Malene.
Det vil selvfølgelig altid blive et spørgsmål om smag og behag, størrelser som det kan være svært at drøfte/måle.
Men hvis målestokken er Chateauneuf du Pape ville jeg godt kunne komme med lidt bud på bedre og billigere vine forskellige steder fra i verden.
Det skal lige med i billedet at Chateauneuf du Pape ikke er én vin, eller én vinproducent, men alle de vine der kommer fra dette bestemte område i Frankrig.
Sammensætningen af druer kan variere ganske meget og vil helt sikkert være afgørende for resultatet for den enkelte producent. Så kvaliteten af Chateauneuf du Pape kan variere utroligt meget.
Lidt skarpt stillet op kan det variere fra 'rævepis' til noget af det mest sublime. Her tror jeg pris og kvalitet hænger sammen. Det håber jeg ihvertfald.
Når det kommer til indkøb af vin skal det nævnes at der jævnligt er ganske gode tilbud i både Føtex og Bilka. Hold øje med tilbudsaviserne (nej dette er ikke en skjult reklame for Dansk Supermarked, blot en konstatering af at der fra tid til anden er meget fordelagtige køb at gøre

).
Af fordelagtige køb kan nævnes:
Chilenske vine fra vinhuset Undarraga - Dagligvin feks Aliwen. Lidt højere kvalitet feks Sibaris, reserva especial.
Chilenske vine fra vinhuset Mont Gras - også de producerer både dagligvine samt vine af lidt højere kvalitet.
Vinhuset Vina Ninquen, Chile - vinene som sælges under navnet Antu. Vin af højere kvalitet.
De her nævnte vine er alle uklassificerede vine, og kan på tilbud købes fra 40-80 kr flasken. Det kræver dog ofte at man køber 3 eller 6 flasker af gangen for at opnå de lave priser.
En spansk dagligvin af høj kvalitet, som meget jævnligt ses på tilbud i føromtalte supermarkeder, er en vin fra Rioja der hedder Conde de los Andes. 40-50 kr pr flaske ved køb af 3 eller 6 flasker.
Hvordan Dansk Supermarked formår at være så stærke på priserne ved jeg ikke, men jeg formoder at det er pga den volumen de er i stand til at afsætte.
For år tilbage (10-15 år siden) fik jeg tilbud, fra en fransk skibsmægler jeg arbejdede lidt sammen med, om at købe vin direkte fra et fransk vinslot, i forsalg, til vennepris (mægleren var personlig ven med ejeren af slottet). Man skulle aftage 2-3 tønder vin (som selvfølgelig ville komme på flasker inden afsendelse). Priserne var baseret på ab vinslot, så man skulle selv stå for transport til destination og evt told. Venneprisen for denne iøvrigt udmærkede franske vin (Chateau Cammensac) i forsalg, var nogle få kr højere end hvad man på daværende tidspunkt kunne købe tidligere års høst for i Dansk Supermarked. Der er selvfølgelig forskel på kvaliteten fra år til år, men dette gentog sig over mere end 5 år.
Og nu er det ganske længe siden at jeg har set en Cammensac i Bilka.