Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: overvejer ny race  (Læst 4010 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: overvejer ny race
« Svar #45 Dato: 20 Marts , 2011, 14:12 »
Hi, hi. Jeg var altså ikke ude på at genere nogen, men det kan da undre mig at alle skal have de nævnte racer, mens andre (incl. mig selv) kan have svært ved at afsætte fine racedyr af andre racer end de nævnte. Til gengæld virker det som om man kan sælge bl.a. brahmaer i de mest besynderlige farvemix.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #46 Dato: 20 Marts , 2011, 15:39 »
men det kan da undre mig at alle skal have de nævnte racer, mens andre (incl. mig selv) kan have svært ved at afsætte fine racedyr af andre racer end de nævnte. Til gengæld virker det som om man kan sælge bl.a. brahmaer i de mest besynderlige farvemix.  ;)

Det er fordi, hver gang der kommer en race på banen med et særegne, så må alle da eje sådan en flok, eks.vis araucana med de blå/grønne æg, Maranen med sine chokoladefarvede æg, Brahmaen med sin anselige størrelse, silken med sine særlige fjer, og ligesom når hunde bliver et modefænomen, er det ikke altid kun til fordel for racen, og der kommer alverdens mere eller mindre standard nære individer frem ved uhæmmet avl af kyllinger uden noget egentligt mål.
Hvis man vil have optur med racehøns, skal man være dybt dedikeret og stramt fokuseret, og hvis det var noget man bare gjorde, tja så kunne vi jo alle sammen.
Så fortsæt du bare det gode arbejde Henriette.  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #47 Dato: 20 Marts , 2011, 20:40 »
Henriette. jeg købte da gerne et par barnevelder damer men der findes ingen heroppe i stor :). Og jeg har iøvrigt høns nok, faktisk rigeligt ;)

Når det gælder de engelske araucana så var jeg altså nummer to i Danmark til at få dem, helt fra England, så jeg synes ikke jeg følger med strømmen ;) Brahmaerne er fantastiske, magen til put i lommen høns skal man lede længe efter. Og fordi de er så imponerende af statur ser de spøjse farver måske endnu flottere ud på en brahma?

Maran, ja de skulle altså bare prøves, jeg ville jo have haft de hvedefarvet som vist ikke findes herhjemme endnu men fik så kobberblå og splash i stedet jo jo. De viste sig at have et ekstremt vindende væsen, lægger masser af store æg osv. så jeg har valgt at beholde dem.

Ja silkerne i rød, det er jo fordi jeg synes at de røde er de flotteste og at det var synd at de var så sjældne på udstillinger osv.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Susanne

• Gæst
« Svar #48 Dato: 20 Marts , 2011, 23:00 »
Det er fordi, hver gang der kommer en race på banen med et særegne, så må alle da eje sådan en flok, ....

Jeg sætter nu stadig spørgsmåltegn ved "alle".

Jeg tror egentlig kun, at nogen relativt få falder for de sjove høns, og gerne og længe og højt skriver om dem her på forum.  (incl. migselv - jeg måtte da også prøve de der med de blågrønne æg)   Plads til begejstring - heldigvis :D

Og derfor virker det, som om flere end tilfældet er, har disse.

Udbredelsen af araucana, brahma og silkehøns er - tror jeg - meget lille i forhold til de mange andre - meget mere udbredte - racer.

Vi er her på forum trods alt kun et lille udsnit af hønseholderne i Danmark, og yderligere udgør ejerne af de tre nævnte racer kun et lille udsnit af forum. 

Og jeg håber inderligt, at alle henrykte bliver ved med at være det *p