 »
Din kylling kan sagtens være i rugemakinen et par dage.
Hvis der ikke kommer flere, så er det jo lidt synd, så ville jeg finde et sted at købe et par kammerater til den, ellers bliver den jo ensom under lampen.
spise og drikke plejer de også at stimulerer hinanden til, men det virker hvis man lige dypper næbet i vandet så de finder ud af at det kan drikkes, så vil du se at kyllingen synker vandet, maden skal der lige prikkes lidt i så den kommer og ser hvad du laver og prøvet prikke med, det er en instinkt ting, der faktisk går over ret hurtigt i løbet af den første uge.....
Det mest ideelle er at du skaffer nogle stykker og så lige lære dem at drikke, så går det af sig selv.
Med mindre du har en skruk høne der venter, så klare hun at lære den det hele.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 April , 2011, 10:47 »
Mange tak for svarene!

Jeg er enig i at det er lidt synd hvis den er helt alene, men sådan er det jo desværre lige pt, og det ser også ud til at det muligvis bliver det eneste...men jeg krydser fingre og håber på det bedste. Men alternativt må den være solo, da jeg ikke lige har nogle kammerater til den.

:) Den kæmper fortsat med at komme fri af ægget - kampen er nu på 4. time - i naturen ville den vel selv skulle kæmpe sig fri, så jeg vil helst ikke pille for meget...

Jeg har indkøbt varmelampe og startfoder, så skulle være klar til at lade komme ud af maskinen i morgen :)
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 13 April , 2011, 11:14 »
Giv den havregryn de første par dage, det er ikke så hård ved dem.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 April , 2011, 12:13 »
Pyha, nu fik den lille kylling en bror/søster :) Det var godt - måske kommer der ovenikøbet flere...
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #12 Dato: 13 April , 2011, 12:19 »
Åhh, det lyder godt, vi  *k finger og tæer /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #13 Dato: 13 April , 2011, 14:41 »
ihh hvor er det bare godt, og du skal ikke blive nervøs, det kan tage meget lang tid (læs 12 timer +) men hvis det af en eller anden grund ikek lykkes, så er det altså en fin ide at søge efter adoptivbørn her på siden, der er så mange små kyller i øjeblikket, og her er rigtig mange hjælpsomme mennesker der sikkert kan afse en kylling eller to.

lad os høre hvordan det går for jer  *k
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #14 Dato: 13 April , 2011, 14:51 »
Startfoder kan være for stort i størrelse, til helt nye kyllinger, men du kan bruge lidt hirsefrø, eller undulat bl. det er olieholdige frø, og det er godt for maven, så de ikke får forstoppelse, havregryn derimod kræver at  de kan drikke rigtig godt for ikke at blive klistret, det ville jeg vente et par dage med.
Har du mulighed for det, kvas startfoderet lidt, eller si de største stykker fra.

Venlig Hilsen INA