Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er mine æg befrugtede?  (Læst 6548 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Er mine æg befrugtede?
« Dato: 24 Marts , 2011, 18:09 »
Jeg har lyst mine æg i flere dage nu. Jeg har to skrukker som begge ligger på æg. Den ene har ligget på æg i 7 dage, og den anden har ligget i 4 dage. I alt ligger de nu på 13 æg, og ud af dem tror jeg kun at der er 4 der er befrugtede.
Der er 3 af dem der har været ruget på i 4 dage hvor der tydeligt er liv i, men resten kan man slet ikke se noget i.
I dem der er 6-7 dage fremme er der kun 1 ud af 6 som jeg kan se noget i, men synes at det ser lidt mærkeligt ud, for hele den ene halvdel af ægget er mørkt, mens den anden halvdel er lys. Betyder det, at der er noget i, eller hvad er det? Det ligner næsten at det er længere fremme i udviklingen end de andre, hvilket ikke kan passe, da de blev lagt under samtidig. Der var et andet æg også som tydeligt var befrugtet, men desværre gik det i stykker da jeg lagde det ned i reden igen. Tror at det ramte de andre æg lidt for hårdt, men skalden var også meget tynd  :-\ Lidt ærgeligt  :(
Hvad kan grunden være til at befrugtningen ikke er bedre. Jeg har to haner gående til en flok høns på 9 stk. De fleste er fra sidste år, og det er ca. startet med æglægningen for en måned siden. Kan det skyldes at de stadig er for unge?
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2011, 19:07 Fra Johan »

johan10

• Gæst
Sv: Er mine æg befrugtede?
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2011, 19:51 »
Kan det mærkelige æg måske være begyndt at rådne? I den ene ende er der en tydelig luftlomme, og ellers er halvdelen helt mørk, og der er en tydelig kant mellem den lyse del og den mørke. Jeg har ikke lige fået taget et billede, men det havde nok ellers været meget godt hvis i kunne se det  :)

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2011, 20:04 »
Hej Johan

Du er meget utålmodig, du skal lade hønsene ruge i 10 dagen inde du begyndet et kikke efter befrugtning, for meget "kikkeri" kan skade ægge i den videre udvikling, bare de der er i hånden hvert dag gør at der kommer en hinde over ægget og så udvikler det sig ikke som det skal, har set flere steder her på forum og folk lyser op til flere gange om dagen, det er ikke godt.

Lys kun to gange under vejs, ved 10 dagen og på 19 dagen, på 10 dagen kan man tydeligt se om der er brfrugtning, der skal ægget være mørkt med en luftlomme i den runde ende af ægget.

Hilsen
Tommy

johan10

• Gæst
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2011, 20:09 »
Ja måske er det bare mig  :D Skal prøve at holde mig væk indtil 10. dagen.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2011, 20:12 »
Hej Johan. Jeg vil give Tommy ret.. du kan skade udviklingen i ægget ved at lyse og arbejde for meget med dem.
Når det er sagt, har jeg lige lyst æg idag, og der var et iblandt som er som du beskriver. Det virker som om blommen sidder fast i væggen af ægget, og at det er fast i konsistensen.. Jeg ved ikke hvad det er. Jeg ved dog at der ikke er en levedygtig kylling idet. Men om det er stoppet i udvikling, eller om ægget måske har ligget for længe på siden, og blommen har sat sig fast i siden.. ja.. jeg ved det ikke.

johan10

• Gæst
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2011, 11:00 »
Så er det dag 10 i dag og jeg har lyst dem igen, og der er stadig ikke noget at se. Jeg har smadret nogle, og der var bare en blomme indeni. Øv! Så nu er der kun 3-4  som jeg er sikker på, og 3 af dem er fra Anja Nielsen, så det er ikke en gang mine egne. Hvad kan grunden være til at mine egne er så dårligt befrugtede?

pylle pylle

• Gæst
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2011, 11:05 »
hvad race er det??
Det kan være alder, en dårlig hane eller måske at dyrene er så puffede bagi, at de ikke kan komme til, der hvor der skal!! nogle racer har vist også en lidt dårligere befrugtning end andre?? eller hvad??

johan10

• Gæst
« Svar #7 Dato: 27 Marts , 2011, 11:43 »
Det er dværgsilker fra sidste år, så de skulle jo være gode.Jeg har to haner til dem.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 27 Marts , 2011, 12:10 »
Når du har 2 haner, og såfremt de skiftes til at være hos hønsene (altså så den eene hane altid er i hanebox), så skulle du da have noget der var meeget tæt på 100% befrugtning.
Men hvis der går 2 haner ved hønsene, så falder befrugtnings-% gerne (og oftest en hel del) da den trædende hane tit vil blive forstyrret af den anden hane og afbrudt i sin parring.

johan10

• Gæst
« Svar #9 Dato: 27 Marts , 2011, 12:57 »
Det kunne måske være en forklaring. De går nemlig begge sammen med hønsene  :)

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #10 Dato: 27 Marts , 2011, 19:54 »
Hej Johan

Ellers må du i gang med at klippe eller plukke dem lidt i rumpen, det gør jeg på alle mine silkehøns og så hanerne.
Du kan sagten nå det endnu og jeg tro at befrugtningen kommer når det bliver lidt varmere, sådan har jeg haft det i de to år jeg avlede med dem, de blev først rigtig godt befrugtet i april og maj.

Tommy

johan10

• Gæst
« Svar #11 Dato: 27 Marts , 2011, 20:39 »
Det vil jeg gøre Tommy. Tror du så godt, at jeg kan blive ved med at have de to haner sammen med hønerne?